Bu araştırmanın amacı Türkiye 5. sınıf Fen Bilimleri öğretim programı ile Kanada 5. sınıf Fen Bilimleri öğretim programının eğitim felsefesi ve genel amaçlar, öğrenme alanları ve ölçme değerlendirme durumları açılarından karşılaştırmaktır. Bu çalışma ülkeler arası karşılaştırmalı eğitim araştırmasıdır. Çalışmada tarama modeli kullanılmış ve doküman incelemesi yapılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; öğretim programlarının amaçları ve eğitim felsefeleri incelendiğinde en temel noktanın fen okur-yazarı bireyler yetiştirmek olduğu, bilimsel düşünme becerisi kazandırılmış bireylerin yetiştirilmesi olduğu görülmüştür. Öğrenme alanları incelendiğinde, Türkiye’de kullanılan programda beş farklı konu alanı, Kanada programında ise dört farklı öğrenme alanı olduğu görülmektedir. Türkiye’de kullanılan ölçme değerlendirme araçları incelendiğinde kazanım odaklı bir ölçme değerlendirme sistemi ve öz değerlendirme yapılmasını sağlayan teknikler kullanılmaktadır. Kanada’da başarı seviyelerine göre ölçme değerlendirme sistemi uygulanmaktadır
The aim of this study is to compare Canada 5th grade Science lesson curriculum and Turkey 5th grade Science lesson curriculum in terms of educational philosophy, objectives, learning areas and assessment. This study is a cross-national comparative education research. The collected data were analyzed comparatively by using document analysis as a qualitative analysis method. According to results; when analyzed the objectives of curriculum and teaching philosophy, it was determined that the most basic point was to educate science literate individuals and to train individuals who have gained scientific thinking skills. When analyzed learning areas in the curriculum, five different learning areas in curriculum used in Turkey, while in Canada curriculum was seen that four different learning areas. When the assessment tools used in Turkey is investigated, objective-oriented techniques for making an assessment and self-assessment system are used. In Canada, it was determined that a measurement assessment system was implemented based on achievement levels
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 2 |