BibTex RIS Cite

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kullanılan “Yedi İklim Türkçe Öğretim Seti”nin Çoklu Zekâ Kuramı Açısından İncelenmesi

Year 2019, Volume: 7 Issue: 1, 1 - 18, 20.06.2019

Abstract

Bu araştırmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan “Yedi İklim Türkçe Öğretim Seti”ni çoklu zekâ kuramı açısından incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın inceleme nesnesini set içerisindeki ders, çalışma ve öğretmen kılavuz kitapları A1, A2, B1, B2, C1, C2 oluşturmaktadır. Araştırmada ders ve çalışma kitaplarındaki tüm etkinlikler ile öğretmen kılavuz kitaplarındaki yönlendirici ifadeler ve ek etkinlikler incelenerek hangi zekâ alanlarına hitap ettikleri belirlenmiş ve toplam zekâ alanları içindeki yüzdelik oranları bulunmuştur. Daha sonra setin ders, çalışma ve öğretmen kılavuz kitapları A, B ve C seviyeleri şeklinde gruplandırılmış ve gruplar içerisindeki zekâ alanlarının yüzdelik oranları hesap edilmiştir. Çalışmanın devamında ders, çalışma ve öğretmen kılavuz kitaplarındaki her bir zekâ alanının hangi seviyede ve ne kadar kullanıldığı hesap edilerek, zekâ alanlarının seviyeler arasındaki yüzdelikleri karşılaştırılmıştır. Araştırmanın sonucunda, Yedi İklim Türkçe Öğretim Seti’nin genelinde en fazla sözel-dilsel zekâ alanının kullanıldığı fakat bireysel farklılıkları temel alan çoklu zekâ kuramı kapsamındaki sekiz zekâ alanına sette eşit derecede yer verilmediği tespit edilmiştir

References

  • Barın, E., Çobanoğlu, Ş., Ateş, Ş., Balcı M. & Özdemir, C. (Ed.) (2015). Yedi iklim Türkçe c2 öğretmen kitabı. Türkiye Diyanet Vakfı Yayın ve Matbaacılık: Ankara.
  • Baş, G. (2010). İngilizce dersinde çoklu zekâ yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarına ve derse yönelik tutum düzeylerine katkıları. E-Journal of New World Sciences Academy, 5(2), 411-430.
  • Biçer, N. (2012). Hunlardan günümüze yabancılara Türkçe öğretimi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi (TEKE), 1(4), 107-133.
  • Bulut, İ. (2003). Çocuklara yabancı dil olarak İngilizce öğretimi ve çoklu zekâ teorisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Dağlı, A. (2006). 1990-2000 yılları arası ilköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarındaki halk şiiri metinlerinin çoklu zekâ teorisi açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Demir, B.(2016). Türkçe dersi çalışma kitaplarındaki etkinliklerin çoklu zekâ kuramı bakımından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Dilȃçar, A. (1978). Ana dili ilkeleri ve Türkiye dışındaki başlıca uygulamalar. Türk Dil Kurumu Yayınları: Ankara.
  • Gardner, H. (2017). Zihin çerçeveleri: çoklu zekâ kuramı (3. Baskı). Ebru Kılıç ve Güneş Tunçgenç (Çev.). Alfa Basım Yayım Dağıtım: İstanbul.
  • Gülfil, D. (2010). Fransızca öğretiminde kullanılan ders kitaplarının çoklu zekâ kuramına göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Güzel, A. & Barın, E. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi (2. Baskı), Akçağ Yayınları: Ankara.
  • Gücükoğlu, B., Türker, M. (2015). Yabancı dil olarak web tabanlı Türkçe öğretiminde materyal hazırlama süreci. Turkish Studies, 10(15), 439-450.
  • Hamurlu, M. K. (2007). Çoklu zekâ kuramına göre geliştirilen eğitim durumlarının yabancı dil ağırlıklı lise 9. sınıf öğrencilerinin İngilizce dersindeki başarılarına ve derse ilişkin tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Kırcı, I. (2011). İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi ders kitapları, öğrenci çalışma kitapları ve öğretmen kılavuz kitaplarının çoklu zekâ kuramına uygunluk durumları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • MEB, (2013). Diller için avrupa ortak başvuru metni öğrenme-öğretme-değerlendirme (2. Baskı), Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları: Ankara
  • Meletli, F. (2007). Yabancı dil öğretimi yapılan sınıflarda çoklu zekâ kuramı ve kısa hikâye kullanımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Mete, F. (2012). Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin özel alan yeterlikleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ongün, V. (2008). Une étude sur le rôle et la place des ıntellıgences multıples dans l’enseıgnement des langues étrangères. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Saban, A. (2005). Çoklu zekâ teorisi ve eğitim (5. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Temel, Ç. Z. (2008). Çoklu zekâ kuramı’nın ilköğretim birinci kademe ingilizce öğretimi için kullanımı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Yaylı, D. & Bayyurt, Y.(2011). Yabancılara Türkçe öğretimi - politika yöntem ve beceriler. Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Yeşilyurt, E. (2015). Osmanlı döneminde İngilizlere Türkçe öğretimi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Yılmaz, A. (2010). Türkiye’de Fransızca dil öğretimi ve çoklu zekâ kuramı: ilköğretim 4.sınıf Fransızca ders kitaplarında çoklu zekâ kuramının yeri ve uygulamaları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yiğit, E. (2011). Ortaöğretim 10. Sınıf Türk edebiyatı ders kitabındaki metin altı sorularının ve etkinliklerin çoklu zekâ kuramı çerçevesinde incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Examination of “Yedi İklim Turkish Teaching Set” Which is Used in Teaching Turkish As A Foreign Language in Terms of Multiple Intelligence Theory

Year 2019, Volume: 7 Issue: 1, 1 - 18, 20.06.2019

Abstract

The aim of this study is to examine “Yedi İklim Turkish Instruction Set” which is used in teaching Turkish as a foreign language in terms of the Theory of Multiple Intelligences. In this study, document analysis method which is one of the qualitative research methods is used. The sample of the study consists of lecture, study and teacher guide books A1, A2, B1, B2, C1, C2 . In the study, examining all activities in the course and workbooks were determined which areas of intelligence the activities are related to and were found the percentages of activities in total intelligence areas. Then, the lecture, study and teacher guide books of the set were grouped as A, B and C levels and the percentage ratios of intelligence areas within the groups were calculated. In the continuation of the study, calculating how many percent and which level were used each of the intelligence areas in the course, study and teacher's guidebooks, the percentages of the intelligence areas between the levels are compared. As a result of the research, the verbal-linguistic intelligence was used at most all over the Yedi İklim Turkish learning set. But regarding the theory of multiple intelligences with the eight criteria of abilities, where the individual differences are selected as the baseline, it can be seen that these eight criteria doesn’t have a balanced coverage throughout this set

References

  • Barın, E., Çobanoğlu, Ş., Ateş, Ş., Balcı M. & Özdemir, C. (Ed.) (2015). Yedi iklim Türkçe c2 öğretmen kitabı. Türkiye Diyanet Vakfı Yayın ve Matbaacılık: Ankara.
  • Baş, G. (2010). İngilizce dersinde çoklu zekâ yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarına ve derse yönelik tutum düzeylerine katkıları. E-Journal of New World Sciences Academy, 5(2), 411-430.
  • Biçer, N. (2012). Hunlardan günümüze yabancılara Türkçe öğretimi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi (TEKE), 1(4), 107-133.
  • Bulut, İ. (2003). Çocuklara yabancı dil olarak İngilizce öğretimi ve çoklu zekâ teorisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Dağlı, A. (2006). 1990-2000 yılları arası ilköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarındaki halk şiiri metinlerinin çoklu zekâ teorisi açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Demir, B.(2016). Türkçe dersi çalışma kitaplarındaki etkinliklerin çoklu zekâ kuramı bakımından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Dilȃçar, A. (1978). Ana dili ilkeleri ve Türkiye dışındaki başlıca uygulamalar. Türk Dil Kurumu Yayınları: Ankara.
  • Gardner, H. (2017). Zihin çerçeveleri: çoklu zekâ kuramı (3. Baskı). Ebru Kılıç ve Güneş Tunçgenç (Çev.). Alfa Basım Yayım Dağıtım: İstanbul.
  • Gülfil, D. (2010). Fransızca öğretiminde kullanılan ders kitaplarının çoklu zekâ kuramına göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Güzel, A. & Barın, E. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi (2. Baskı), Akçağ Yayınları: Ankara.
  • Gücükoğlu, B., Türker, M. (2015). Yabancı dil olarak web tabanlı Türkçe öğretiminde materyal hazırlama süreci. Turkish Studies, 10(15), 439-450.
  • Hamurlu, M. K. (2007). Çoklu zekâ kuramına göre geliştirilen eğitim durumlarının yabancı dil ağırlıklı lise 9. sınıf öğrencilerinin İngilizce dersindeki başarılarına ve derse ilişkin tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Kırcı, I. (2011). İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi ders kitapları, öğrenci çalışma kitapları ve öğretmen kılavuz kitaplarının çoklu zekâ kuramına uygunluk durumları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • MEB, (2013). Diller için avrupa ortak başvuru metni öğrenme-öğretme-değerlendirme (2. Baskı), Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları: Ankara
  • Meletli, F. (2007). Yabancı dil öğretimi yapılan sınıflarda çoklu zekâ kuramı ve kısa hikâye kullanımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Mete, F. (2012). Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin özel alan yeterlikleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ongün, V. (2008). Une étude sur le rôle et la place des ıntellıgences multıples dans l’enseıgnement des langues étrangères. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Saban, A. (2005). Çoklu zekâ teorisi ve eğitim (5. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Temel, Ç. Z. (2008). Çoklu zekâ kuramı’nın ilköğretim birinci kademe ingilizce öğretimi için kullanımı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Yaylı, D. & Bayyurt, Y.(2011). Yabancılara Türkçe öğretimi - politika yöntem ve beceriler. Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Yeşilyurt, E. (2015). Osmanlı döneminde İngilizlere Türkçe öğretimi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Yılmaz, A. (2010). Türkiye’de Fransızca dil öğretimi ve çoklu zekâ kuramı: ilköğretim 4.sınıf Fransızca ders kitaplarında çoklu zekâ kuramının yeri ve uygulamaları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yiğit, E. (2011). Ortaöğretim 10. Sınıf Türk edebiyatı ders kitabındaki metin altı sorularının ve etkinliklerin çoklu zekâ kuramı çerçevesinde incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hilal Keskin This is me

Erhan Yeşilyurt This is me

Publication Date June 20, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Keskin, H., & Yeşilyurt, E. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kullanılan “Yedi İklim Türkçe Öğretim Seti”nin Çoklu Zekâ Kuramı Açısından İncelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 1-18.