Bu araştırmanın amacı Türkiye’de sosyal bilgiler öğretiminde grafik okuryazarlığı kapsamında 2006-2020 yılları arasında yapılmış lisansüstü tezlerin amaç, yöntem, sonuç ve öneriler değişkenleri açısından çok boyutlu olarak incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini YÖK tez veri tabanından ölçüt örnekleme yöntemi ile ulaşılan 9 adet lisansüstü tez oluşturmuştur. Araştırmaya veri toplama aracı olarak, ulaşılan bu tezler kullanılmıştır. Araştırma nitel araştırma yaklaşımlarından doküman analizi modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veriler tematik içerik analizi yöntemiyle araştırma sorularıyla bağlantılı olarak 11 temaya ayrılarak 3 alt problem başlığı altında tezlerin araştırma yılı, düzeyi, kategorisi, yaklaşımı, modeli, örneklemi, veri toplama araçları, verilerin analizi, araştırma konuları, elde edilen sonuçlar ve öneriler değişkenleri açısından analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler eğitiminde grafik okuryazarlığı kapsamında yapılan lisansüstü tezlerin çoğunlukla yüksek lisans düzeyinde yapıldığı ve 2012-2017 yılları arasında konu ile ilgili herhangi bir tez çalışması yapılmadığı ortaya çıkmıştır. Tezlerde konu olarak genellikle beceri ve kavrama düzeyi belirlemeye yoğunlaşıldığı; grafik çizme ve yorumlama becerisini geliştirmeye yeterince yer verilmediği görülmüştür. Tezlerdeki toplam çalışma grubunun yarıdan fazlasının 7. sınıf öğrencilerinden oluştuğu ve grafik okuryazarlık düzeyinin en fazla ilişkili olduğu değişkenlerin yerleşim yeri, cinsiyet, çizme ve yorumlama becerisi değişkenleri olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Ayrıca, tezlerde araştırma sonuçları ile doğrudan bağlantılı olmayan birtakım önerilere yer verildiği tespit edilmiştir. Elde edilen bu sonuçlar doğrultusunda bazı önerilerde bulunulmuştur.
The aim of this research is to examine the postgraduate theses made between 2006 - 2020 within the scope of graph literacy in social studies teaching in Turkey in terms of purpose, method, result and suggestions variables. The sample of the research consisted of 9 postgraduate theses, which were accessed from the YOK thesis database by criterion sampling method. These theses were used as data collection tool for the research. The research was carried out using the document analysis model, one of the qualitative research approaches. The data were divided into 11 themes in connection with the research questions by thematic content analysis method and analyzed in terms of research year, level, category, approach, model, sample, data collection tools, data analysis, research topics, results and suggestions of the theses under 3 sub-problems. As a result of the research, it was revealed that the postgraduate theses made within the scope of graphic literacy in social studies education were mostly made at the master's level and no thesis study on the subject was made between 2012-2017. In the theses, it is generally focused on determining the level of skill and comprehension; It has been seen that there is not enough space to develop the skills of drawing and interpreting graphics. It was concluded that more than half of the total study group in the theses consisted of 7th grade students and the variables that graphic literacy level was most associated with were the variables of residence, gender, drawing and interpretation skills. In addition, it has been determined that some suggestions that are not directly related to the research results are included in the theses. In line with these results, some suggestions were made.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | August 2, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 2 |