BibTex RIS Cite

FACEBOOK KULLANICILARININ AKADEMİK ERTELEME DAVRANIŞLARI İLE EĞİTSEL ORTAMLARDAKİ SİBER AYLAKLIK DURUMLARININ İNCELENMESİ

Year 2020, Volume: 21 Issue: 1, 629 - 666, 01.01.2020

Abstract

İnternet günümüzün önemli bilgi ve iletişim aracı olarak öğrenciler tarafından yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Buna karşın internete yönelik amaçsız kullanım ve öğrencileri derslerinden alıkoyma gibi eleştiriler getirilmektedir. Bu araştırmada internet kullanıcısı öğrencilerin akademik erteleme davranışları ile eğitsel ortamlardaki siber aylaklık düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmış olup ilişkisel tarama modeline örnektir. Bu kapsamda bir Facebook sosyal ağ uygulamasını kullanan ve gönüllü olarak araştırmaya katılan, farklı öğrenim kademelerine devam eden 539 öğrenciden veri toplanmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Akademik Erteleme Ölçeği ile Eğitim Ortamlarında Siber Aylaklığı Belirleme ölçekleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler sonucunda Facebook sosyal ağını kullanan öğrencilerin akademik erteleme ve siber aylaklık düzeylerinin orta düzeyde olduğu bulunmuştur. Akademik erteleme düzeyi açısından cinsiyete göre farklılık bulunmazken, çalışma durumu açısından çalışanlar çalışmayanlara oranla ve devam edilen kurum türü açısından ise üniversitede öğrenim görenler lisede öğrenim görenlere oranla daha fazla akademik erteleme düzeyine sahiptir. Siber aylaklık düzeyi açısından incelendiğinde ise cinsiyete göre kadınlar erkeklere, çalışan öğrenciler çalışmayanlara, lisansüstü ve üniversitede öğrenim görenler ise lise ve ilköğretimde öğrenim görenlere oranla daha fazla eğitim ortamlarında siber aylaklık düzeyine sahiptir. Ayrıca akademik erteleme düzeyi ile eğitim ortamlarında siber aylaklık düzeyi arasında pozitif yönlü ve orta düzeyli bir ilişki bulunmuştur.

References

  • Aitken, M.E. (1982). A personality profile of the college student procrastinator. Unpublished doctoral dissertation, University of Pittsburgh, Pittsburgh, USA.
  • Akbay, S. and Gizir, C. (2010). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: akademik güdülenme, akademik özyeterlik ve akademik yükleme stillerinin rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 60-78.
  • Akbulut, Y., Donmez, O. and Dursun, O. O. (2017). Cyberloafing and social desirability bias among students and employees. Computers in Human Behavior, 72, 87–95.
  • Akbulut, Y., Dursun, Ö. Ö., Dönmez, O. and Şahin, Y. L. (2016). In search of a measure to investigate cyberloafing in educational settings. Computers in Human Behavior, 55, 616-625.
  • Akdemir, N. T. (2013). İlköğretim öğrencilerinin facebook tutumları ile akademik erteleme davranışları ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Alan, H. (2019). Sosyal ağ kullanımı yoğunluğu ve sanal kaytarma davranışları: Üniversite öğrencileri üzerine bir inceleme. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(2), 112-129.
  • Arabacı, İ. (2017). Investigation faculty of education students’ cyberloafing behaviors in terms of various variables. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 16(1).
  • Aydoğan, D. and Özbay, Y. (2012). Akademik erteleme davranışının benlik saygısı, durumluluk kaygı, öz-yeterlilik açısından açıklanabilirliğinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(3), 1-10.
  • Bağrıacık-Yılmaz, A. (2017). Lisansüstü öğrencilerinin siber aylaklık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Karma bir çalışma. Journal of Kirsehir Education Faculty, 18(2).
  • Balkıs, M. and Duru, E. (2010). Akademik erteleme eğilimi, akademik başarı ilişkisinde genel ve performans benlik saygısının rolü. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(27), 159- 170.
  • Balkıs, M., Buluş, M., Duru, E. and Duru, S. (2006). Üniversite öğrencilerinde akademik erteleme eğiliminin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 7, 57-73.
  • Balkis, M. (2006). An investigation of academic procrastination among university students in relation to various variables. Unpublished doctoral dissertation, Dokuz Eylül University, Institute of Education Sciences, Izmir, Turkey.
  • Baturay, M. H. and Toker, S. (2015). An investigation of the impact of demographics on cyberloafing from an educational setting angle. Computers in Human Behavior, 50, 358-366.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi, Ankara.
  • Dam, H. (2008). Öğrencinin okul başarısında aile faktörü. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(14), 75- 99.
  • Dennen V. P. and Burner, K. J. (2017) Identity, context collapse, and Facebook use in higher education: Putting presence and privacy at odds. Distance Education, 38(2), 173-192, accessed via the following link on the 3rd of May, 2019: http://www. tandfonline.com/doi/full/10.1080/01587919.2017.1322453
  • Dewitte, S. and Schouwenburg, H. C. (2002). Procrastination, temptations, and incentives: the struggle between the present and the future in procrastinators and the punctual. European Journal of Personality, 16, 469-489.
  • Dursun, Ö.Ö., Akbulut, Y., Dönmez, O. and Şahin, Y. L. (2015). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının siber aylaklık profillerinin belirlenmesi. 3rd. International Instructional Technologies & Teacher Education Symposium. Karadeniz Technical University.09-11 September 2015, Trabzon- Turkey.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2011). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages.
  • Gerow, J. E., Galluch, P. S. and Thatcher, J. B. (2010). To slack or not to slack: Internet usage in the classroom. Journal of Information Technology Theory and Application, 11(3), 5–24.
  • İşman, A. and Albayrak, E. (2014). Sosyal Ağlardan Facebook’un Eğitime Yönelik Etkililiği. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 129-138.
  • İşman, A. and Hamutoğlu, N. B. (2013). Sosyal Ağların Eğitim-Öğretim Sürecinde Kullanılması İle İlgili Karma Öğrenme Öğrencilerinin Görüşleri: Sakarya Üniversitesi Örneği. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 2(3).
  • Kağan, M. (2009). Üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışını açıklayan değişkenlerin belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 113-128.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karaoğlan Yılmaz, F. G. and Yılmaz, R. (2018). Siber aylaklık davranışları ile kontrol odağı ve bilgisayar kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. http://acikerisim.bartin.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/11772/1089/2.pdf?sequence=1&isA llowed=y accessed via the following link on the 3rd of May, 2019
  • Karaoğlan Yilmaz, F. G., Yılmaz, G., Öztürk, H. T., Sezer, B. and Karademir, T. (2015). Cyberloafing as a barrier to the successful integration of information and communication technologies into teaching and learning environments. Computers in Human Behavior, 45, 290- 298.
  • Lim, V. K. (2002). The IT way of loafing on the job: Cyberloafing, neutralizing and organizational justice. Journal of organizational behavior: the international journal of industrial, occupational and Organizational Psychology and Behavior, 23(5), 675-694.
  • Lim, V. K. and Teo, T. S. (2005). Prevalence, perceived seriousness, justification and regulation of cyberloafing in Singapore: An exploratory study. Information & Management, 42(8), 1081-1093.
  • McMillan, J. H. and Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence based inquiry. Boston: Brown & Company.
  • O’Neill, T. A., Hambley, L. A. And Chatellier, G. S. (2014). Cyberslacking, engagement, and personality in distributed work environments. Computers in Human Behavior, 40, 152–160.
  • Özer, A. and Altun, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin akademik erteleme nedenleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(21), 45-72.
  • Przybylski, A. K., Murayama, K., DeHaan, C. R. and Gladwell, V. (2013). Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in Human Behavior, 29(4), 1841-1848.
  • Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65-94.
  • Şenel, S., Günaydın, S., Sarıtaş, M. T. and Çiğdem, H. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Siber Aylaklık Seviyelerini Yordayan Faktörler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 95-105.
  • Tozkoparan, S. B. and Kuzu, A. (2019). The Relationship Between Fear of Missing Out (FoMO) Levels and Cyberloafing Behaviors of Teacher Candidates. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(1), 87-110.
  • Tozkoparan, S. B. (2016). İnternet Bağımlılığı ve Öğrenmeye İlişkin Tutumun Siberaylaklık Davranışlarına Etkisi (Unpublished Master's Dissertation). Mevlana Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı. Konya. Türkiye.
  • Ugrin, J. C., Pearson, J. M. and Odom, M. D. (2008). Profiling cyber-slackers in the workplace: Demographic, cultural, and workplace factors. Journal of Internet Commerce, 6(3), 75-89.
  • Usluel, Y. K., Demir, Ö. and Çınar, M. (2014). Sosyal ağların kullanım amaçları ölçeği. Eğitim Teknolojileri Araştırma Dergisi, 5(2), 1-18.
  • Washington, J.A. (2004). The relationship between procrastination and depression among graduate and professional students across academic programs: Implications for counseling. Unpublished doctoral dissertation. Texas Southern University, Texas, USA
  • Wu, J., Mei, W. and Ugrin, J. C. (2018). Student cyberloafing in and out of the classroom in China and the relationship with student performance. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(3), 199–204.

A Review on Facebook Social Network Users' Behaviors of Academic Procrastination and Cyberloafing in Educational Settings

Year 2020, Volume: 21 Issue: 1, 629 - 666, 01.01.2020

Abstract

In today's world, Internet is the most widely used technology by students to communicate and access information. However, it is often criticized for being used without a purpose and preventing the students from studying. This study is carried out with relational screening model and intends to review the Internet users' behaviors of academic procrastination and their level of cyberloafing in educational settings. In this context, data were collected from 539 volunteer students at different grade levels who were actively using Facebook social network application. Academic Procrastination Scale and Identifying the Cyberloafing in Educational Settings Scale are the main data collection tools used in this study. Results of the data analysis show that academic procrastination and cyberloafing levels of the students who use Facebook social network are moderate. No difference were found in academic procrastination levels with regards to gender, but in terms of employment status those who work have higher academic procrastination levels compared to those who do not work, and with regards to the type of educational organization university students have higher academic procrastination levels compared to high school students. When their cyberloafing levels are analyzed it is seen that women, working students, university and graduate students have higher cyberloafing levels respectively than men, nonworking students, and high school and elementary school students. However, a positive and moderate correlation was found between the academic procrastination level and the level of cyberloafing in educational settings.

References

  • Aitken, M.E. (1982). A personality profile of the college student procrastinator. Unpublished doctoral dissertation, University of Pittsburgh, Pittsburgh, USA.
  • Akbay, S. and Gizir, C. (2010). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: akademik güdülenme, akademik özyeterlik ve akademik yükleme stillerinin rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 60-78.
  • Akbulut, Y., Donmez, O. and Dursun, O. O. (2017). Cyberloafing and social desirability bias among students and employees. Computers in Human Behavior, 72, 87–95.
  • Akbulut, Y., Dursun, Ö. Ö., Dönmez, O. and Şahin, Y. L. (2016). In search of a measure to investigate cyberloafing in educational settings. Computers in Human Behavior, 55, 616-625.
  • Akdemir, N. T. (2013). İlköğretim öğrencilerinin facebook tutumları ile akademik erteleme davranışları ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Alan, H. (2019). Sosyal ağ kullanımı yoğunluğu ve sanal kaytarma davranışları: Üniversite öğrencileri üzerine bir inceleme. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(2), 112-129.
  • Arabacı, İ. (2017). Investigation faculty of education students’ cyberloafing behaviors in terms of various variables. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 16(1).
  • Aydoğan, D. and Özbay, Y. (2012). Akademik erteleme davranışının benlik saygısı, durumluluk kaygı, öz-yeterlilik açısından açıklanabilirliğinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(3), 1-10.
  • Bağrıacık-Yılmaz, A. (2017). Lisansüstü öğrencilerinin siber aylaklık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Karma bir çalışma. Journal of Kirsehir Education Faculty, 18(2).
  • Balkıs, M. and Duru, E. (2010). Akademik erteleme eğilimi, akademik başarı ilişkisinde genel ve performans benlik saygısının rolü. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(27), 159- 170.
  • Balkıs, M., Buluş, M., Duru, E. and Duru, S. (2006). Üniversite öğrencilerinde akademik erteleme eğiliminin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 7, 57-73.
  • Balkis, M. (2006). An investigation of academic procrastination among university students in relation to various variables. Unpublished doctoral dissertation, Dokuz Eylül University, Institute of Education Sciences, Izmir, Turkey.
  • Baturay, M. H. and Toker, S. (2015). An investigation of the impact of demographics on cyberloafing from an educational setting angle. Computers in Human Behavior, 50, 358-366.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi, Ankara.
  • Dam, H. (2008). Öğrencinin okul başarısında aile faktörü. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(14), 75- 99.
  • Dennen V. P. and Burner, K. J. (2017) Identity, context collapse, and Facebook use in higher education: Putting presence and privacy at odds. Distance Education, 38(2), 173-192, accessed via the following link on the 3rd of May, 2019: http://www. tandfonline.com/doi/full/10.1080/01587919.2017.1322453
  • Dewitte, S. and Schouwenburg, H. C. (2002). Procrastination, temptations, and incentives: the struggle between the present and the future in procrastinators and the punctual. European Journal of Personality, 16, 469-489.
  • Dursun, Ö.Ö., Akbulut, Y., Dönmez, O. and Şahin, Y. L. (2015). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının siber aylaklık profillerinin belirlenmesi. 3rd. International Instructional Technologies & Teacher Education Symposium. Karadeniz Technical University.09-11 September 2015, Trabzon- Turkey.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2011). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages.
  • Gerow, J. E., Galluch, P. S. and Thatcher, J. B. (2010). To slack or not to slack: Internet usage in the classroom. Journal of Information Technology Theory and Application, 11(3), 5–24.
  • İşman, A. and Albayrak, E. (2014). Sosyal Ağlardan Facebook’un Eğitime Yönelik Etkililiği. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 129-138.
  • İşman, A. and Hamutoğlu, N. B. (2013). Sosyal Ağların Eğitim-Öğretim Sürecinde Kullanılması İle İlgili Karma Öğrenme Öğrencilerinin Görüşleri: Sakarya Üniversitesi Örneği. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 2(3).
  • Kağan, M. (2009). Üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışını açıklayan değişkenlerin belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 113-128.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karaoğlan Yılmaz, F. G. and Yılmaz, R. (2018). Siber aylaklık davranışları ile kontrol odağı ve bilgisayar kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. http://acikerisim.bartin.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/11772/1089/2.pdf?sequence=1&isA llowed=y accessed via the following link on the 3rd of May, 2019
  • Karaoğlan Yilmaz, F. G., Yılmaz, G., Öztürk, H. T., Sezer, B. and Karademir, T. (2015). Cyberloafing as a barrier to the successful integration of information and communication technologies into teaching and learning environments. Computers in Human Behavior, 45, 290- 298.
  • Lim, V. K. (2002). The IT way of loafing on the job: Cyberloafing, neutralizing and organizational justice. Journal of organizational behavior: the international journal of industrial, occupational and Organizational Psychology and Behavior, 23(5), 675-694.
  • Lim, V. K. and Teo, T. S. (2005). Prevalence, perceived seriousness, justification and regulation of cyberloafing in Singapore: An exploratory study. Information & Management, 42(8), 1081-1093.
  • McMillan, J. H. and Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence based inquiry. Boston: Brown & Company.
  • O’Neill, T. A., Hambley, L. A. And Chatellier, G. S. (2014). Cyberslacking, engagement, and personality in distributed work environments. Computers in Human Behavior, 40, 152–160.
  • Özer, A. and Altun, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin akademik erteleme nedenleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(21), 45-72.
  • Przybylski, A. K., Murayama, K., DeHaan, C. R. and Gladwell, V. (2013). Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in Human Behavior, 29(4), 1841-1848.
  • Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65-94.
  • Şenel, S., Günaydın, S., Sarıtaş, M. T. and Çiğdem, H. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Siber Aylaklık Seviyelerini Yordayan Faktörler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 95-105.
  • Tozkoparan, S. B. and Kuzu, A. (2019). The Relationship Between Fear of Missing Out (FoMO) Levels and Cyberloafing Behaviors of Teacher Candidates. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(1), 87-110.
  • Tozkoparan, S. B. (2016). İnternet Bağımlılığı ve Öğrenmeye İlişkin Tutumun Siberaylaklık Davranışlarına Etkisi (Unpublished Master's Dissertation). Mevlana Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı. Konya. Türkiye.
  • Ugrin, J. C., Pearson, J. M. and Odom, M. D. (2008). Profiling cyber-slackers in the workplace: Demographic, cultural, and workplace factors. Journal of Internet Commerce, 6(3), 75-89.
  • Usluel, Y. K., Demir, Ö. and Çınar, M. (2014). Sosyal ağların kullanım amaçları ölçeği. Eğitim Teknolojileri Araştırma Dergisi, 5(2), 1-18.
  • Washington, J.A. (2004). The relationship between procrastination and depression among graduate and professional students across academic programs: Implications for counseling. Unpublished doctoral dissertation. Texas Southern University, Texas, USA
  • Wu, J., Mei, W. and Ugrin, J. C. (2018). Student cyberloafing in and out of the classroom in China and the relationship with student performance. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(3), 199–204.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Yusuf Levent Şahin This is me

Publication Date January 1, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 21 Issue: 1

Cite

APA Şahin, Y. L. (2020). FACEBOOK KULLANICILARININ AKADEMİK ERTELEME DAVRANIŞLARI İLE EĞİTSEL ORTAMLARDAKİ SİBER AYLAKLIK DURUMLARININ İNCELENMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 629-666.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124