İnternet günümüzün önemli bilgi ve iletişim aracı olarak öğrenciler tarafından yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Buna karşın internete yönelik amaçsız kullanım ve öğrencileri derslerinden alıkoyma gibi eleştiriler getirilmektedir. Bu araştırmada internet kullanıcısı öğrencilerin akademik erteleme davranışları ile eğitsel ortamlardaki siber aylaklık düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmış olup ilişkisel tarama modeline örnektir. Bu kapsamda bir Facebook sosyal ağ uygulamasını kullanan ve gönüllü olarak araştırmaya katılan, farklı öğrenim kademelerine devam eden 539 öğrenciden veri toplanmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Akademik Erteleme Ölçeği ile Eğitim Ortamlarında Siber Aylaklığı Belirleme ölçekleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler sonucunda Facebook sosyal ağını kullanan öğrencilerin akademik erteleme ve siber aylaklık düzeylerinin orta düzeyde olduğu bulunmuştur. Akademik erteleme düzeyi açısından cinsiyete göre farklılık bulunmazken, çalışma durumu açısından çalışanlar çalışmayanlara oranla ve devam edilen kurum türü açısından ise üniversitede öğrenim görenler lisede öğrenim görenlere oranla daha fazla akademik erteleme düzeyine sahiptir. Siber aylaklık düzeyi açısından incelendiğinde ise cinsiyete göre kadınlar erkeklere, çalışan öğrenciler çalışmayanlara, lisansüstü ve üniversitede öğrenim görenler ise lise ve ilköğretimde öğrenim görenlere oranla daha fazla eğitim ortamlarında siber aylaklık düzeyine sahiptir. Ayrıca akademik erteleme düzeyi ile eğitim ortamlarında siber aylaklık düzeyi arasında pozitif yönlü ve orta düzeyli bir ilişki bulunmuştur.
In today's world, Internet is the most widely used technology by students to communicate and access information. However, it is often criticized for being used without a purpose and preventing the students from studying. This study is carried out with relational screening model and intends to review the Internet users' behaviors of academic procrastination and their level of cyberloafing in educational settings. In this context, data were collected from 539 volunteer students at different grade levels who were actively using Facebook social network application. Academic Procrastination Scale and Identifying the Cyberloafing in Educational Settings Scale are the main data collection tools used in this study. Results of the data analysis show that academic procrastination and cyberloafing levels of the students who use Facebook social network are moderate. No difference were found in academic procrastination levels with regards to gender, but in terms of employment status those who work have higher academic procrastination levels compared to those who do not work, and with regards to the type of educational organization university students have higher academic procrastination levels compared to high school students. When their cyberloafing levels are analyzed it is seen that women, working students, university and graduate students have higher cyberloafing levels respectively than men, nonworking students, and high school and elementary school students. However, a positive and moderate correlation was found between the academic procrastination level and the level of cyberloafing in educational settings.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 21 Issue: 1 |