Bu araştırmanın amacı, jigsaw yönteminin 9. sınıf öğrencilerinin tarih dersine karşı tutumlarına etkisi tespit etmek ve yöntem hakkında görüşlerini almaktır. Araştırmada ön test son test kontrol gruplu deneysel desen uygulanmıştır. Çalışma Trabzon ili Of ilçesinde bir ortaöğretim kurumunun 9. sınıflarında okuyan 88 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler tarih dersi tutum ölçeği ve açık uçlu soru formu ile toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde SPSS 22.0, nitel verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları uygulama öncesi deney ve kontrol grupları arasında tarih dersine karşı tutumlarında anlamlı düzeyde farkın olmadığını uygulama sonrasında ise her iki grubunda tarih dersine yönelik tutumlarının olumlu yönde değiştiğini göstermektedir. Ancak, jigsaw grubunun sontest tarih dersi tutum puanlarının ortalamaları kontrol grubunun tutum puan ortalamalarından anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Araştırma bulgularından jigsaw yönteminin öğrencilerin tarih dersine karşı tutumlarını olumlu yönde artırmada etkili olduğu tespit edilmiştir. Jigsaw yönteminin öğrencilerin çalışma isteklerini artırdığı, öğrenmelerini kolaylaştırdığı, detaylı ve kalıcı öğrenmelerini sağladığını, arkadaşlık ilişkilerini geliştirdiği ve sosyalleşmelerini sağladığı nitel bulgulardan anlaşılmaktadır.
The study aimed at determining the effect of the jigsaw method on the 9th grade students’ attitude towards history course and their views on the method. In the study, experimental design with pre-test and post-test control group was employed. The study was carried out with the participation of 88 9th grade students who were studying at a secondary school in Of District of the Province of Trabzon in Turkey. The data were obtained through history course attitude scale and open-ended questionnaire form. SPSS 22.0 software was used for the analysis of quantitative data, while content analysis was utilized for the analysis of qualitative data. The study results show that there was no significant difference between the attitudes of the experimental group and the control group towards history course before the implementation, whereas after the implementation a positive change in the attitudes of both groups towards history course was observed. However, it was found that the average of post-test history course attitude scores of the jigsaw group was significantly higher than that of the control group. When the findings of the study were considered, it was determined that the jigsaw method had a significant role in increasing the students’ attitudes towards history course in a positive way. It was understood from the qualitative findings that the jigsaw method increased the students’ motivation to study, facilitated their learning, provided detailed and permanent learning, improved their relationship with friends and helped them socialize.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 2 |