Bu araştırmanın amacı, katılımcıların öğretmene ilişkin oluşturdukları metaforları, Martin Buber’in öğretmene yönelik eleştirel bakış açısından hareketle, önceden belirlenmiş olan üç kategoriye öğretmen merkezli anlayış, heykeltıraş; öğrenci merkezli anlayış, bahçıvan; hem öğretmen hem de öğrenci merkezli anlayış, usta dayalı olarak temalara ayrıştırmaktır. Betimsel bir tarama çalışması olan araştırmanın katılımcıları, lisans düzeyinde tüm derslerini tamamlamış, mezuniyet aşamasında olan toplam 117 öğretmen adayıdır. Veriler, araştırmacıların geliştirdiği, açık uçlu bir metafor sorusundan oluşan form aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler, nitel analiz tekniklerinden betimsel analiz yaklaşımı ile çözümlenmiştir. Katılımcılardan elde edilen bulgular, Martin Buber’in heykeltıraşa benzettiği ve öğretmeni merkeze alan eğitim anlayışının en yüksek frekansa sahip olduğunu göstermektedir. Bunu Buber’in bahçıvana benzettiği ve öğrenciyi merkeze alan anlayış takip etmektedir. En son sırada ise Buber’in öğretmeni bir ustaya benzettiği, hem öğretmen hem de öğrenciyi birlikte merkeze alan anlayış yer almaktadır. Bu durum katılımcıların çoğunluğunun klasik eğitim anlayışını benimseyen bir düşünceye sahip oldukları hakkında fikir vermektedir.
This study is aimed to evaluate metaphors that are developed about “teacher” by taking into consideration Buber’s “critical perspective on teachers”. As in Buber’s critique there are three predetermined metaphors in this study: the teacher-centered, “sculptor”; studentcentered, “gardener”; and the synthesis of the two “mentor”. The data were collected from 117 pre-service teachers with a data collection tool, developed by the researchers and contains an open ended metaphor question. In terms of the rules of the qualitative analysis techniques, namely descriptive analysis, the data were analyzed. According to the findings, obtained from the participants, the educational approach, which is likened to a sculptor by Buber and places the teacher at the center, reached to the highest frequency. The gardener metaphor and the mentor metaphor related with student-centered and teacher-student-centered were followed the sculptor respectively. These results indicated that the majority of pre-service teachers have traditional approach in education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 18 Issue: 1 |