BibTex RIS Cite

OKUDUĞUNU ANLAMA TESTİNİN GELİŞTİRİLMESİ

Year 2017, Volume: 18 Issue: 1, 175 - 190, 01.01.2017

Abstract

Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin okuduğunu anlama durumunu ölçmek için geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı geliştirmektir. Testi geliştirme sürecinde, kuramsal çerçeve bağlamında kavrama ve soru türü temelinde test maddeleri oluşturulmuştur. Test son biçimini almadan önce uzman görüşleri alınmış, yirmi öğrenciyle pilot çalışması yapılmış ve kapsam geçerliliği için test belirtke tablosu oluşturulmuştur. Okuma-Anlama Testi OAT son halini aldıktan sonra 2014-2015 Eğitim-Öğretim yılında Gaziantep, Burdur, Niğde, Ordu, Urfa ve İstanbul illerinde bulunan 7 devlet okulunun 5,6,7 ve 8. sınıfına devam eden 696 öğrenciye uygulanmıştır. İstatistiksel analizlerde Lawshe Tekniği ile kapsam geçerliği 1.00 olarak hesaplanmıştır. Anlama testinde yer alan soruların iç tutarlılığını belirlemek için Cronbach’s Alfa ve Sperman Brown iki yarı test test güvenirliliği hesaplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda, test sonuçlarının güvenirlik katsayısı Cronbach’s Alpha 0,744 ve Sperman Brown .802 olarak bulunmuştur. Bu analizlere ek olarak okuma testi maddelerine %27’lik alt-üst grup karşılaştırmaları yapılmıştır. Bu açıdan, ölçeğin iç geçerliliğinin tespiti için bağımsız gruplar için t-testi uygulanmıştır. Ayrıca ölçekteki maddelerin madde güçlük ve madde ayırt edicilik değerleri hesaplanmıştır. Yapılan madde analizi ITEMAN ile testin ortalama madde güçlüğü 0,507 ve ortalama madde ayırt ediciliği 0,431 olarak hesaplanmıştır. Bu sonuçlar geliştirilen OAT ile geçerli ve güvenilir sonuçlara ulaşıldığını göstermektedir.

References

  • Alderson, J., C. (2000). Assessing Reading. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Allen, J. (1985). Inferential comprehension: The effects of text source, decoding ability and mode. Reading Research Quarterly, 20(5), 603-615.
  • Baş, G. (2013). Öğretmenlerin eğitim programı tasarım yaklaşımı tercih ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 965- 992.
  • Baştuğ, M & Akyol, H. (2012). The Level of Prediction of Reading Comprehension by Fluent Reading Skills. Journal of Theoretical Educational Science, 5(4), 394- 411.
  • Baştuğ,M. & Kaman, Ş. (2013). Nörolojik Etki Yönteminin Öğrencilerin Akıcı Okuma ve Anlama Becerilerine Etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (25), 291 – 309.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. Ankara: ÖSYM Yayınları
  • Bowyer-Crane, C., & Snowling, M. (2005). Assessing children’s inference generation: What do tests of reading comprehension measure? British Journal of Educational Psychology, 75, 189–201.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler İçin veri Analizi. (10. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık
  • Cadime, I., Ribeiro, I., Viana, F. L., Santos, S., Prieto, G. & Maira, J. (2013).Validity of a reading comprehension test for Portuguese students. Psicothema, 25(3), 384- 389. doi: 10.7334/psicothema2012.288
  • Cain, K., & Oakhil, J. (1998). Comprehension skill and inference-making ability:Issues of causality. In C. Hulme & R. M. Joshi (Eds.) Reading and Spelling (pp329-342). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Çelik, T.; Demirgüneş, S & Fidan D. (2015). Okur dostu metin olma özelliği ile okuduğunu anlama başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Başkent Unıversıty Journal Of Educatıon,2(1), 115-122.
  • Dedebali, N., C. & Saracaloğlu, A., S. (2010). Hızlı Okuma Tekniğinin Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Okuma Hızlarına ve Okuduğunu Anlama Düzeylerine Etkisi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 171-183.
  • Keenan, J. M. & Betjeman S. B. (2006). Comprehending the Gray oral reading test without reading it: Why comprehension tests should not include passage- independent items. Scientific Studies od Reading, 10(4), 363-380.
  • Kintsch, E. (2005b). Comprehension Theory as a Guide for the Design of Thoughtful Questions. Topıcs In Language Dısorders, 25 (1), 51-64.
  • Kintsch, W. (2004). The construction-integration model of test comprehension andits implications. In R., B. Ruddel & N., J. Unrau (Eds.) Theoriretical Models and Process of Reading (5th ed., pp1270-1328). Newark, DE: International Reading Association.
  • Kintsch, W. (2005a). An overview of top-down and bottom-up effects in comprehension: The CI perspective, Discourse Process, 39:2-3, 125-128.
  • Kintsch, W., & Kintsch, E. (2005). Comprehension. InS. G. Paris & S. A. Stahl (Eds.), Current Issues onreading comprehension and assessment (pp. 71–92).
  • Köksal, K. ve Ünal. E. (2008). Metinler arası okumanın okuduğunu anlamaya etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,7(26), 154-169.
  • Mahwah, NJ: Erlbaum.Köksal, K. & Ünal, E. (2008). Metinler arası okumanın okuduğunu anlamaya etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 154-169.
  • Oakhill, J. V. (1984). Inferential and memory skills in children’s comprehension of stories. British Journal of Educational Psychology, 54, 31–39.
  • Özçelik, D. A. (2013). Test Hazırlama Kılavuzu (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Özen, Y., Gülaçtı, F. ve Kandemir, M. (2006). Eğitim bilimleri araştırmalarında geçerlik ve güvenirlik sorunsalı. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), 69-89.
  • Tavşacıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Atlas Yayınları.
  • Tracey, D, H., Morrow, L.,M. (2012). Lenses on Reading An Introduction to Theories and Models, New York: The Guilford Press.
  • Ülper, H. (2010). Okuma ve Anlamlandırma Becerilerinin Kazandırılması. Ankara:Nobel Yayıncılık.
  • van Dijk, T. A., & Kintsch, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. San Diego, CA: Academic Press.
  • Yaman H. & Dağtaş, A. (2014). Ekrandan okumanın okuduğunu anlamaya etkisi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 1(2), 64-79.
  • Yıldız, M. & Akyol, H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, okuma motivasyonu ve okuma alışkanlıkları arasındaki ilişki. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, (3) 793-815.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.

Developing Reading Comprehension Test

Year 2017, Volume: 18 Issue: 1, 175 - 190, 01.01.2017

Abstract

The aim of this study is to develop a valid and reliable measurement tool to measure the status of middle school students’ reading comprehension. In the test development process, test items were established according to types of comprehension and questions in the context of theoretical framework. Expert opinions were taken before the test was finalized. Pilot study was conducted with twenty students and table of test specifications were created for content validity. After the final version of Reading Comprehension Test was formed, it was fulfilled on 696 students who studied at 5th, 6th, 7th and 8th classes of governmental schools in Gaziantep, Burdur, Niğde, Ordu and Istanbul in 2014-2015 academic year. Item difficulty and item discrimination values were calculated with statistical analyze. Cronbach’s Alpha was calculated to determine the internal consistency reliability of questions in comprehension test. According to the analyzes, the reliability coefficient cronbach’s alpha of the test results was found to be 0,744. According to item analyzes ITEMAN , the average item difficulty of the test is calculated to be 0,507 and the average item distinctiveness of the test is calculate to be 0,431. These results indicate that valid and reliable results were gained with the developed test

References

  • Alderson, J., C. (2000). Assessing Reading. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Allen, J. (1985). Inferential comprehension: The effects of text source, decoding ability and mode. Reading Research Quarterly, 20(5), 603-615.
  • Baş, G. (2013). Öğretmenlerin eğitim programı tasarım yaklaşımı tercih ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 965- 992.
  • Baştuğ, M & Akyol, H. (2012). The Level of Prediction of Reading Comprehension by Fluent Reading Skills. Journal of Theoretical Educational Science, 5(4), 394- 411.
  • Baştuğ,M. & Kaman, Ş. (2013). Nörolojik Etki Yönteminin Öğrencilerin Akıcı Okuma ve Anlama Becerilerine Etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (25), 291 – 309.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. Ankara: ÖSYM Yayınları
  • Bowyer-Crane, C., & Snowling, M. (2005). Assessing children’s inference generation: What do tests of reading comprehension measure? British Journal of Educational Psychology, 75, 189–201.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler İçin veri Analizi. (10. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık
  • Cadime, I., Ribeiro, I., Viana, F. L., Santos, S., Prieto, G. & Maira, J. (2013).Validity of a reading comprehension test for Portuguese students. Psicothema, 25(3), 384- 389. doi: 10.7334/psicothema2012.288
  • Cain, K., & Oakhil, J. (1998). Comprehension skill and inference-making ability:Issues of causality. In C. Hulme & R. M. Joshi (Eds.) Reading and Spelling (pp329-342). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Çelik, T.; Demirgüneş, S & Fidan D. (2015). Okur dostu metin olma özelliği ile okuduğunu anlama başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Başkent Unıversıty Journal Of Educatıon,2(1), 115-122.
  • Dedebali, N., C. & Saracaloğlu, A., S. (2010). Hızlı Okuma Tekniğinin Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Okuma Hızlarına ve Okuduğunu Anlama Düzeylerine Etkisi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 171-183.
  • Keenan, J. M. & Betjeman S. B. (2006). Comprehending the Gray oral reading test without reading it: Why comprehension tests should not include passage- independent items. Scientific Studies od Reading, 10(4), 363-380.
  • Kintsch, E. (2005b). Comprehension Theory as a Guide for the Design of Thoughtful Questions. Topıcs In Language Dısorders, 25 (1), 51-64.
  • Kintsch, W. (2004). The construction-integration model of test comprehension andits implications. In R., B. Ruddel & N., J. Unrau (Eds.) Theoriretical Models and Process of Reading (5th ed., pp1270-1328). Newark, DE: International Reading Association.
  • Kintsch, W. (2005a). An overview of top-down and bottom-up effects in comprehension: The CI perspective, Discourse Process, 39:2-3, 125-128.
  • Kintsch, W., & Kintsch, E. (2005). Comprehension. InS. G. Paris & S. A. Stahl (Eds.), Current Issues onreading comprehension and assessment (pp. 71–92).
  • Köksal, K. ve Ünal. E. (2008). Metinler arası okumanın okuduğunu anlamaya etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,7(26), 154-169.
  • Mahwah, NJ: Erlbaum.Köksal, K. & Ünal, E. (2008). Metinler arası okumanın okuduğunu anlamaya etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 154-169.
  • Oakhill, J. V. (1984). Inferential and memory skills in children’s comprehension of stories. British Journal of Educational Psychology, 54, 31–39.
  • Özçelik, D. A. (2013). Test Hazırlama Kılavuzu (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Özen, Y., Gülaçtı, F. ve Kandemir, M. (2006). Eğitim bilimleri araştırmalarında geçerlik ve güvenirlik sorunsalı. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), 69-89.
  • Tavşacıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Atlas Yayınları.
  • Tracey, D, H., Morrow, L.,M. (2012). Lenses on Reading An Introduction to Theories and Models, New York: The Guilford Press.
  • Ülper, H. (2010). Okuma ve Anlamlandırma Becerilerinin Kazandırılması. Ankara:Nobel Yayıncılık.
  • van Dijk, T. A., & Kintsch, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. San Diego, CA: Academic Press.
  • Yaman H. & Dağtaş, A. (2014). Ekrandan okumanın okuduğunu anlamaya etkisi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 1(2), 64-79.
  • Yıldız, M. & Akyol, H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, okuma motivasyonu ve okuma alışkanlıkları arasındaki ilişki. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, (3) 793-815.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hakan Ülper This is me

Gökhan Çetinkaya This is me

Nihat Bayat This is me

Publication Date January 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 18 Issue: 1

Cite

APA Ülper, H., Çetinkaya, G., & Bayat, N. (2017). OKUDUĞUNU ANLAMA TESTİNİN GELİŞTİRİLMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 175-190.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124