This study aims to determine to what extent critical thinking dispositions predict values of multiculturalism of preservice elementary teachers. It was designed by using correlational model. Study group consisted of 231 preservice teachers studiying at the faculty of education at a university. The data were collected by the Scale of Multiculturalism Values developed by Akar and Ulu 2016 and the Scale of Critical Thinking Dispositions developed by Uluçınar 2012 . For demographical data, a personal information was used. The findings showed that multiculturalism values and critical thinking dispositions of preservice teachers are at spectacular level. They also indicated that their multiculturalism values are associated with parents’ educational attainment, family income, and the number of sibling at low level. For regression analysis, furthermore, mother education status have predictive impact on multiculturalism values at % 2 level. Critical thinking dispositions explains % 25 of variance of total of multiculturalism values. Of subdimensions of multiculturalism, they explain % 27 variance of attitude and % 18 variance of opinions
Bu araştırma sınıf öğretmeni adaylarının bazı demografik değişkenler ve eleştirel düşünme eğilimlerinin çokkkültürlülük değerlerini ne düzeyde yordadığını tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modelinde desenlenmiştir. Çalışma grubu Uşak Üniversitesi Eğitim fakültesinde öğrenim gören 231 sınıf öğretmeni adayı üzerinde gerçekleştirilmiştir. Veriler Akar ve Ulu 2016 tarafından geliştirilen öğretmen adaylarının çokkültürlülük değeleri ölçeği ve Uluçınar tarafından 2012 geliştirilen eleştirel düşünme eğilimleri ölçeği ile elde edilmiştir. Demografik veriler için ise bir adet kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının gerek çokkültürlülük değerleri ve gerekse eleştirel düşünme eğilimleri “iyi” düzeyde tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının eleştirel demografik değişkenler olan anne ve baba eğitim durumu, gelir durumu ve kardeş sayısı değişkenleri ile çokkültürlülük değerleri arasında düşük düzeyde ilişkiler tespit edilmiştir. Regresyon analizlerinde ise sadece anne eğitim durumunun % 2 düzeyinde yordayıcı bir etkisi olduğu görülmüştür. Eleştirel düşünme eğilimlerin ise çokkültürlülük değerleri toplam puanlarını %25 düzeyinde yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Alt boyutlar olan tutum boyutunun %27, görüş boyutunun ise %18 düzeyinde eleştirel düşünme eğilimleri tarafından etkilendiği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 18 Issue: 1 |