BibTex RIS Cite

İNGİLİZCE ÖĞRETMEN ADAYLARININ WEB 2.0 KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞ VE KULLANIM DÜZEYLERİ

Year 2017, Volume: 18 Issue: 3, 0 - 0, 01.08.2017

Abstract

Bu araştırmanın amacı; İngilizce öğretmen adaylarının Web 2.0 araçlarına yönelik görüş ve kullanma düzeylerini farklı değişkenler açısından belirlemektir. Çalışmada var olan durumu ortaya koymaya yönelik tarama modeline dayalı betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini 2015-2016 öğretim yılında Gazi Eğitim Fakültesi İngilizce bölümü son sınıfta öğrenimlerine devam eden toplam 113 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Özel tarafından geliştirilen “The Internet and Web 2.0 Tools Use Questionnaire.” ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. İngilizce öğretmen adaylarının Web 2.0 araçlarına yönelik görüş ve kullanma düzeylerinin; cinsiyet, kademe ve bilgisayar deneyimi değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını test etmek için t-testi ve varyans analizi ANOVA istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Varyans analizi sonucunda elde edilen F değerinin anlamlı bulunduğu durumlarda bu farkın hangi gruptan düzeyden kaynaklandığını bulmak amacıyla varyans analizi sonrası “Scheffi Testi” kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi .05 olarak kabul edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, öğretmen adaylarının çoğunluğunun kadın, ağırlıklı olarak birinci kademe öğretim ve çoğunun 1-5 yıl arası bilgisayar deneyiminin olduğu görülmüştür. Ayrıca cinsiyet, kademe ve bilgisayar deneyimleri değişkenlerine göre gruplar arası anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır.

References

  • görülmemektedir. Sosyal medyanın son yıllarda sadece eğitimciler için değil insanlık için bir kültür
  • olması sebebiyle böyle bir farklılaşmanın söz konusu olmaması doğal bir sonuç olarak kabul edilebilir.
  • Yapılan çalışmalar da bu sonucu desteklemektedir. Abdelrahman M. Ahmed, Arwa A. ve Ahmed A.
  • Almabhouh’ın (2016) Öğretim Üyeleri tarafından üniversitel öğretimde Web 2.0 araçlarının mevcut
  • durumunu araştırmak amacıyla gerçekleştirdiği çalışma sonucunda da; öğretim ve öğrenmede tüm
  • akademik sıralardaki Web 2.0 araç kullanımının derecesinin fakülte üyelerinin bakış açısına göre orta
  • olduğu, akademik sıralardaki (yardımcı doçent ve üzeri, yardımcı doçent ve öğretim üyesi) üç grup
  • arasında anlamlı bir fark bulunmadığını ortaya çıkmıştır. Cheung ve Lee’ye (2010) göre yüksek hızda
  • internet erişimiyle birlikte Web 2.0 uygulamaları, işbirliği ve iletişimde yeni bir dünya oluşturmuştur.
  • Bu tanımın karşılığı oluşan sosyal medya kültürüdür. Çünkü günümüzde internet ve bilgisayar
  • genellikle sosyal medya amaçlı olarak kullanılmakta, bireylerin hayatlarının büyük bir bölümü de
  • sosyal medya ile geçmektedir. Yaş, kültür, cinsiyet, eğitim durumu, sosyokültürel özellikler, yaşanılan
  • ortam ve hatta ülke ve kıtalar farklılaşmasına rağmen hemen hemen her birey aynı sosyal medya
  • araçlarını kullanmakta ve birbirleriyle etkileşimleri sonucunda birbirlerinden bilgi edinmektedir. Bu
  • nedenle bu sosyal medya kullanımı evrenselleşmekte ve kullanımı günden güne artmakta ve hızla
  • yayılmaktadır. Araştırma sonucuna göre; Eğitim Fakülteleri ve Enstitülerinde Web 2.0 teknolojilerinin
  • sürekli gelişimi izlenip; öğretmenler, öğretme ve öğrenme süreçlerinde ücretsiz hizmetlerinden
  • yararlanılmasına teşvik edilebilir. Eğitim çalıştaylarında Web 2.0 araçlarının derslere entegre
  • edilmesiyle alakalı fakülte üyelerine temel bilgi, öğretme ve öğrenmede nasıl kullanılabilecekleri
  • hakkında farklı fikirler verilebilir. Çünkü fakülte üyelerinin bu araçların derste kullanımı için teşvik
  • edilmesi, aynı şekilde öğrencilerin de teşvik edilmesi demektir.
  • Abdelrahman M. Ahmed , Arwa A. ve Ahmed A. Almabhouh (2016). The Current Use of Web 2.0 Tools in University Teaching from the Perspective of Faculty Members at the College of Education. International Journal of Instruction January 2016, Vol.9, No.1.
  • Altun, A. (2005). Eğitimde İnternet Uygulamaları. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Altun, A. (2008). Yapılandırmacı öğretim sürecinde viki kullanımı. 8. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir-Türkiye.
  • Baran, B. ve Ata, F .(2013). Üniversite Öğrencilerinin Web 2.0 Teknolojileri Kullanma Durumları, Beceri Düzeyleri ve Eğitsel Olarak Faydalanma Durumları Eğitim ve Bilim 2013, Cilt 38, Sayı 169 assessing group work in an online environment. ATN Assessment Conference 08 .
  • Arslan, R. Ş., ve ŞahinKızıl, A. (2010). How can the use of blog software facilitate the writing process of English language learners?. Computer Assisted Language Learning, 23(3), 183-197.
  • Ata, F. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Web 2.0 Teknolojilerini Kullanım Durumları ile Bilgi Okuryazarlığı Öz-yeterlik Algıları arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Balaman, U. (2012). An integrative teaching model for vocabulary and reading through Facebook. Hacettepe University, Ankara.
  • Baran, B. (2010). Facebook as a formal instructional environment. British Journal of Educational Technology, 41(6), 146 149. doi: 10.1111/j.1467 8535.2010.01115.x
  • Baran, B., Kilic, E., Bakar, A., & Cagiltay, K. (2010). Turkish university students, technology use profile and their thoughts about distance education. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(1), 235-242.
  • Beck, L.S. (2004). Internet Ethnography: Online And Offline. International Journal of Qualitative Methods, 3 (2), 1-14.
  • Beldarrain,Y. (2006). Distance education trends: Integrating new technologies to foster student interaction and collaboration. Distance Education, 27(2), 139 153. http://odevpa.blogspot. com.tr/.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Chastain, K. (1976). Developing Second Language Skills: Theory and Practice. Boston: Houghton Mifflin Company. Computers, cognition and collaboration in Education. Newyork.
  • Cheung, C. M. ve Lee, M. K. (2010). A theoretical model of intentional social action in online social networks. Decision Support Systems, 49, 24-30.
  • Cych, L. (2006). Social Networks. Ed: Pinder, A. Emerging Technologies for Learning. Becta ICT Research. p. 32-41.
  • Çiftçi, S. (2016) Facebook Kullanımı Hakkında Lise Öğretmeni Görüşleri: Öğretmen Ve Öğrenci Boyutu. Eğitimde Kuram ve Uygulama. Journal of Theory and Practice in Education 2016, 12(1), 286-307 ISSN: 1304-9496
  • David, J. C. (2010). New friend request: The relationship between Web 2.0 and higher education. Journal of Student Affairs,Volume XIX, 2009-2010.
  • Davies, J. ve Merchant, G. (2008). Web 2.0 for Schools: Learning and Social participation. Peter Lang Publishing: New York.
  • DeAndrea, D. C., Ellison, N. B., LaRose, R., Steinfield, C. & Fiore, A. (in pres). Serious social media: On the use of social media for improving students’ adjustment to college, The Internet and Higher Education. Volume 15, Issue 1, January 2012, Pages 15-23.
  • Doğruer, N., Meneviş, İ. ve Ramadan, E. (2010). Öğretmen Adaylarının İnternet Kullanımı. International Conference on New Trends in Education and Their Implications 11-13 November, 2010 Antalya, Turkey.
  • Duggan, M., ve Brenner, J. (2013). The demographics of social media users – 2012. PEW Internet and American life project. PEW Research Center. http://pewinternet.org/Reports/2013/ Social- media-users.aspx adresinden erişilmiştir.
  • Facebook (2011). İstatistikler. http://www.facebook.com/press/info.php foreign language adresinden erişilmiştir.
  • Godwin-Jones, R. (2003). Emerging Technologies: Blogs and Wikis: Environments for Online Collaboration. Language Learning & Technology. Vol. 7, No. 2, May 2003, pp. 12-16
  • Grosseck, G. (2009). “To Use or Not to Use Web 2.0 in Higher Education”, Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, ss. 478 – 482.
  • Göktaş, Y. (2009). Incorporating Blogs and the Seven Principles of Good Practice into Pre-service ICT Courses: A Case Study. The New Educational Review, 2009 Vol.19 No.3-4.
  • Karaman, S., Yıldırım, S., ve Kaban, A., (2008). Öğrenme 2.0 Yaygınlaşıyor: Web 2.0 Uygulamalarının Eğitimde Kullanımına İlişkin Araştırmalar ve Sonuçları. XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, 22-23 Aralık 2008, Ankara
  • Karasar, N. (1998). Araştırmada Rapor Hazırlama, Nobel Yayın Dağıtım , Ankara.
  • Kavaliauskienė G. ve Anusienė L. (2009). “Podcasts for Listening Skills”. Santalka. Filologija Edukologija 17/2 (2009) 28-37.
  • Kavandı, E. (2012) The Effects Of Using Blogs on The Development of Foreign Language Writing Proficiency. Doktora tezi. Gazi University,Ankara.
  • Kazancı, R. (2012). Using blogs and the internet to improve writing skills in university preparatory classes in teaching English. (Yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Kuzu, A. (2007). Views of pre service teachers on blog use for instruction and social interaction. The Turkish Online Journal of Distance Education, TOJDE July 2007 ISSN 1302–6488, Volume: 8 Number: 3 Article: 2.
  • Mazman, S.G. (2009). Sosyal Ağların Benimsenme Süreci ve Eğitsel Bağlamda Kullanımı. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Mazman, S.G., Usluel, Y.K. (2010). “Modeling educaitonal usage of Facebook”, Computers & Education, 55: 444-453.
  • Meyer, K.A. (2010). A comparison of Web 2.0 tools in a doctoral course. The Internet and Higher Education, 13, 226-232.
  • Mindel, J., ve Verma, S. (2006). Wikis for teaching and learning. Communications of AIS, Muang Thong Thani, Thailand. Learning Technology, Volume 3, Number
  • Özel, A. (2013). The Use of The Internet and Web 2.0 Tools Among Efl Instructors. Akdeniz Unıversıty The Instıtute of Educatıonal Sciences Foreign Language Teaching Department. Yüksek lisans tezi. Antalya.
  • Özel, A ve Arıkan A (2015) The Use of the Internet and Web 2.0 Tools among EFL Instructors , Mediterranean Journal of Humanities mjh.akdeniz.edu.tr V/1, 2015, 313-325.
  • Prensky, M. (2009). H. sapiens digital: From digital immigrants and digital natives to digital presented at International e-Learning Conference January 13-14, 2011 at Hall 9, preservice teacher ICT courses: a case study. The New Educational Review , 19 (3-4), 29-44.
  • Şişman Eren, E. (2014) Sosyal Medya Kullanım Amaçları Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Bazı Kişisel Değişkenlere Göre İncelenmesi. Developing Social Media UsePurposes Scale and Examining Based on Some Personal Variables. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 29(4), 230243
  • Usluel, Y.K. ve Mazman, S.G. (2009). Adoption process of Web 2.0 tools in distance education, (p.818-823). Procedia-Socialand Behavioral Sciences, 1(1).Volume 18, Article 1.
  • Snelling, C., ve Karanicolas, S. (2008 ). Why wikis work:Web 2.0 Uygulamalarının Eğitimde Kullanımına İlişkin Araştırmalar ve Sonuçları. Web 2.0 Technologies. Ed: Iskander, M. Innovative Techniques in Instruction Technology, E-learning, Eassessment, and Education. Springer Science Business Media B.V.
  • Wyld, D.C. (2008). Blogging from the Top: A Survey of Higher Education Leaders’ Use of Web 2.0 Technologies. XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri. Innovative Techniques in Instruction Technology, E-learning, E-assessment, and Education pp 106-111. 10.1007/978-1-4020- 8739-4_19. Pre-Service English Teachers Opinions and Utilization Levels on The Use of Web 2.0
  • Nowadays, the technology and social media is the most popular culture for people. The social media
  • is used so frequently that the people start to share their special life and learn information about the
  • others’lives. The teenagers and pupils share their special lives easily in the social media. Tagging a
  • picture, adding friends, sharing videos, getting avatars or tweeting. All these terms have been a joint
  • jargon among university students while Web 2.0 is becoming widespread all over the world (David
  • ). Especially, Web 2.0 tools are spreading all over the world. It can be said that Web 2.0 tools are
  • necessary for the people to be social. The most frequently used Web 2.0 technologies as cited in
  • literature are blogs, wikis, podcasts, video sharing and social networking sites (Davies & Merchant
  • Griffiths & Wall, 2011; Kuzu, 2007; Meyer, 2010; Usluel & Mazman, 2009). If these tools are
  • common in the society, these usage should be used for education. The more natural is the learning,the
  • more people can use it for the life. Particularly language teaching, it is the most useful way to teach
  • the target language. Because the main aim of foreign language teaching is to provide a learner
  • centered environment where learners use the target language to interact with others. In educational
  • environment, the use of the Internet based resources has been increasing. Because it is possible to gain
  • the authentic materials for teaching the language. The language learners should acquire the language
  • like mother tongue. It is necessary to consider the impact of social networking sites owing to the
  • current widespread use of social media platforms such as Facebook and Twitter. Web 2.0 tools both
  • provide authentic material for teaching and assist teaching of language skills. Therefore, Web 2.0 tools
  • such as blogs and podcasts can be used in the integration of language skills in order to increase and
  • enhance authentic communication. Because of all these benefits, language learners’ opinions about the
  • use of Web 2.0 tools should be researched. The integration of these tools into the language learning
  • and teaching is very important for language learning. The main purpose of this study is to explore the
  • use of Web 2.0 tools among Pre-service english teachers. For these reasons, Pre-service english
  • teachers were asked to fill in a questionnaire to find out their attitudes towards the use of Web 2.0
  • tools. They respond to whether there is any meaningful relationship between the pre-service English
  • teachers’use of Web 2.0 tools and individual characteristics such as (a) sex; (b) age and (c) computer experience or not.
  • In order to collect data from Pre-service teachers concerning their attitudes towards the use of the
  • Internet and Web 2.0 tools, a questionnaire named“The Internet and Web 2.0 Tools User
  • The next section aimed to learn about participants’ proficiency in using some of the computer and the
  • Internet applications. Finally, part four was designed to determine participants’ perceptions of the
  • Internet and Web 2.0 tools use for teaching purposes. The participants of the study consist of 113
  • teacher candidates who continue their education in Gazi Education Faculty English Department . Data
  • collection procedures took place in during the second semester of the 2015-2016 academic year.The
  • survey data were analyzed using SPSS 23.0 and reported employing appropriate measures and procedures.
  • According to the findings, the majority of teacher trainees are female, mainly first (stage) and most of
  • them have computer experience of 1-5 years interval. In addition, there is no significant difference
  • between the groups according to the gender, stage and computer experience variables. The cause of
  • the similarity between the groups according to the gender is the possibility of closeness of the interests
  • and the ideas of the teachers' because of the departments and the education that the teachers have are
  • the same. Although there is a difference between the first and the secondary stage of the
  • teachers’numbers , there is no differences between the teachers’ views on the use of Web 2.0 tools in
  • terms of the stages of them. As a result, it can be said that the aims and methods of the lessons the
  • candidates have studied may be the same. Finally, it is found that there is also no relationship
  • between the teachers’ computer experiences and views. As a result of this data, it can be said that the
  • candidates’ ages, departments, and lessons they study in different terms, their instructors and the
  • aims of the lessons are not different from each other. To sum up, it can be said that the technology and
  • the usage of Web 2.0 tools in daily life and education is so common in the society that views on the
  • usage of them is starting to mutual. The culture of the usage of these tools is widespreading all over
  • the world. So, it should be normal to meet commonality of the usage of the technology. That kind of
  • commonality is the result of a social media culture. This kind of culture means there is no difference
  • between the ages, genders, educations, cultures, social status and countries. So the preferences and
  • views’ on the technology and Web 2.0 tools are universal. The research and analysis gained here may
  • provide insights for further studies on the integration of technology into language teaching and
  • learning. In light of the results of this study, appropriate training programs in necessary areas may be
  • suggested for language classes since teacher candidates at universities in Turkey improve their
  • appropriate technological knowledge.
Year 2017, Volume: 18 Issue: 3, 0 - 0, 01.08.2017

Abstract

References

  • görülmemektedir. Sosyal medyanın son yıllarda sadece eğitimciler için değil insanlık için bir kültür
  • olması sebebiyle böyle bir farklılaşmanın söz konusu olmaması doğal bir sonuç olarak kabul edilebilir.
  • Yapılan çalışmalar da bu sonucu desteklemektedir. Abdelrahman M. Ahmed, Arwa A. ve Ahmed A.
  • Almabhouh’ın (2016) Öğretim Üyeleri tarafından üniversitel öğretimde Web 2.0 araçlarının mevcut
  • durumunu araştırmak amacıyla gerçekleştirdiği çalışma sonucunda da; öğretim ve öğrenmede tüm
  • akademik sıralardaki Web 2.0 araç kullanımının derecesinin fakülte üyelerinin bakış açısına göre orta
  • olduğu, akademik sıralardaki (yardımcı doçent ve üzeri, yardımcı doçent ve öğretim üyesi) üç grup
  • arasında anlamlı bir fark bulunmadığını ortaya çıkmıştır. Cheung ve Lee’ye (2010) göre yüksek hızda
  • internet erişimiyle birlikte Web 2.0 uygulamaları, işbirliği ve iletişimde yeni bir dünya oluşturmuştur.
  • Bu tanımın karşılığı oluşan sosyal medya kültürüdür. Çünkü günümüzde internet ve bilgisayar
  • genellikle sosyal medya amaçlı olarak kullanılmakta, bireylerin hayatlarının büyük bir bölümü de
  • sosyal medya ile geçmektedir. Yaş, kültür, cinsiyet, eğitim durumu, sosyokültürel özellikler, yaşanılan
  • ortam ve hatta ülke ve kıtalar farklılaşmasına rağmen hemen hemen her birey aynı sosyal medya
  • araçlarını kullanmakta ve birbirleriyle etkileşimleri sonucunda birbirlerinden bilgi edinmektedir. Bu
  • nedenle bu sosyal medya kullanımı evrenselleşmekte ve kullanımı günden güne artmakta ve hızla
  • yayılmaktadır. Araştırma sonucuna göre; Eğitim Fakülteleri ve Enstitülerinde Web 2.0 teknolojilerinin
  • sürekli gelişimi izlenip; öğretmenler, öğretme ve öğrenme süreçlerinde ücretsiz hizmetlerinden
  • yararlanılmasına teşvik edilebilir. Eğitim çalıştaylarında Web 2.0 araçlarının derslere entegre
  • edilmesiyle alakalı fakülte üyelerine temel bilgi, öğretme ve öğrenmede nasıl kullanılabilecekleri
  • hakkında farklı fikirler verilebilir. Çünkü fakülte üyelerinin bu araçların derste kullanımı için teşvik
  • edilmesi, aynı şekilde öğrencilerin de teşvik edilmesi demektir.
  • Abdelrahman M. Ahmed , Arwa A. ve Ahmed A. Almabhouh (2016). The Current Use of Web 2.0 Tools in University Teaching from the Perspective of Faculty Members at the College of Education. International Journal of Instruction January 2016, Vol.9, No.1.
  • Altun, A. (2005). Eğitimde İnternet Uygulamaları. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Altun, A. (2008). Yapılandırmacı öğretim sürecinde viki kullanımı. 8. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir-Türkiye.
  • Baran, B. ve Ata, F .(2013). Üniversite Öğrencilerinin Web 2.0 Teknolojileri Kullanma Durumları, Beceri Düzeyleri ve Eğitsel Olarak Faydalanma Durumları Eğitim ve Bilim 2013, Cilt 38, Sayı 169 assessing group work in an online environment. ATN Assessment Conference 08 .
  • Arslan, R. Ş., ve ŞahinKızıl, A. (2010). How can the use of blog software facilitate the writing process of English language learners?. Computer Assisted Language Learning, 23(3), 183-197.
  • Ata, F. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Web 2.0 Teknolojilerini Kullanım Durumları ile Bilgi Okuryazarlığı Öz-yeterlik Algıları arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Balaman, U. (2012). An integrative teaching model for vocabulary and reading through Facebook. Hacettepe University, Ankara.
  • Baran, B. (2010). Facebook as a formal instructional environment. British Journal of Educational Technology, 41(6), 146 149. doi: 10.1111/j.1467 8535.2010.01115.x
  • Baran, B., Kilic, E., Bakar, A., & Cagiltay, K. (2010). Turkish university students, technology use profile and their thoughts about distance education. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(1), 235-242.
  • Beck, L.S. (2004). Internet Ethnography: Online And Offline. International Journal of Qualitative Methods, 3 (2), 1-14.
  • Beldarrain,Y. (2006). Distance education trends: Integrating new technologies to foster student interaction and collaboration. Distance Education, 27(2), 139 153. http://odevpa.blogspot. com.tr/.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Chastain, K. (1976). Developing Second Language Skills: Theory and Practice. Boston: Houghton Mifflin Company. Computers, cognition and collaboration in Education. Newyork.
  • Cheung, C. M. ve Lee, M. K. (2010). A theoretical model of intentional social action in online social networks. Decision Support Systems, 49, 24-30.
  • Cych, L. (2006). Social Networks. Ed: Pinder, A. Emerging Technologies for Learning. Becta ICT Research. p. 32-41.
  • Çiftçi, S. (2016) Facebook Kullanımı Hakkında Lise Öğretmeni Görüşleri: Öğretmen Ve Öğrenci Boyutu. Eğitimde Kuram ve Uygulama. Journal of Theory and Practice in Education 2016, 12(1), 286-307 ISSN: 1304-9496
  • David, J. C. (2010). New friend request: The relationship between Web 2.0 and higher education. Journal of Student Affairs,Volume XIX, 2009-2010.
  • Davies, J. ve Merchant, G. (2008). Web 2.0 for Schools: Learning and Social participation. Peter Lang Publishing: New York.
  • DeAndrea, D. C., Ellison, N. B., LaRose, R., Steinfield, C. & Fiore, A. (in pres). Serious social media: On the use of social media for improving students’ adjustment to college, The Internet and Higher Education. Volume 15, Issue 1, January 2012, Pages 15-23.
  • Doğruer, N., Meneviş, İ. ve Ramadan, E. (2010). Öğretmen Adaylarının İnternet Kullanımı. International Conference on New Trends in Education and Their Implications 11-13 November, 2010 Antalya, Turkey.
  • Duggan, M., ve Brenner, J. (2013). The demographics of social media users – 2012. PEW Internet and American life project. PEW Research Center. http://pewinternet.org/Reports/2013/ Social- media-users.aspx adresinden erişilmiştir.
  • Facebook (2011). İstatistikler. http://www.facebook.com/press/info.php foreign language adresinden erişilmiştir.
  • Godwin-Jones, R. (2003). Emerging Technologies: Blogs and Wikis: Environments for Online Collaboration. Language Learning & Technology. Vol. 7, No. 2, May 2003, pp. 12-16
  • Grosseck, G. (2009). “To Use or Not to Use Web 2.0 in Higher Education”, Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, ss. 478 – 482.
  • Göktaş, Y. (2009). Incorporating Blogs and the Seven Principles of Good Practice into Pre-service ICT Courses: A Case Study. The New Educational Review, 2009 Vol.19 No.3-4.
  • Karaman, S., Yıldırım, S., ve Kaban, A., (2008). Öğrenme 2.0 Yaygınlaşıyor: Web 2.0 Uygulamalarının Eğitimde Kullanımına İlişkin Araştırmalar ve Sonuçları. XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, 22-23 Aralık 2008, Ankara
  • Karasar, N. (1998). Araştırmada Rapor Hazırlama, Nobel Yayın Dağıtım , Ankara.
  • Kavaliauskienė G. ve Anusienė L. (2009). “Podcasts for Listening Skills”. Santalka. Filologija Edukologija 17/2 (2009) 28-37.
  • Kavandı, E. (2012) The Effects Of Using Blogs on The Development of Foreign Language Writing Proficiency. Doktora tezi. Gazi University,Ankara.
  • Kazancı, R. (2012). Using blogs and the internet to improve writing skills in university preparatory classes in teaching English. (Yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Kuzu, A. (2007). Views of pre service teachers on blog use for instruction and social interaction. The Turkish Online Journal of Distance Education, TOJDE July 2007 ISSN 1302–6488, Volume: 8 Number: 3 Article: 2.
  • Mazman, S.G. (2009). Sosyal Ağların Benimsenme Süreci ve Eğitsel Bağlamda Kullanımı. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Mazman, S.G., Usluel, Y.K. (2010). “Modeling educaitonal usage of Facebook”, Computers & Education, 55: 444-453.
  • Meyer, K.A. (2010). A comparison of Web 2.0 tools in a doctoral course. The Internet and Higher Education, 13, 226-232.
  • Mindel, J., ve Verma, S. (2006). Wikis for teaching and learning. Communications of AIS, Muang Thong Thani, Thailand. Learning Technology, Volume 3, Number
  • Özel, A. (2013). The Use of The Internet and Web 2.0 Tools Among Efl Instructors. Akdeniz Unıversıty The Instıtute of Educatıonal Sciences Foreign Language Teaching Department. Yüksek lisans tezi. Antalya.
  • Özel, A ve Arıkan A (2015) The Use of the Internet and Web 2.0 Tools among EFL Instructors , Mediterranean Journal of Humanities mjh.akdeniz.edu.tr V/1, 2015, 313-325.
  • Prensky, M. (2009). H. sapiens digital: From digital immigrants and digital natives to digital presented at International e-Learning Conference January 13-14, 2011 at Hall 9, preservice teacher ICT courses: a case study. The New Educational Review , 19 (3-4), 29-44.
  • Şişman Eren, E. (2014) Sosyal Medya Kullanım Amaçları Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Bazı Kişisel Değişkenlere Göre İncelenmesi. Developing Social Media UsePurposes Scale and Examining Based on Some Personal Variables. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 29(4), 230243
  • Usluel, Y.K. ve Mazman, S.G. (2009). Adoption process of Web 2.0 tools in distance education, (p.818-823). Procedia-Socialand Behavioral Sciences, 1(1).Volume 18, Article 1.
  • Snelling, C., ve Karanicolas, S. (2008 ). Why wikis work:Web 2.0 Uygulamalarının Eğitimde Kullanımına İlişkin Araştırmalar ve Sonuçları. Web 2.0 Technologies. Ed: Iskander, M. Innovative Techniques in Instruction Technology, E-learning, Eassessment, and Education. Springer Science Business Media B.V.
  • Wyld, D.C. (2008). Blogging from the Top: A Survey of Higher Education Leaders’ Use of Web 2.0 Technologies. XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri. Innovative Techniques in Instruction Technology, E-learning, E-assessment, and Education pp 106-111. 10.1007/978-1-4020- 8739-4_19. Pre-Service English Teachers Opinions and Utilization Levels on The Use of Web 2.0
  • Nowadays, the technology and social media is the most popular culture for people. The social media
  • is used so frequently that the people start to share their special life and learn information about the
  • others’lives. The teenagers and pupils share their special lives easily in the social media. Tagging a
  • picture, adding friends, sharing videos, getting avatars or tweeting. All these terms have been a joint
  • jargon among university students while Web 2.0 is becoming widespread all over the world (David
  • ). Especially, Web 2.0 tools are spreading all over the world. It can be said that Web 2.0 tools are
  • necessary for the people to be social. The most frequently used Web 2.0 technologies as cited in
  • literature are blogs, wikis, podcasts, video sharing and social networking sites (Davies & Merchant
  • Griffiths & Wall, 2011; Kuzu, 2007; Meyer, 2010; Usluel & Mazman, 2009). If these tools are
  • common in the society, these usage should be used for education. The more natural is the learning,the
  • more people can use it for the life. Particularly language teaching, it is the most useful way to teach
  • the target language. Because the main aim of foreign language teaching is to provide a learner
  • centered environment where learners use the target language to interact with others. In educational
  • environment, the use of the Internet based resources has been increasing. Because it is possible to gain
  • the authentic materials for teaching the language. The language learners should acquire the language
  • like mother tongue. It is necessary to consider the impact of social networking sites owing to the
  • current widespread use of social media platforms such as Facebook and Twitter. Web 2.0 tools both
  • provide authentic material for teaching and assist teaching of language skills. Therefore, Web 2.0 tools
  • such as blogs and podcasts can be used in the integration of language skills in order to increase and
  • enhance authentic communication. Because of all these benefits, language learners’ opinions about the
  • use of Web 2.0 tools should be researched. The integration of these tools into the language learning
  • and teaching is very important for language learning. The main purpose of this study is to explore the
  • use of Web 2.0 tools among Pre-service english teachers. For these reasons, Pre-service english
  • teachers were asked to fill in a questionnaire to find out their attitudes towards the use of Web 2.0
  • tools. They respond to whether there is any meaningful relationship between the pre-service English
  • teachers’use of Web 2.0 tools and individual characteristics such as (a) sex; (b) age and (c) computer experience or not.
  • In order to collect data from Pre-service teachers concerning their attitudes towards the use of the
  • Internet and Web 2.0 tools, a questionnaire named“The Internet and Web 2.0 Tools User
  • The next section aimed to learn about participants’ proficiency in using some of the computer and the
  • Internet applications. Finally, part four was designed to determine participants’ perceptions of the
  • Internet and Web 2.0 tools use for teaching purposes. The participants of the study consist of 113
  • teacher candidates who continue their education in Gazi Education Faculty English Department . Data
  • collection procedures took place in during the second semester of the 2015-2016 academic year.The
  • survey data were analyzed using SPSS 23.0 and reported employing appropriate measures and procedures.
  • According to the findings, the majority of teacher trainees are female, mainly first (stage) and most of
  • them have computer experience of 1-5 years interval. In addition, there is no significant difference
  • between the groups according to the gender, stage and computer experience variables. The cause of
  • the similarity between the groups according to the gender is the possibility of closeness of the interests
  • and the ideas of the teachers' because of the departments and the education that the teachers have are
  • the same. Although there is a difference between the first and the secondary stage of the
  • teachers’numbers , there is no differences between the teachers’ views on the use of Web 2.0 tools in
  • terms of the stages of them. As a result, it can be said that the aims and methods of the lessons the
  • candidates have studied may be the same. Finally, it is found that there is also no relationship
  • between the teachers’ computer experiences and views. As a result of this data, it can be said that the
  • candidates’ ages, departments, and lessons they study in different terms, their instructors and the
  • aims of the lessons are not different from each other. To sum up, it can be said that the technology and
  • the usage of Web 2.0 tools in daily life and education is so common in the society that views on the
  • usage of them is starting to mutual. The culture of the usage of these tools is widespreading all over
  • the world. So, it should be normal to meet commonality of the usage of the technology. That kind of
  • commonality is the result of a social media culture. This kind of culture means there is no difference
  • between the ages, genders, educations, cultures, social status and countries. So the preferences and
  • views’ on the technology and Web 2.0 tools are universal. The research and analysis gained here may
  • provide insights for further studies on the integration of technology into language teaching and
  • learning. In light of the results of this study, appropriate training programs in necessary areas may be
  • suggested for language classes since teacher candidates at universities in Turkey improve their
  • appropriate technological knowledge.
There are 119 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Mehmet Arif Özerbaş This is me

Özlem Akın Mart - This is me

Publication Date August 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 18 Issue: 3

Cite

APA Özerbaş, M. A., & -, Ö. A. . . M. (2017). İNGİLİZCE ÖĞRETMEN ADAYLARININ WEB 2.0 KULLANIMINA İLİŞKİN GÖRÜŞ VE KULLANIM DÜZEYLERİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3).

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124