BibTex RIS Cite

İLKOKUL 3. SINIF ÖĞRETMENLERİNİN YENİLENEN FEN BİLİMLERİ DERSİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Year 2015, Volume: 16 Issue: 2, 199 - 218, 01.05.2015

Abstract

Çalışmanın amacı, fen bilimleri dersinin ilkokul 3.sınıfta verilmeye başlanılmasının olumlu veya olumsuz etkileri, öğretmenlerin bu konudaki beklentileri ve karşılaştıkları güçlükler ile ilgili sınıf öğretmenlerin görüşlerini belirlemektir. Çalışma nitel araştırma deseni olan olgu bilim deseninde yapılmıştır. Çalışmanın örneklemini Artvin ili, Murgul ve Borçka ilçesindeki merkez ilkokullarda çalışan on dört ilkokul 3.sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Yenilenen fen bilimleri dersine ilişkin görüşleri tespit etmek amacıyla öğretmenlerle yarı yapılandırılmış mülakatlar yürütülmüştür. Mülakatlardan elde edilen verilerin içerik analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda, Fen bilimleri dersinin ilkokul 3.sınıflara alınmasının öğrencilere ve öğretmenlere olumlu katkılar sağlayacağı görülmektedir. Ancak öğretmenlerin laboratuar kullanımında bilgi eksikliği, kılavuz kitabın ve çalışma kitabının olmaması, araç-gereç eksikliği, pekiştirme amaçlı etkinliklerin olmaması gibi güçlüklerle karşılaştıkları belirlenmiştir. Bu anlamda iyi hazırlanmış kılavuz kitap ve çalışma kitapları bu eksikliklerinin gidermede etkili olacağı düşünülmektedir.

References

  • Abbott, J. & T. Ryan (1999). Consstructing knowledge, reconstructing schooling, Educational Leadership, November, 66–69.s
  • Akpınar, E. ve Ergin, Ö. (2004). Yapılandırmacı kuram ve fen öğretimi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 15: 108-113. s
  • Akpınar, E. ve Ergin, Ö. (2005). Yapılandırmacı kurama dayalı fen öğretimine yönelik bir uygulama. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 9-17.s
  • Ayas, A. ve Özmen, H. (1998). Asit-baz kavramlarını güncel olaylarla bütünleştirilme seviyesi: Bir örnek olay çalışması. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumunda Sunulmuş Bildiri. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi, Trabzon.
  • Bağcı, E. (2011). Avrupa Birliği’ne üyelik sürecinde Türkiye’de yaşam boyu eğitim politikaları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30,2,139-173.s
  • Batdal, G. (2006). Ölçme ve değerlendirme konusunda ilköğretim dördüncü sınıf öğretmenlerinin yeni programa bakışaçıları. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde Sunulmuş Bildiri. Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Bodner, G.M. (1986). Constructivism: A Theory of knowledge, Journal of Chemical Education, 63, 10,873-878.s
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Coştu, B. & Ayas, A. (2005). Evaporation In different liquids: secondary students’ conceptions. Research in Science andTechnological Education, 23,1, 75-97.s
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. (Genişletilmiş 6. Baskı), Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Demircioğlu, H. ve Demircioğlu, G. (2005). Lise 1 Öğrencilerinin öğrendikleri kimya kavramlarını değerlendirmeleri üzerine bir araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13,2, 401-414. s
  • Erdem, E. (2001). Program geliştirmede yapılandırmacılık yaklaşımı. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, SBE, Ankara.
  • Erdoğan, M.(2007). Yeni geliştirilen dördüncü ve beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programının analizi; Nitel bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, 2, 221-254.
  • Fortus, D., Krajcik, J., Charles, D., Marx, R. W.& Mamlok-naaman, R. (2005). Designbased science and real-world problem-solving. International Journal of Science Education, 27,7,855-879. s
  • Gelen, İ. ve Beyazıt, N. (2006). Pilot ilköğretim okulları müfettiş, yönetici, I. kademe öğretmenleri ve öğrencilerinin eski ve yeni ilköğretim programları hakkındaki görüşlerinin karşılaştırılması: Hatay örneği. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde Sunulmuş Bildiri. Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Gürdal, A. (1992). İlköğretim okullarında fen bilgisinin önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 185-188. s
  • Hooloway John H. (1999). Caution:constructivism ahead, Educational Leadership, November, 85–86. s
  • Karadeniz, B.C. (2012). Öğretmenlerin 4+4+4 zorunlu eğitim sistemine ilişkin görüşleri. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 10 ,40,, 34-53. s
  • Köseoğlu, F. ve Kavak, N. (2001). Fen öğretiminde yapılandırıcı yaklaşım. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21,1,139-148.s
  • Laçin-Şimşek, C. ve Tezcan, R. (2008). Çocukların fen kavramlarıyla ilgili düşüncelerinin gelişimini etkileyen faktörler. İlköğretim Online,7(3),569-577. s
  • M.E.B. T.T.K.B. (2005). İlköğretim Fen ve teknoloji dersi 4. ve 5. sınıflar öğretim programları, Ankara.
  • M.E.B. T.T.K.B. (2013). İlköğretim Fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı, Ankara.
  • Özmen, H. (2003). Kimya öğretmen adaylarının asit ve baz kavramlarıyla ilgili bilgilerini günlük olaylarla ilişkilendirme düzeyleri. G.Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11,2,, 317-324. s
  • Palmer, D.H. (1999). Exploring the link between students’ scientific and nonscientific concepts. Science Education, 639-653.s
  • Saban, A. (2000). Öğrenme öğretme süreci. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Selvi, K. (2006). İlköğretim programlarının sınıf öğretmeni görüşlerine dayalı olarak değerlendirmesi. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde Sunulmuş Bildiri. Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Sherman, J.S. (2000).Science and science teaching. The College of New Jersey Press.
  • Tekbıyık, A. & Akdeniz, A.R. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programını kabullenmeye ve uygulamaya yönelik öğretmen görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2,2,23-37s.
  • Toraman, S. & Alcı, B. (2013). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin yenilenen fen bilimleri dersi öğretim programına ilişkin görüşleri. Ekev Akademi Dergisi, 17, 56, 11-22s.
  • Turgut, H. (2001). Fen bilgisi öğretiminde yapılandırmacı öğretim yaklaşımı ile modellendirilmiş etkinliklerin öğrencide kavramsal gelişime ve başarıya etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Turgut, H. ve Arı, E. (2006). Yeni İlköğretim Fen, Teknoloji, Toplum Programına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde Sunulmuş Bildiri. Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Tüysüz, C. & Aydın, H. (2009). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin yeni fen ve teknoloji programına yönelik görüşleri. G.Ü, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 1, 37-54s.
  • Whitelegg, E. & Parry, M. (1999). Real life contexts for learning physics: Meanings, Issues and Practice. Phys. Education,34,2,6. s
  • Yangın, S. & Dindar, H. (2007). İlköğretim fen ve teknoloji programındaki değişimin öğretmenlere yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 240-252.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, H. & Huyugüzel Çavaş, P. (2006). 4-E Öğrenme döngüsü yönteminin öğrencilerin elektrik konusunu anlamalarına olan etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3,1, 2-18s.
  • Yücel, C., Karaman, M.K., Batur, Z., Başer, A. ve Karataş, A. (2006). Yeni öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri ve programın değerlendirilmesi. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde Sunulmuş Bildiri. Muğla Üniversitesi, Muğla.

Opinions of the Third Grade Classroom Teachers about the Altered Science Course

Year 2015, Volume: 16 Issue: 2, 199 - 218, 01.05.2015

Abstract

The aim of the present study is to determine classroom teachers’ opinions towards positive and negative aspects, teacher expectations and difficulties that teachers have about the altered science course and that it is started to be offered in third grade level. The study was conducted with phenomenology design, which is one of the qualitative study patterns. The sample of the study was determined as 14 primary school third grade classroom teachers working in central schools in Mugrul and Borcka towns of Artvin province. The fourteen classroom teachers were interviewed with semi-structured interviews. The formed data set were analyzed with content analysis, which is a technique categorizing the text with pre-determined codes and explanation of systemically repeated expressions it was determined that the teachers also face with difficulties such as; lack of information about using laboratories, absence of a guide book and workbook, insufficient material and tool, absence of consolidation activities and etc.Accordingly, it is considered that developing elaborate guide and workbooks will have significant effect on overcoming the weaknesses of the course

References

  • Abbott, J. & T. Ryan (1999). Consstructing knowledge, reconstructing schooling, Educational Leadership, November, 66–69.s
  • Akpınar, E. ve Ergin, Ö. (2004). Yapılandırmacı kuram ve fen öğretimi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 15: 108-113. s
  • Akpınar, E. ve Ergin, Ö. (2005). Yapılandırmacı kurama dayalı fen öğretimine yönelik bir uygulama. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 9-17.s
  • Ayas, A. ve Özmen, H. (1998). Asit-baz kavramlarını güncel olaylarla bütünleştirilme seviyesi: Bir örnek olay çalışması. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumunda Sunulmuş Bildiri. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi, Trabzon.
  • Bağcı, E. (2011). Avrupa Birliği’ne üyelik sürecinde Türkiye’de yaşam boyu eğitim politikaları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30,2,139-173.s
  • Batdal, G. (2006). Ölçme ve değerlendirme konusunda ilköğretim dördüncü sınıf öğretmenlerinin yeni programa bakışaçıları. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde Sunulmuş Bildiri. Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Bodner, G.M. (1986). Constructivism: A Theory of knowledge, Journal of Chemical Education, 63, 10,873-878.s
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Coştu, B. & Ayas, A. (2005). Evaporation In different liquids: secondary students’ conceptions. Research in Science andTechnological Education, 23,1, 75-97.s
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. (Genişletilmiş 6. Baskı), Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Demircioğlu, H. ve Demircioğlu, G. (2005). Lise 1 Öğrencilerinin öğrendikleri kimya kavramlarını değerlendirmeleri üzerine bir araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13,2, 401-414. s
  • Erdem, E. (2001). Program geliştirmede yapılandırmacılık yaklaşımı. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, SBE, Ankara.
  • Erdoğan, M.(2007). Yeni geliştirilen dördüncü ve beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programının analizi; Nitel bir çalışma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, 2, 221-254.
  • Fortus, D., Krajcik, J., Charles, D., Marx, R. W.& Mamlok-naaman, R. (2005). Designbased science and real-world problem-solving. International Journal of Science Education, 27,7,855-879. s
  • Gelen, İ. ve Beyazıt, N. (2006). Pilot ilköğretim okulları müfettiş, yönetici, I. kademe öğretmenleri ve öğrencilerinin eski ve yeni ilköğretim programları hakkındaki görüşlerinin karşılaştırılması: Hatay örneği. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde Sunulmuş Bildiri. Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Gürdal, A. (1992). İlköğretim okullarında fen bilgisinin önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 185-188. s
  • Hooloway John H. (1999). Caution:constructivism ahead, Educational Leadership, November, 85–86. s
  • Karadeniz, B.C. (2012). Öğretmenlerin 4+4+4 zorunlu eğitim sistemine ilişkin görüşleri. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 10 ,40,, 34-53. s
  • Köseoğlu, F. ve Kavak, N. (2001). Fen öğretiminde yapılandırıcı yaklaşım. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21,1,139-148.s
  • Laçin-Şimşek, C. ve Tezcan, R. (2008). Çocukların fen kavramlarıyla ilgili düşüncelerinin gelişimini etkileyen faktörler. İlköğretim Online,7(3),569-577. s
  • M.E.B. T.T.K.B. (2005). İlköğretim Fen ve teknoloji dersi 4. ve 5. sınıflar öğretim programları, Ankara.
  • M.E.B. T.T.K.B. (2013). İlköğretim Fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı, Ankara.
  • Özmen, H. (2003). Kimya öğretmen adaylarının asit ve baz kavramlarıyla ilgili bilgilerini günlük olaylarla ilişkilendirme düzeyleri. G.Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11,2,, 317-324. s
  • Palmer, D.H. (1999). Exploring the link between students’ scientific and nonscientific concepts. Science Education, 639-653.s
  • Saban, A. (2000). Öğrenme öğretme süreci. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Selvi, K. (2006). İlköğretim programlarının sınıf öğretmeni görüşlerine dayalı olarak değerlendirmesi. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde Sunulmuş Bildiri. Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Sherman, J.S. (2000).Science and science teaching. The College of New Jersey Press.
  • Tekbıyık, A. & Akdeniz, A.R. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programını kabullenmeye ve uygulamaya yönelik öğretmen görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2,2,23-37s.
  • Toraman, S. & Alcı, B. (2013). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin yenilenen fen bilimleri dersi öğretim programına ilişkin görüşleri. Ekev Akademi Dergisi, 17, 56, 11-22s.
  • Turgut, H. (2001). Fen bilgisi öğretiminde yapılandırmacı öğretim yaklaşımı ile modellendirilmiş etkinliklerin öğrencide kavramsal gelişime ve başarıya etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Turgut, H. ve Arı, E. (2006). Yeni İlköğretim Fen, Teknoloji, Toplum Programına Yönelik Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde Sunulmuş Bildiri. Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • Tüysüz, C. & Aydın, H. (2009). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin yeni fen ve teknoloji programına yönelik görüşleri. G.Ü, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 1, 37-54s.
  • Whitelegg, E. & Parry, M. (1999). Real life contexts for learning physics: Meanings, Issues and Practice. Phys. Education,34,2,6. s
  • Yangın, S. & Dindar, H. (2007). İlköğretim fen ve teknoloji programındaki değişimin öğretmenlere yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 240-252.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, H. & Huyugüzel Çavaş, P. (2006). 4-E Öğrenme döngüsü yönteminin öğrencilerin elektrik konusunu anlamalarına olan etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3,1, 2-18s.
  • Yücel, C., Karaman, M.K., Batur, Z., Başer, A. ve Karataş, A. (2006). Yeni öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri ve programın değerlendirilmesi. XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde Sunulmuş Bildiri. Muğla Üniversitesi, Muğla.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Nagihan Yıldırım This is me

Özge Akgün This is me

Publication Date May 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 16 Issue: 2

Cite

APA Yıldırım, N., & Akgün, Ö. (2015). İLKOKUL 3. SINIF ÖĞRETMENLERİNİN YENİLENEN FEN BİLİMLERİ DERSİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 199-218.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124