BibTex RIS Cite

ETKİN KATILIM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME VE UYARLAMA ÇALIŞMASI

Year 2015, Volume: 16 Issue: 1, 255 - 267, 01.01.2015

Abstract

Bu çalışmanın amacı öğrencilerin derse etkin katılım düzeylerini belirleme amacıyla kullanılabilecek bir ölçme aracı geliştirmektir. Bu amaçla biri geliştirme biri uyarlama olmak üzere iki ayrı çalışma gerçekleştirilmiştir. Çalışmalara toplam 545 lise öğrencisi ve 361 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Analizler sırasında açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizine başvurulmuş, madde ayırt edicilikleri ve Cronbach Alpha güvenirlik sayısı hesaplanmıştır. Çalışmalar sonunda etkin katılım ölçeğinin 16 madde ve kendini verme ve hoşnutsuzluğun davranışsal ve duyuşsal boyutlarını ölçen dört alt boyuttan oluştuğu belirlenmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda dört boyutlu modelin hem lise hem de ortaokul öğrencileri için uygun olduğu belirlenmiştir. Ölçek alt boyutlarının Cronbach Alpha katsayıları kendini verme bölümü için lise öğrencilerinde .83 ortaokul öğrencilerinde .82 olarak hesaplanmıştır. Hoşnutsuzluk bölümünün Cronbach Alpha katsayıları ise lise öğrencileri için .78 ortaokul öğrencileri için .83 olarak hesaplanmıştır.

References

  • Bloom, B. S. (1979). İnsan nitelikleri ve öğrenme. Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Furrer, C., & Skinner, E. A. (2003). Sense of relatedness as a factor in children's academic engagement and performance. Journal of Educational Psychology, 95, 148-162.
  • Özçelik, D. A. (1992). Eğitim programları ve öğretim:(genel öğretim yöntemi). ÖSYM.
  • Schunk DçH. (2012) Learning theories. Boston:Pearson Inc
  • Skinner, E. A., & Belmont, M. J. (1993). Motivation in the classroom: Reciprocal effects of teacher behavior and student engagement across the school year. Journal of Educational Psychology, 85, 571-581.
  • Skinner, E., Furrer, C., Marchand, G., & Kindermann, T. (2008). Engagement and disaffection in the classroom: Part of a larger motivational dynamic?.Journal of Educational Psychology, 100(4), 765.
  • Skinner, E. A., Kindermann, T. A., Connell, J. P., & Wellborn, J. G. (2009). Engagement As An Organizational Construct In The Dynamics Of Motivational Development. In K. Wentzel & A. Wigfield (Eds.), Handbook of motivation in school (pp. 223- 245). Malwah, NJ: Erlbaum.
  • Skinner, E. A., Wellborn, J. G., & Connell, J. P. (1990). What it takes to do well in school and whether I've got it: A process model of perceived control and children's engagement and achievement in school. Journal of educational psychology, 82(1), 22.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde geçerlilik ve güvenirlik Ankara: Seçkin Matbaası.
  • Şimşek, Ö.F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş - Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Wellborn, J. G. (1991). Engaged and disaffected action: The conceptualization and measurement of motivation in the academic domain. Unpublished doctoral dissertation, University of Rochester, New York.

Development and Adaptation Study of Engagemet &Disaffection Scale

Year 2015, Volume: 16 Issue: 1, 255 - 267, 01.01.2015

Abstract

The purpose of the study is to develop a scale in order to determine the students’ engagement &disaffection to tasks on a certain course. Two pilot studies have done, firstly scale was developed for high school students than it adapted for middle school students. 545 high school, and 361 middle school students participated in the validity and reliability studies. The scale is composed of 16 items and four factors are named as behavioral engagement, emotional engagement, behavioral disaffection and emotional disaffection. .Confirmatory factor analysis showed the model had a reasonably good fit to data for high and middle students. Cronbach internal consistency coefficient of the engagement subscale was found to be .83 for high school and for .82 middle school students. Cronbach internal consistency coefficient of the disaffection subscale was found to be .78 for high school and for .83 middle school students

References

  • Bloom, B. S. (1979). İnsan nitelikleri ve öğrenme. Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Furrer, C., & Skinner, E. A. (2003). Sense of relatedness as a factor in children's academic engagement and performance. Journal of Educational Psychology, 95, 148-162.
  • Özçelik, D. A. (1992). Eğitim programları ve öğretim:(genel öğretim yöntemi). ÖSYM.
  • Schunk DçH. (2012) Learning theories. Boston:Pearson Inc
  • Skinner, E. A., & Belmont, M. J. (1993). Motivation in the classroom: Reciprocal effects of teacher behavior and student engagement across the school year. Journal of Educational Psychology, 85, 571-581.
  • Skinner, E., Furrer, C., Marchand, G., & Kindermann, T. (2008). Engagement and disaffection in the classroom: Part of a larger motivational dynamic?.Journal of Educational Psychology, 100(4), 765.
  • Skinner, E. A., Kindermann, T. A., Connell, J. P., & Wellborn, J. G. (2009). Engagement As An Organizational Construct In The Dynamics Of Motivational Development. In K. Wentzel & A. Wigfield (Eds.), Handbook of motivation in school (pp. 223- 245). Malwah, NJ: Erlbaum.
  • Skinner, E. A., Wellborn, J. G., & Connell, J. P. (1990). What it takes to do well in school and whether I've got it: A process model of perceived control and children's engagement and achievement in school. Journal of educational psychology, 82(1), 22.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde geçerlilik ve güvenirlik Ankara: Seçkin Matbaası.
  • Şimşek, Ö.F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş - Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Wellborn, J. G. (1991). Engaged and disaffected action: The conceptualization and measurement of motivation in the academic domain. Unpublished doctoral dissertation, University of Rochester, New York.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hülya Güvenç This is me

Publication Date January 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 16 Issue: 1

Cite

APA Güvenç, H. (2015). ETKİN KATILIM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME VE UYARLAMA ÇALIŞMASI. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 255-267.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124