BibTex RIS Cite

ÖĞRETİM ELEMANLARININ BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMINDA ÖĞRETMEN ADAYLARINA MODEL OLMA FARKINDALIKLARININ İNCELENMESİ

Year 2014, Volume: 15 Issue: 2, 207 - 226, 01.05.2014

Abstract

Bu çalıGmanın amacı eğitim fakültelerinde görev yapan öğretim elemanlarının biliGim teknolojileri BT kullanımında öğretmen adaylarına rol model olma farkındalıklarını araGtırmaktır. Veri toplama aracı, öğretim elemanlarının demografik bilgileri ve altı farklı bölümden oluGmaktadır. ÇalıGma grubunda 130 öğretim elemanı bulunmaktadır. Tarama modelinde gerçekleGtirilmiGtir. Betimsel analiz, t-testi ve ANOVA analizi yapılmıGtır. AraGtırmanın sonuçlarına göre öğretim elemanları derslerinde çoğunlukla bilgisayar kullanmaktadırlar. BT araçlarını çoğunlukla araGtırma yapmak için kullanmaktadırlar. BT kullanmayı çoğunlukla bireysel çalıGmaları ile öğrenmektedirler. BT kullanımında kendilerini oldukça yeterli görmektedirler. BT kullanmalarını engelleyen etmenlerden en fazla teknik eleman desteği eksikliği görmektedirler. Öğretim elemanlarının öğretmen adaylarına BT kullanımında model olma farkındalıkları puanının ortanın üzerinde olduğu görülmüGtür. Model olma farkındalıkları puanları cinsiyet, bölüm ve kıdem açısından anlamlı bir farklılık göstermemiGtir.

References

  • Adamy, P., and Boulmetis, J. (2005). The impact of modeling technology integration on pre-service teachers technology confidence. Journal of Computing in Higher Education, 17(2), 100-120.
  • Albee, J. J. (2003). A study of pre-service elementary teachers’ technology skill preparedness and examples of how it can be increased. Journal of Technology and Teacher Education, 11(1), 53-71.
  • Alev, N., ve Yiğit, Y. (2009). Öğretim elemanlarının bilgi ve iletişim teknolojilerini öğretmen eğitim programlarına uyarlamasında ilgi-endişe ve benimseme seviyeleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(37), 82-91.
  • Azer, S. A. (2005). The qualities of a good teacher: How can they be acquired and sustained? Journal of the Royal Society of Medicine, 98, 67-69.
  • Bandura, A. (1971). Psychological modeling: Conflicting theories. Chicago: Aldine - Atherton.
  • Bayır, E. A. ve Ertaş, H. (2010). Aksaray Üniversitesi Öğretim Elemanlarının Bilgisayar Özyeterlilik Algıları. 19. Eğitim Bilimleri Kurultayı. Uluslarası Kıbrıs Üniversitesi. 16-18 Eylül.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. İstatistik araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Akademi.
  • Carlson, R. D., and Gooden, J. S. (1999). Mentoring pre-service teachers for technology skills acquisition. In J. Price et al. (Eds.), Proceedings of Society For Information Technology & Teacher Education International Conference. (pp. 1313-1318). Chesapeake, VA: AACE.
  • Collier, S., Weingburgh, M. H., and Rivera, M. (2004). Infusing technology skills into a teacher education program: Change in students knowledge about and use of technology. Journal of Technology and Teacher Education, 12(3), 447-468.
  • Çağıltay, K., Yıldırım, S., Arslan, İ., Gök, A., Gürel, G., Karakuş, T., Saltan, F., Uzun, E., Ülgen, E., ve Yıldız, İ. (2007). Öğretim teknolojilerinin üniversitede kullanımına yönelik alışkanlıklar ve beklentiler: Betimleyici bir çalışma. Akademik Bilişim’07 - IX. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Çoklar, A. N. (2008). Öğretmen adaylarının eğitim teknolojisi standartları ile ilgili özyeterliklerinin belirlenmesi. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Demiraslan, Y., ve Koçak Usluel, Y. (2005). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme öğretme sürecine entegrasyonunda öğretmenlerin durumu. The Turkish Online Journal of Educational Technology , 4(3), 109-113.
  • Georgina, D.A. ve Olson, M.R. (2008). Integration of technology in higher education: A review of faculty self-perceptions, The Internet and Higher Education, 11, 1-8.
  • Göktaş, Y., Yıldırım, S., ve Yıldırım, Z. (2009). Main barriers and possible enablers of ICTs integration into pre-service teacher education programs. Educational Technology & Society, 12 (1), 193–204.
  • Ertürk, G. (2013). Öğretmen Adaylarının Bilişim Teknolojilerini Eğitimde Kullanmada Öğretim Elemanlarını Model Alma Durumlarının İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı. Ankara.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. 5. Baskı. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karal, H. ve Berigel, M. (2006). Eğitim fakültelerinin öğretmenlerin teknolojiyi eğitimde etkin olarak kullanabilme yeterlilikleri üzerine etkileri ve çözüm önerileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 32 (2),60-66.
  • Koçak Usluel, Y. ve Demiraslan, Y. (2005). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme- öğretme sürecine entegrasyonunu incelemede bir çerçeve: etkinlik kuramı. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 134-142.
  • Korkmaz, İ. (2012). Sosyal Öğrenme Kuramı. B. Yeşilyaprak (Editör). Eğitim psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). Ankara: Pegem Akademi.
  • Matis, G., Birbilis, T., & Kontogianidis, K. (2009). Glasgow coma scale and APACHE II system data-are they normally distributed? Chirurgia, 104.
  • Mazman, S. G. ve Koçak Usluel, Y. (2011). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme- öğretme süreçlerine entegrasyonu: Modeller ve göstergeleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 1(1), 62-79.
  • Moursund, D., and Bielefeld, T. (1999). Will new teachers be prepared to teach in a digital age? A national survey on information technology in teacher education. A Publication of the Milken Exchange on Education Technology.
  • Quimby, J. L. & DeSantis, A. M. (2006). The influence of role models on women’s career choices. The Career Development Querterly. National Career Development Association, 54, 297-307.
  • Sadi, S., Şekerci, A. R., Kurban, B., Topu, F. B., Demirel, T., Tosun, C., Demirci, T. ve Göktaş, Y. (2008). Öğretmen Eğitiminde Teknolojinin Etkin Kullanımı: Öğretim Elemanları ve Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Bilişim Teknolojileri Dergisi. 1(3), 43-49.
  • Salentiny, A. M. (2012). Analysis of preservice teacher and instructor technology uses and beliefs. Submitted to the Graduate Faculty of the University of North Dakota. Doctor of Philosophy.
  • Schoepp, K. (2005). Barriers to technology integration in a technology-rich environment. Learning and Teaching in Higher Education: Gulf Perspectives, 2, 1-24.
  • Semiz, K., ve İnce, M. L. (2012). Pre-service physical education teachers’ technological pedagogical content knowledge, technology integration self-efficacy and instructional technology outcome expectations. Australasian Journal of Educational Technology, 28(7), 1248-1265.
  • Shein, P. P., and Chiou, W.-B. (2011). Teachers as role models for students’ learnıng styles. Social Behavior and Personality, 39(8), 1097-1104.
  • Slate, J. R. ve Rojas-Lebouef, A. (2011). Conducting a parametric independent samples t- test. Web: http://cnx.org/content/m37279/1.5/ adresinden 4 Nisan 2013'te alınmıştır.
  • Suess, P. A. (2007). The experıence of technology integration by teacher educators in higher education. University of Missouri - St. Louıs. Doctor of Philosopy. University of Missouri – Columbia.
  • Şimşek, Ö., Demir, S. Bağçeci, B. ve Kinay, İ. (2013). Öğretim elemanlarının teknopedagojik eğitim yeterliliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ege Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(1), 1-23.
  • Tondeur, R., Braak, J. V., Sang, G., Voogt, J., Fisser, P., and Ottenbreit-Leftwich, A. (2012) Preparing pre-service teachers to integrate technology in education: A synthesis of qualitative evidence. Computers & Education, 59, 134–144.
  • Usluel, Y. K. ve Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretim Elemanlarının Bilgi Teknolojilerini Kullanmada Karşılaştıkları Engeller, Çözüm Önerileri ve Öz-yeterlik Algıları. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3(6), 143-157.

An Investigation of Instructors’ Awareness Being a Role Model to Pre-service Teachers for Utilizing Information and Communication Technologies

Year 2014, Volume: 15 Issue: 2, 207 - 226, 01.05.2014

Abstract

The aim of this study is to investigate awareness of faculty members being a role model to their pre-service teachers for utilizing Information and Communication Technologies ICT in teaching activities. The data were collected with a survey from 130 instructors from two education faculties. In order to analyze data t-test and ANOVA test were conducted. According to the results, instructors have mostly used computer in classes. They have mostly used ICT for research purposes. They have mostly learned how to use ICT with the help of studying on their own. They consider themselves as quite adequate in the use of ICT. Instructors' use of ICT was mostly hindered by lack of technical support team which provides technical support in maintaining the technical infrastructure. No significant differences were found in terms of gender, department and seniority in the awareness of being a role model

References

  • Adamy, P., and Boulmetis, J. (2005). The impact of modeling technology integration on pre-service teachers technology confidence. Journal of Computing in Higher Education, 17(2), 100-120.
  • Albee, J. J. (2003). A study of pre-service elementary teachers’ technology skill preparedness and examples of how it can be increased. Journal of Technology and Teacher Education, 11(1), 53-71.
  • Alev, N., ve Yiğit, Y. (2009). Öğretim elemanlarının bilgi ve iletişim teknolojilerini öğretmen eğitim programlarına uyarlamasında ilgi-endişe ve benimseme seviyeleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(37), 82-91.
  • Azer, S. A. (2005). The qualities of a good teacher: How can they be acquired and sustained? Journal of the Royal Society of Medicine, 98, 67-69.
  • Bandura, A. (1971). Psychological modeling: Conflicting theories. Chicago: Aldine - Atherton.
  • Bayır, E. A. ve Ertaş, H. (2010). Aksaray Üniversitesi Öğretim Elemanlarının Bilgisayar Özyeterlilik Algıları. 19. Eğitim Bilimleri Kurultayı. Uluslarası Kıbrıs Üniversitesi. 16-18 Eylül.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. İstatistik araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Akademi.
  • Carlson, R. D., and Gooden, J. S. (1999). Mentoring pre-service teachers for technology skills acquisition. In J. Price et al. (Eds.), Proceedings of Society For Information Technology & Teacher Education International Conference. (pp. 1313-1318). Chesapeake, VA: AACE.
  • Collier, S., Weingburgh, M. H., and Rivera, M. (2004). Infusing technology skills into a teacher education program: Change in students knowledge about and use of technology. Journal of Technology and Teacher Education, 12(3), 447-468.
  • Çağıltay, K., Yıldırım, S., Arslan, İ., Gök, A., Gürel, G., Karakuş, T., Saltan, F., Uzun, E., Ülgen, E., ve Yıldız, İ. (2007). Öğretim teknolojilerinin üniversitede kullanımına yönelik alışkanlıklar ve beklentiler: Betimleyici bir çalışma. Akademik Bilişim’07 - IX. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Çoklar, A. N. (2008). Öğretmen adaylarının eğitim teknolojisi standartları ile ilgili özyeterliklerinin belirlenmesi. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Demiraslan, Y., ve Koçak Usluel, Y. (2005). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme öğretme sürecine entegrasyonunda öğretmenlerin durumu. The Turkish Online Journal of Educational Technology , 4(3), 109-113.
  • Georgina, D.A. ve Olson, M.R. (2008). Integration of technology in higher education: A review of faculty self-perceptions, The Internet and Higher Education, 11, 1-8.
  • Göktaş, Y., Yıldırım, S., ve Yıldırım, Z. (2009). Main barriers and possible enablers of ICTs integration into pre-service teacher education programs. Educational Technology & Society, 12 (1), 193–204.
  • Ertürk, G. (2013). Öğretmen Adaylarının Bilişim Teknolojilerini Eğitimde Kullanmada Öğretim Elemanlarını Model Alma Durumlarının İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı. Ankara.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. 5. Baskı. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karal, H. ve Berigel, M. (2006). Eğitim fakültelerinin öğretmenlerin teknolojiyi eğitimde etkin olarak kullanabilme yeterlilikleri üzerine etkileri ve çözüm önerileri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 32 (2),60-66.
  • Koçak Usluel, Y. ve Demiraslan, Y. (2005). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme- öğretme sürecine entegrasyonunu incelemede bir çerçeve: etkinlik kuramı. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 134-142.
  • Korkmaz, İ. (2012). Sosyal Öğrenme Kuramı. B. Yeşilyaprak (Editör). Eğitim psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim). Ankara: Pegem Akademi.
  • Matis, G., Birbilis, T., & Kontogianidis, K. (2009). Glasgow coma scale and APACHE II system data-are they normally distributed? Chirurgia, 104.
  • Mazman, S. G. ve Koçak Usluel, Y. (2011). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme- öğretme süreçlerine entegrasyonu: Modeller ve göstergeleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 1(1), 62-79.
  • Moursund, D., and Bielefeld, T. (1999). Will new teachers be prepared to teach in a digital age? A national survey on information technology in teacher education. A Publication of the Milken Exchange on Education Technology.
  • Quimby, J. L. & DeSantis, A. M. (2006). The influence of role models on women’s career choices. The Career Development Querterly. National Career Development Association, 54, 297-307.
  • Sadi, S., Şekerci, A. R., Kurban, B., Topu, F. B., Demirel, T., Tosun, C., Demirci, T. ve Göktaş, Y. (2008). Öğretmen Eğitiminde Teknolojinin Etkin Kullanımı: Öğretim Elemanları ve Öğretmen Adaylarının Görüşleri. Bilişim Teknolojileri Dergisi. 1(3), 43-49.
  • Salentiny, A. M. (2012). Analysis of preservice teacher and instructor technology uses and beliefs. Submitted to the Graduate Faculty of the University of North Dakota. Doctor of Philosophy.
  • Schoepp, K. (2005). Barriers to technology integration in a technology-rich environment. Learning and Teaching in Higher Education: Gulf Perspectives, 2, 1-24.
  • Semiz, K., ve İnce, M. L. (2012). Pre-service physical education teachers’ technological pedagogical content knowledge, technology integration self-efficacy and instructional technology outcome expectations. Australasian Journal of Educational Technology, 28(7), 1248-1265.
  • Shein, P. P., and Chiou, W.-B. (2011). Teachers as role models for students’ learnıng styles. Social Behavior and Personality, 39(8), 1097-1104.
  • Slate, J. R. ve Rojas-Lebouef, A. (2011). Conducting a parametric independent samples t- test. Web: http://cnx.org/content/m37279/1.5/ adresinden 4 Nisan 2013'te alınmıştır.
  • Suess, P. A. (2007). The experıence of technology integration by teacher educators in higher education. University of Missouri - St. Louıs. Doctor of Philosopy. University of Missouri – Columbia.
  • Şimşek, Ö., Demir, S. Bağçeci, B. ve Kinay, İ. (2013). Öğretim elemanlarının teknopedagojik eğitim yeterliliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ege Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(1), 1-23.
  • Tondeur, R., Braak, J. V., Sang, G., Voogt, J., Fisser, P., and Ottenbreit-Leftwich, A. (2012) Preparing pre-service teachers to integrate technology in education: A synthesis of qualitative evidence. Computers & Education, 59, 134–144.
  • Usluel, Y. K. ve Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretim Elemanlarının Bilgi Teknolojilerini Kullanmada Karşılaştıkları Engeller, Çözüm Önerileri ve Öz-yeterlik Algıları. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3(6), 143-157.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Gül Özüdoğru This is me

Hasan Çakır This is me

Publication Date May 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Özüdoğru, G., & Çakır, H. (2014). ÖĞRETİM ELEMANLARININ BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMINDA ÖĞRETMEN ADAYLARINA MODEL OLMA FARKINDALIKLARININ İNCELENMESİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 207-226.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124