BibTex RIS Cite

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE BİR YÖNTEM OLARAK DRAMANIN KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ

Year 2013, Volume: 14 Issue: 2, 123 - 145, 01.05.2013

Abstract

Bu çalışmada, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının Sosyal Bilgiler dersinde dramanın bir öğretim yöntemi olarak kullanımına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel bir çalışma olarak planlanmıştır. Çalışmanın katılımcıları bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesi Sosyal Bilgiler öğretmenliği programında öğrenim gören dördüncü sınıf öğretman adaylarından oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, açık-uçlu sorulardan oluşan bir anket vasıtasıyla toplanmış ve içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, öğretmen adaylarının dramaya bakış açısı drama dersini aldıktan sonra olumlu yönde gelişim göstermiştir. Bunun yanında öğretmen adaylarının büyük bir kısmı dramanın Sosyal Bilgiler derslerinde kullanılabilir olduğu görüşündedirler. Öğretmen adayları meslek yaşamlarında en sık kullanacaklarını düşündükleri teknikler arasında doğaçlama, rol oynama, öğretmenin rol alması ve forum tiyatro tekniklerini göstermişlerdir. Ayrıca dramanın Sosyal Bilgiler derslerinde kullanılmasının öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor bazı becerilerinin gelişimine katkı sağlayacağını ifade etmişlerdir.

References

  • Başçı, Z. ve Gündoğdu, K. (2011). Öğretmen adaylarının drama dersine ilişkin tutumları ve görüşleri: Atatürk Üniversitesi örneği, İlköğretim Online, 10 (2), 454-467.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, E.Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Çalışkan, N. ve Karadağ, E. (2005). Dramada beden dili. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 6 (2), 103-113.
  • Erdem, A., Kızılhan, P. & Sarıçam, M. H. (2009). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin yaratıcı drama yöntemine göre işlenen dersten önce ve sonra yaratıcı dramaya yönelik görüşleri arasındaki farklar. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulan sözlü bildiri. Ege Üniversitesi, 1-3 Ekim, İzmir.
  • Fenli, A., Acar, V. ve Şahin, H. (2009). Drama dersinin iletişim becerilerine katkısı. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinden sunulan sözlü bildiri. Ege Üniversitesi, 1-3 Ekim, İzmir.
  • Freeman, G. D. (2000). Effects of creative drama activities on third and fourth grade children, Unpublished PhD Dissertation USA: University of Missippi.
  • Gönen, M. ve Dalkılıç, U. N. (1998). Çocuk eğitiminde drama. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Gürol, A. (2003). Okul öncesi öğretmenleri ile okul öncesi öğretmen adaylarının eğitimde dramanın uygulanmasına ilişkin görüşleri, Milli Eğitim Dergisi, 158.
  • Innes, M., Moss, T. and Smigiel,H. (2001). What do the children say? The importance of student voice. Research in Drama Education, 6(2).
  • Kaba, H. ve Şimşek, P.Ö. (2012). İlköğretim bölümü yüksek lisans öğrencilerinin fen ve teknoloji öğretiminde yaratıcı drama yönteminin kullanılmasına ilişkin görüşleri. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 27-30 Haziran 2012. Niğde.
  • Kaf, Ö. (1999). Hayat bilgisi dersinde bazı sosyal becerilerin kazandırılmasında yaratıcı drama yönteminin etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Kalliopuska, M. and Titinen, U. (1991). Influence of developmental programmes on the empathy and prosociability of preschool children. Perceptual Motor Skills, 72, 323–28.
  • Kara, Y., ve Çam F., (2007). Yaratıcı drama yönteminin bazı sosyal becerilerin kazandırılmasına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, s. 145-155.
  • Karadağ, E. ve Çalışkan, N. (2006). İlköğretim birinci kademesi öğrencilerinin drama yöntemine karşı tutumlarının değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 45–53.
  • Koç, F. (1999) Yaratıcı dramanın öğrenmeye etkisi, (Sosyal Bilgiler dersinde bir yöntem olarak), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • O'Hara, M. (1997). Process and product: some perspectiver on the effect of presentation and performance in preparing pgce secondary english students to teach drama, researching drama and theatre in education. International Conference, University of Exeter.
  • Okvuran, A. (1994). Çağdaş insanı yaratmada yaratıcı drama egitiminin önemi ve empatik egilim düzeylerine etkisi. Ankara Üniversitesi Egitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27, 1, Ankara, 185-194.
  • Ormancı, Ü., Ören, F., Ş. (2010). Dramanın ilköğretimde kullanılabilirliğine yönelik sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri: Demirci eğitim fakültesi örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43 (1), 165-191.
  • Ömeroğlu Turan, E. ve Can Yaşar, M. (1999). 5 yaşına kadar çocukta dramanın başlangıcı. İletişim Ortamlarında Çocuk Birey Sempozyumu. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Yayınları. s.259-271.
  • Özdemir, L. (2003). Yaratıcı drama dersinin duygusal zekâ gelişimine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Pinciotti, P. (1993). Creative drama and young children: the dramatic learning connection. Arts Education Policy Review, 94(6), 24 ISSN: 10632913.
  • Rances, J. N. (2005). Student perceptions of improving comprehension through drama as compared topeotry and fiction in college English freshman composition courses. Unpublished doctoral dissertation. Widener University, Chester, PA.
  • San, İ. (1991). Yaratıcı drama eğitsel boyutları, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi I. Eğitim Kongresi. 25-27 Kasım 1991, İzmir, 558-564
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye, Eğitim Özel Sayısı, (7) 148-160.
  • Tarman, B. ve Kuran, B. (2011). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının aldıkları drama dersinin mesleki ve kişisel gelişimlerine yönelik katkıları. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 85-100.
  • Üstündağ, T. (1997). Günümüz eğitimde dramanın yeri, Yaşadıkça Eğitim, 9 (37).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerinde nitel araştırma yöntemleri. (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Teacher Candidates’ Opinions Related to Using Drama as a Teaching Method in Teaching of Social Studies

Year 2013, Volume: 14 Issue: 2, 123 - 145, 01.05.2013

Abstract

The social studies teacher candidates’ views are aimed to be determined for the use of drama in social studies courses as a teaching method in this study. The research was planned as a qualitative study. Participants of the study were fourth grade teacher candidates who are attending at an education faculty of a state university enrolled in social studies teacher training program. Data for this study was collected through a questionnaire composed of open-ended questions and analyzed through the content analysis technique. According to the findings, the perspective of teacher candidates has developed in a positive way after the drama course. Besides this, the majority of the teacher candidates think that drama is available in social studies courses. The teacher candidates have demonstrated the most common drama techniques to use in their professional life are improvisation, role-playing, teacher involvement and forum theater. They have also emphasized that using drama in social studies will provide with contribution for students to gain advantages such as cognitive, affective and psychmotor skills

References

  • Başçı, Z. ve Gündoğdu, K. (2011). Öğretmen adaylarının drama dersine ilişkin tutumları ve görüşleri: Atatürk Üniversitesi örneği, İlköğretim Online, 10 (2), 454-467.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, E.Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Çalışkan, N. ve Karadağ, E. (2005). Dramada beden dili. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, 6 (2), 103-113.
  • Erdem, A., Kızılhan, P. & Sarıçam, M. H. (2009). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin yaratıcı drama yöntemine göre işlenen dersten önce ve sonra yaratıcı dramaya yönelik görüşleri arasındaki farklar. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulan sözlü bildiri. Ege Üniversitesi, 1-3 Ekim, İzmir.
  • Fenli, A., Acar, V. ve Şahin, H. (2009). Drama dersinin iletişim becerilerine katkısı. 18. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinden sunulan sözlü bildiri. Ege Üniversitesi, 1-3 Ekim, İzmir.
  • Freeman, G. D. (2000). Effects of creative drama activities on third and fourth grade children, Unpublished PhD Dissertation USA: University of Missippi.
  • Gönen, M. ve Dalkılıç, U. N. (1998). Çocuk eğitiminde drama. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Gürol, A. (2003). Okul öncesi öğretmenleri ile okul öncesi öğretmen adaylarının eğitimde dramanın uygulanmasına ilişkin görüşleri, Milli Eğitim Dergisi, 158.
  • Innes, M., Moss, T. and Smigiel,H. (2001). What do the children say? The importance of student voice. Research in Drama Education, 6(2).
  • Kaba, H. ve Şimşek, P.Ö. (2012). İlköğretim bölümü yüksek lisans öğrencilerinin fen ve teknoloji öğretiminde yaratıcı drama yönteminin kullanılmasına ilişkin görüşleri. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 27-30 Haziran 2012. Niğde.
  • Kaf, Ö. (1999). Hayat bilgisi dersinde bazı sosyal becerilerin kazandırılmasında yaratıcı drama yönteminin etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Kalliopuska, M. and Titinen, U. (1991). Influence of developmental programmes on the empathy and prosociability of preschool children. Perceptual Motor Skills, 72, 323–28.
  • Kara, Y., ve Çam F., (2007). Yaratıcı drama yönteminin bazı sosyal becerilerin kazandırılmasına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, s. 145-155.
  • Karadağ, E. ve Çalışkan, N. (2006). İlköğretim birinci kademesi öğrencilerinin drama yöntemine karşı tutumlarının değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 45–53.
  • Koç, F. (1999) Yaratıcı dramanın öğrenmeye etkisi, (Sosyal Bilgiler dersinde bir yöntem olarak), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • O'Hara, M. (1997). Process and product: some perspectiver on the effect of presentation and performance in preparing pgce secondary english students to teach drama, researching drama and theatre in education. International Conference, University of Exeter.
  • Okvuran, A. (1994). Çağdaş insanı yaratmada yaratıcı drama egitiminin önemi ve empatik egilim düzeylerine etkisi. Ankara Üniversitesi Egitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27, 1, Ankara, 185-194.
  • Ormancı, Ü., Ören, F., Ş. (2010). Dramanın ilköğretimde kullanılabilirliğine yönelik sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri: Demirci eğitim fakültesi örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43 (1), 165-191.
  • Ömeroğlu Turan, E. ve Can Yaşar, M. (1999). 5 yaşına kadar çocukta dramanın başlangıcı. İletişim Ortamlarında Çocuk Birey Sempozyumu. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Yayınları. s.259-271.
  • Özdemir, L. (2003). Yaratıcı drama dersinin duygusal zekâ gelişimine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Pinciotti, P. (1993). Creative drama and young children: the dramatic learning connection. Arts Education Policy Review, 94(6), 24 ISSN: 10632913.
  • Rances, J. N. (2005). Student perceptions of improving comprehension through drama as compared topeotry and fiction in college English freshman composition courses. Unpublished doctoral dissertation. Widener University, Chester, PA.
  • San, İ. (1991). Yaratıcı drama eğitsel boyutları, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi I. Eğitim Kongresi. 25-27 Kasım 1991, İzmir, 558-564
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye, Eğitim Özel Sayısı, (7) 148-160.
  • Tarman, B. ve Kuran, B. (2011). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının aldıkları drama dersinin mesleki ve kişisel gelişimlerine yönelik katkıları. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 85-100.
  • Üstündağ, T. (1997). Günümüz eğitimde dramanın yeri, Yaşadıkça Eğitim, 9 (37).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerinde nitel araştırma yöntemleri. (6. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Sevda Yılmaz This is me

Publication Date May 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Yılmaz, S. (2013). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE BİR YÖNTEM OLARAK DRAMANIN KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRÜŞLERİ. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 123-145.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124