Bu çalışma, öğrencilerin sayı algılama ve rutin olmayan problem çözme becerilerini belirlemek ve bu beceriler arasında olası bir ilişkinin varlığını araştırmak amacıyla yapılmıştır. Çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Erzurum il merkezindeki ilköğretim okullarından basit seçkisiz örnekleme yoluyla belirlenen 4 ilköğretim okulunun 6-7-8. sınıflarında öğrenim gören 240 öğrenci çalışma grubunu oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak sayı algılama testi ve tümdengelim, tümevarım ve uzamsal muhakemeyi gerektiren problemleri içeren rutin olmayan problem çözme testi kullanılmıştır. Verilerin analizinde yüzde ve frekans değerleri, Tek Yönlü ANOVA, bağımsız t-testi ve korelasyon analizinden yaralanılmıştır. Çalışmada öğrencilerin sayı algılama ve rutin olmayan problem çözme becerilerinin düşük düzeyde olduğu ve bu beceriler arasında pozitif bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
Sayı algılaması rutin olmayan problemler sayı algılama ve rutin olmayan problem çözme arasındaki ilişki
The purposes of the study are to determine the number perception and nonroutine problem solving skills of students and to examine the possible relationship between these skills. The relational scanning model was used in the study. The study group consists of a total of 240 6th, 7th and 8th grade students from four primary schools in the Erzurum City Center in the 2009-2010 academic year. The simple random sampling model was used to determine the participant primary schools. The “Number Perception Test” and “Nonroutine Problem Solving Test” including problems requiring deduction, induction and spatial reasoning were used to gather data. In the analysis of the data gathered from the tests percentage and frequency values, One-Way ANOVA, independent t-test and correlation analysis were used. In the study, it is determined that these students levels of number perception and nonroutine problem solving skills are low and there is a positive relationship between these skills
Number perception non-routine problems the relation between number perception and non-routine problem solving
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 12 Issue: 1 |