The purpose of this study is to analyze the professional perspectives of Computer Education and Instructional Technologies CEIT department prospective teachers. Predetermining prospective teachers’ potential problems will handle to the solution ways of these problems after graduation. In this manner, necessary measures could be taken focusing on different variables. So, this study thereby is believed to contribute to the literature. The data were collected during the 2007-2008 academic year at Gazi University Department of CEIT with 28 fourth year students who are asked to create a mind map about the concept “CEIT teacher” served as the data collection instrument. The mind maps, examined by content analysis, were categorized under 8 headings; teaching characteristics, personality characteristics, interests/jobs; technology, computer, perspectives about the department, health and about future concerns. As for teaching characteristics, prospective teachers mentioned the need to have good communication skills for the CEIT teacher, and for personality characteristics to have positive statements. The favorite job of prospective teachers’ interest is web/graphic designer. Some CEIT prospective teachers worry about their future and some of them are anxious about their health
Bu araştırmanın amacı Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi BÖTE Bölümü öğretmen adaylarının mesleklerine ilişkin düşüncelerini öğrenmektir. Öğretmen adaylarının mezun olduktan sonra yaşayabilecekleri sıkıntıların giderilmesinde pek çok sorunun önceden belirlenmesi, bu sıkıntılara çözüm yollarının üretilmesine olanak sağlayacaktır. Böylece, hangi tür değişkenlerin üzerinde durulması gerektiği hakkında bir fikir verilebileceği için çalışmanın, alanyazına katkıda bulunacağına inanılmaktadır. Araştırmada 2007-2008 öğretim yılı Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi BÖTE Bölümü son sınıfta okuyan 28 öğrencinin “BÖTE öğretmeni” ifadesini ana düşünce olarak kullandıkları zihin haritaları, veri toplama aracı olarak kullanılmış ve bu zihin haritalarının içerik analizi yapılmıştır. Öğretmen adaylarının “BÖTE öğretmeni”ne ilişkin düşünceleri, öğretmenlik özelliği; kişilik özelliği; ilgi alanları/görevleri; teknoloji; bilgisayar; bölümle ilgili düşünceleri; sağlık ve geleceğe ilişkin düşünceler olmak üzere toplam 8 başlıkta toplanmıştır. Öğretmen adayları, BÖTE öğretmeninin iyi iletişim becerilerine sahip ve kişilik özellikleri açısından sabırlı ve hoşgörülü olmaları gerektiğini düşünmektedirler. BÖTE öğretmen adayları daha çok web/grafik tasarımcısı olmak istemektedirler ve kendilerini teknoloji ile ilişkilendirmektedirler. Bazıları gelecekleri için, bazıları da sağlık bakımından endişe etmektedirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 11 Issue: 1 |