Bu araştırma ile engelli çocuğa sahip olan annelerin sürekli kaygıları ile sosyal destek algıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2008-2009 öğretim yılında Kahramanmaraş ili Rehberlik Araştırma Merkezi?ne engelli çocuklarının eğitsel tanılama ve değerlendirmesi için başvuran 150 anne oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, „Kişisel Bilgi Formu? ile birlikte, annelerin sürekli kaygı düzeylerini belirlemek üzere “Spielberger Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri ” Spielberger ve Ark., 1970 , ve annelerin algıladıkları sosyal destek düzeyini belirlemek amacıyla „Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği? Zimet, Dahlem ve ark., 1988 kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde „Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı?, Bağımsız Grup t-testi?,„Mann Whitney-U? testi , „Tek Yönlü Varyans Analizi ANOVA ? ve „Kruskal Wallis-H? tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, engelli çocuğa sahip olan annelerin sürekli kaygı düzeylerinin yüksek olduğu sosyal destek düzeyiyle sürekli kaygı düzeyleri arasında ters ilişkinin var olduğu görülmüştür. Ayrıca, annelerin eğitim düzeyleri ve aile gelir düzeylerinin yükselmesiyle, sürekli kaygı düzeylerinin düştüğü buna karşın algıladıkları sosyal destek düzeyinde artış olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.
By this research, it is aimed to state the relation between continual anxiety level of mothers who have disabled child and social support. 150 mothers who applied to Kahramanmaras Guidance Research Center to evaluate and diagnose their disabled children in 2008-2009 education years form the sample of research. As a tool for collecting data in the research, with „Individual Info Form‟, „Spielberger Manual for State-Trait Anxiety Inventory STAI‟ Spielberger & Frends, 1970 to determine the continual anxiety level of mothers and „Multidimensional Scale of Perceived Social Support MSPSS‟ Zimet, Dahlem ve Frends, 1988 to determine social support of mothers perceived were used. In analysing the datas, “ Pearson Correlation Coefficient ” „Independent Samples T-Test‟, „Mann Whitney U-Test for Independent‟, „One-Way ANOVA for Repeated Measures‟ and „Kruskal Wallis H-Test for Independent Samples‟ technics were used. At the result of the research, it was seen that there was a reverse relation between the high continual anxiety level of mothers who have disabled child and continual anxiety level. Besides, The symptom of decreasing continual anxiety level with the increasing parents‟ education level and income, on the contrary of increasing the perceptioning of social support level has been achieved
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 10 Issue: 1 |