The aim of the study is to examine the relationship between teachers’ 21st-century
learning-teaching skills and information technology usage levels. The participants of the
study are 139 teachers in a private school in different provinces. Three different tools were
used in the study: 21st-century Teaching and Learning Skills Scales and the Information
Technology Usage Levels of Teachers. The data were analyzed by hierarchical multiple
regression method. The main results of the research confirm the hypothesis that “teachers
teach in parallel with their own learning”. Other results of the research are:, although
teachers have high technology usage level, they cannot transfer it to their teaching
experience, teachers' technology usage levels do not differ with variables such as seniority,
branch, and class level they teach, teachers' technology usage levels do not predict 21st-
century teacher skills.
21st-century Teaching Skills 21st-century Learning Skills Information Technology Usage of Technology
Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin 21. yüzyıl öğrenme-öğretme becerileri ile bilişim
teknolojileri kullanım düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın katılımcıları farklı
illerdeki özel bir okulda görev yapan 139 öğretmendir. Araştırmada 21. Yüzyıl Öğreten ve
Öğrenen Becerileri Ölçekleri ve Öğretmenlerin Bilişim Teknolojileri Kullanım Düzeyleri olmak
üzere üç farklı araç kullanılmıştır. Veriler hiyerarşik çoklu regresyon yöntemi ile analiz
edilmiştir. Araştırmanın temel sonuçları, “öğretmenlerin kendi öğrenmelerine paralel olarak
öğrettiği” hipotezini doğrulamaktadır. Araştırmanın diğer sonuçları: Öğretmenlerin yüksek
düzeyde teknoloji kullanım düzeyine sahip olmalarına rağmen bu becerilerini öğretmenlik
deneyimlerine aktaramadıkları, Öğretmenlerin teknoloji kullanım düzeylerinin kıdem, branş,
öğrettikleri sınıf düzeyi gibi değişkenlere göre farklılık göstermediği, Öğretmenlerin teknoloji
kullanım düzeyleri 21. yüzyıl öğretmenlik becerilerini yordamamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 21, 2021 |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 22 Issue: 3 |