Bu çalışmada anne babaların çocukları ile gerçekleştirdikleri birlikte okuma sürecinde sergiledikleri davranışlarıyla, bu konudaki görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma karma desen kullanılarak planlanmıştır. Anne-babaların çocukları ile gerçekleştirdikleri birlikte okuma sürecinde sergiledikleri davranışlarıyla bu konudaki görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli, anne-baba davranışların nedenlerine ilişkin nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Türkiye’nin birçok ilinden katılımcı rastgele yolla belirlenen 37 anne oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Anne-Baba-Çocuk Birlikte Kitap Okuma Envanteri, Anne-Baba-Çocuk Birlikte Okuma Süreci Gözlem Formu ve Anne Baba Görüşme Formu olmak üzere üç ayrı araçtan yararlanılmıştır. Araştırmada elde edilen nitel verilerin analizinde ise MAXQDA, nicel verilerin analizinde Jamovi programı aracılığıyla koreloasyon testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda annelerin çocukları ile birlikte okuma sürecine yönelik görüşleri ile birlikte okuma davranışları arasında annelerin yaşı ve eğitimi arttıkça birlikte okuma sürecine ilişkin destekleyici fiziksel davranışlar arasında anlamlı ilişki görülmüştür.
The study is designed as a correlation analysis to investigate the relationship between the parents’ behaviors in the context of and opinions about the shared reading process they have with their children. The study is based on a mixed method pattern. The correlational model –a quantitative research method– was employed to analyze the relationship between the acts the parents engage in through the shared reading process they have with their children, and their views on the issue. Furthermore, case study as a qualitative research method was applied to further investigate the causes of the parents’ behaviors. The study group is comprised of 37 mothers selected randomly from various provinces of Turkey. The data collection process was based on three tools, namely the Parent-Child Shared Book Reading Inventory, the Parent-Child Shared Reading Process Physical Acts Observation Form, and the Parent Interview Form. The quantitative data gathered were analyzed through MAXQDA, whereas the qualitative data analysis was based on correlation testing using Jamovi software. The results reached revealed a significant relationship between the parents’ views on the shared reading process they have with their children, and their actual shared reading behaviors, as well as with the physical behaviors to support the shared reading experience, as the mothers’ age and education level increased.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 23 Issue: 3 |