Finansal okuryazarlık, bireylerin erken yaşlardan itibaren edinmesi gereken finansal becerilerle finansal hayatlarına yön vermeleri açısından önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı Talim Terbiye Kurulu tarafından okutulması onaylanmış ortaokul matematik ders kitaplarının finansal okuryazarlık ilişkilendirme içeriklerinin sınıf seviyesine göre incelenmesidir. Çalışmada doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Verilerin analizinde PISA finansal okuryazarlık içerik boyutu ve PISA matematik okuryazarlık boyutu ele alınmıştır. Verilerin içerik analizi yapılmış, yüzde ve frekans değerleri belirlenmiştir. Araştırmanın geçerlik ve güvenirliğini sağlamak için matematik eğitiminde ilişkilendirme ve finansal okuryazarlık eğitimi almış 3 matematik eğitimcisi verilerin kodlamasını yapmış, kodlamalar araştırmacılar tarafından incelenerek belirlenen farklılıklar yeniden değerlendirilmiş, son durumda tam uzlaşı sağlanmıştır. Araştırma sonuçları, kitaplardaki finansal okuryazarlıkla ilgili soruların; tüm soruların %2’si ile %6’sı arasında olduğunu, en çok “Sayılar ve İşlemler” öğrenme alanının “Yüzdeler” alt öğrenme alanında yer aldığını, PISA içerik boyutuna göre “Finansal Planlama” alanında ve PISA matematik okuryazarlık düzeylerinden en çok ikinci ve üçüncü düzeylerde yoğunlaştığını göstermektedir. Kitaplardaki finansal bağlamda olup finansal okuryazarlık içermeyen soruların, finansal okuryazarlığı destekler niteliğe getirilmesi önerilmektedir. Böylelikle finansal okuryazarlığın, matematik eğitimindeki yerinin daha da belirginleşeceği düşünülmektedir.
Financial literacy is important for individuals to direct their financial lives with the financial skills they need to acquire from an early age. The aim of this study is to examine the financial literacy association contents of secondary school mathematics textbooks approved by the Talim Terbiye Kurulu according to grade level. Document analysis technique was used in the study. In the analysis of the data, PISA financial literacy content dimension and PISA mathematical literacy dimension were discussed. Content analysis of the data was made, percentage and frequency values were determined. In order to ensure the validity and reliability of the research, three mathematics educators who had training in association and financial literacy in mathematics education coded the data, the codes were examined by the researchers, the differences were re-evaluated, and a full consensus was achieved in the final situation. The results of the research, questions about financial literacy in the books; Between 2% and 6% of all questions, the "Numbers and Operations" learning area is mostly concentrated in the "Percentages" sub-learning area, the "Financial Planning" area according to the PISA content dimension, and it is mostly seen at the second and third level of PISA mathematical literacy levels. It is suggested that the questions in the books that are in the financial context and do not contain financial literacy should be made to support financial literacy. Thus, it is thought that the place of financial literacy in mathematics education will become more evident.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | İnceleme Makalesi |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 23 Issue: 3 |