Review Article
BibTex RIS Cite

Yükseköğretimde Holakrasi ve Akademik Özgürlük Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 25 Issue: 1, 219 - 256, 30.04.2024

Abstract

Bu araştırmada öğretim elemanlarının üniversite yönetiminde holakrasi modelini benimseme düzeyi ile akademik özgürlüğe yönelik görüşlerinin incelenmesi ve holakrasi ile akademik özgürlük arasındaki ilişkinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın hedef evrenini Ankara ilinde bünyesinde Eğitim/Eğitim Bilimleri Fakültesi olan Ankara Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi, Gazi Üniversitesi ve Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nde görev yapan 912 öğretim elemanı, örneklemini ise tabakalı örnekleme yöntemiyle belirlenmiş 277 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Araştırmadaki veriler araştırmacı tarafından geliştirilen “Yükseköğretimde Holakrasi” ve “Akademik Özgürlük” ölçekleri aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde betimleyici istatistikler, t- testi ve tek yönlü varyans analizi, Mann-Whitney U ve Kruskall Wallis H testleri ile korelasyon analizi kullanılmıştır. Bulgulara göre öğretim elemanlarının üniversite yönetiminde holakrasi modelini ve akademik özgürlüğü benimseme düzeylerine ilişkinin görüşleri arasında düşük düzeyde, pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu ortaya konmuştur. Elde edilen bulgular alanyazın doğrultusunda tartışılarak çeşitli öneriler sunulmuştur.

Thanks

Bu çalışma, Prof. Dr. İnayet AYDIN danışmanlığında yürütülmüş “Yükseköğretimde Holakrasi ve Akademik Özgürlük ile ilişkisi” başlıklı doktora tezinden üretilmiştir.

References

  • Aiken, M. & Hage, J. (1971). The organic organization and innovation. Sociology, 5 (1), 63-82.

Holacracy in Higher Education and its Relationship with Academic Freedom

Year 2024, Volume: 25 Issue: 1, 219 - 256, 30.04.2024

Abstract

In this study, it was aimed to examine the adoption levels of holacracy model in the administration of higher education by the faculty member and their views on academic freedom, and to determine the relationship between holacracy and academic freedom. The target population of the research consists of 912 faculty members working in Ankara University, Hacettepe University, Gazi University and Middle East Technical University, which have the Faculty of Education / Educational Sciences, and the sample consists of 277 faculty member determined by stratified sampling method. The data of the study was gahtered with the "Holacracy in Higher Education" and "Academic Freedom" scales developed by the researcher. In the analysis of the data, descriptive statistics, t-test and one-way analysis of variance, Mann-Whitney U and Kruskall Wallis H tests and correlation analysis were used. According to the findings, it has been revealed that there is a low-level positive and significant relationship between the views of the instructors regarding the level of adopting the holacracy model and academic freedom in university administration. The findings were discussed in line with the literature and various suggestions were presented.

References

  • Aiken, M. & Hage, J. (1971). The organic organization and innovation. Sociology, 5 (1), 63-82.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Merve Turpçu 0000-0002-3252-0428

İnayet Aydın 0000-0002-7522-8961

Publication Date April 30, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 25 Issue: 1

Cite

APA Turpçu, M., & Aydın, İ. (2024). Yükseköğretimde Holakrasi ve Akademik Özgürlük Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 219-256.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124