Bu araştırmanın amacı, öğretmen algılarına göre okulların değişime açıklık düzeyini belirleyen geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Bu amaçla literatür taraması ve karma bir çalışma yapılmıştır. Yapılan çalışmalar sonucunda 49 maddelik bir madde havuzu oluşturulmuştur. Madde havuzundan uzman görüşleri alınarak 21 madde ve 4 boyuttan oluşan bir taslak ölçek hazırlanmıştır. Taslak ölçek AFA uygulamasında kamuya bağlı ilkokul, ortaokul ve Anadolu Liselerinde görev yapan 276 öğretmen; DFA uygulamasında ise yine kamuya bağlı ilkokul, ortaokul ve Anadolu Liselerinde görev yapan 615 öğretmen olmak üzere iki farklı örnekleme uygulanmıştır. AFA uygulamasında 3 faktör ve 18 maddeden oluşan bir yapı tespit edilmiştir. Faktörler toplam varyansın % 72,800’ünü açıklamakta, faktör yük değerleri .643 - .946 arasında değişmektedir. DFA uygulamasında kuramsal yapı doğrulanmış, ölçek toplamı ve alt boyutlarına dair Cronbach Alfa katsayıları .868 - .930 arasında bulunmuştur. Madde-toplam puan korelâsyonları. 434 - .718 arasındadır. Kompozit güvenirlik katsayıları ise .848 - .912 arasındadır. Ölçek okulların değişime açıklık düzeylerini belirlemede kullanılabilir.
The aim of this research is to develop a valid and reliable scale that determines the level of openness to change of schools according to teachers' perceptions. For this purpose, a literature review and a mixed study were conducted. In consequence of the studies, a 49-item item pool was created. A draft scale consisting of 21 items and 4 dimensions was prepared by receiving expert opinions from the item pool. The draft scale was applied to two different samples as 276 teachers working in public primary, secondary and Anatolian High Schools in the EFA application; 615 teachers working in public primary, secondary and Anatolian High Schools in the CFA application. A structure consisting of 3 factors and 18 items was identified in the EFA application. The factors explained 72.800 % of the total variance, the factor loading values ranged between .643 - .946. The theoretical structure was confirmed in the CFA application, the Cronbach's Alpha coefficients for the scale total and its subdimensions were found to be between .868 - .930. The item-total score correlations ranged between .434 - .718. Composite reliability coefficients range from .848 to .912. The scale can be used to determine the openness of schools to change.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | January 25, 2025 |
Acceptance Date | May 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 3 |