Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2025, , 17 - 34, 28.01.2025
https://doi.org/10.24106/kefdergi.1628225

Abstract

References

  • Akın, A. (2007). Öz-güven ölçeği’nin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 167-176.
  • Aronson, J., Fried, C. B., & Good, C. (2002). Reducing the effects of stereotype threat on African American college students by shaping theories of intelligence. Journal of Experimental Social Psychology, 38, 112–125. https://doi.org/10.1006/jesp.2001.1491
  • Avcı, B., & Güven, M. (2021). Öğretmenlerin çevrimiçi eğitime ilişkin hizmet içi eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 345-367. https://doi.org/10.53444/deubefd.882866
  • Aydın, A. (2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının yüz yüze ve uzaktan eğitim uygulamaları hakkındaki görüşleri: Fizik 2 dersi örneği. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(Özel Sayı 1), 3-61. https://doi.org/10.51460/baebd.917561
  • Bakırcı, H., Artun, H., & Şenel, S. (2016). Ortak bilgi yapılandırma modeline dayalı fen öğretiminin ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamalarına etkisi (gök cisimlerini tanıyalım). YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 514-543.
  • Baki, A., & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Balaman, F. (2018). Web tabanlı uzaktan eğitim ile geleneksel eğitimin internet programcılığı 2 dersi kapsamında karşılaştırılması. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 7(2), 1173–1200.
  • Bates, A. W. (2005). Technology, e-learning and distance education (2nd Edition). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203463772
  • Bedford, S. (2017). Growth mindset and motivation: A study into secondary school science learning. Research Papers in Education, 32(4), 424–443. https://doi.org/10.1080/02671522.2017.1318809
  • Bempechat, J., London, P., & Dweck, C. S. (1991). Children’s conceptions of ability in major domains: An interview and experimental study. ChildStudy Journal, 21, 11-36.
  • Berk, D., Durna, Z., & Akın, S. (2020). Kemoterapi uygulanan kanser hastalarında ağız bakımına ilişkin bilgi düzeyleri ve ağız bakım gereksinimlerinin değerlendirilmesi. Sağlık ve Toplum, 20(1), 61-70.
  • Best, J. W., & Kahn, J. V. (2017). Eğitimde araştırma yöntemleri. (Çev.: M. Durmuşçelebi, Ed.: O. Köksal). Konya: Dizgi Ofset.
  • Bircan, H. (2018). Eğitim ve felsefe-eğitimin doğal/insanî, toplumsal ve felsefî temeli. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 40, 157-172.
  • Blackwell, L. S., Trzesniewski, K. H., & Dweck, C. S. (2007). Implicit theories of intelligence predict achievement across an adolescent transition: A longitudinal study and an intervention. Child Development, 78(1), 246-263. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2007.00995.x
  • Boaler, J. (2013). Ability and mathematics: The mindset revolution that is reshaping education. Forum, 55(1), 143–152.
  • Burnette, J. L., Hoyt, C. L., Russell, V. M., Lawson, B., Dweck, C. S., & Finkel, E. (2020). A growth mindset intervention improves interest but not academic performance in computer science. Social Psychological and Personality Science, 11(1), 107–116.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Veri analizi el kitabı. (15. Baskı). Pegem Yayıncılık.
  • Cangür, Ş., Sungur, M. A., & Ankaralı, H. (2018). The methods used in nonparametric covariance analysis. Duzce Medical Journal, 20(1), 1-6. https://doi.org/10.18678/dtfd.424774
  • Chen, P., Powers, J. T., Katragadda, K. R., Cohen, G. L., & Dweck, C. S. (2020). A strategic mindset: An orientation toward strategic behavior during goal pursuit. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(25), 14066-14072.
  • Comba, A. (2018). Ergenlerde zayıflığın yaşam kalitesi üzerine olan etkisi. Çocuk Sağlıgı ve Hastalıkları Dergisi, 61, 5-10.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research, Boston: Pearson Education.
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi (Çev.: Dede, Y. ve Demir, S. B.). Anı Yayıncılık.
  • De Melo, R. J., Adams, F. W., & Nunes, S. M. T. (2020). Conceptions of the importance of Science Education in basic education by undergraduates of a Rural Education Degree course. The Brazilian Scientific Journal of Rural Education, 5, 1–20. http://dx.doi.org/10.20873/uft.rbec.e7240
  • Dede, Y., & Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 19-37.
  • Deka, T. S., & McMurry, P. (2006). Student success in face-to-face and distance teleclass environments: A matter of contact? International Review of Research in Open and Distance Learning, 7(1), 1–16. https://doi.org/10.19173/irrodl.v7i1.251
  • Dinger, F. C., & Dickhäuser, O. (2013). Does the implicit theory of intelligence cause achievement goals? Evidence from an experimental study. International Journal of Educational Research, 61, 38-47. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2013.03.008
  • Diseth, Å., Meland, E., & Breidablik, H. J. (2014). Self-beliefs among students: Grade level and gender differences in self-esteem, self-efficacy and implicit theories of intelligence. Learning and Individual Differences, 35, 1–8. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2014.06.003
  • Duman, S. N. (2020). Salgın döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 95-112. https://doi.org/10.37669/milliegitim.768887
  • Dweck, C. (2016). What does having a “growth mindset” actually mean? Harvard Business Review, 13(2), 2–5.
  • Dweck, C. S. (2000). Self theories: Their role in motivation, personality, and development. New York: Taylor & Francis Group.
  • Dweck, C. S. (2006). Aklını en doğru şekilde kullan. (Çev.: Kaya, U.). Yakamoz Yayıncılık.
  • Dweck, C. S., Chiu, C., & Hong, Y. (1995). Implicit theories and their role in judgments and reactions: A world from two perspectives. Psychological Inquiry, 6(4), 267-285. https://doi.org/10.1207/s15327965pli0604_1
  • Engelbrecht, E. (2005). Adapting to changing expectations: Postgraduate students’ experience of an e-learning tax program. Computers & Education, 45(2), 217-229. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2004.08.001
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (Third edit). London and New York: Sage Pub.
  • Good, C., Aronson, J., & Inzlicht, M. (2003). Improving adolescents’ standardized test performance: An intervention to reduce the effects of stereotype threat. Applied Developmental Psychology, 24, 645-662. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2003.09.002
  • Gunawardena, C. N., & McIsaac, M. S. (2013). Distance education. In Handbook of research on educational communications and technology (pp. 361–401). Routledge.
  • Heslin, P. A., & Keating, L. A. (2017). In learning mode? The role of mindsets in derailing and enabling experiential leadership development. The Leadership Quarterly, 28(3), 367–384. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2003.09.002
  • Holmberg, B. (2005). Theory and practice of distance education (2nd Edition). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203973820
  • Hosbein, K. N., & Barbera, J. (2020). Alignment of theoretically grounded constructs for the measurement of science and chemistry identity. Chem. Educ. Res. Pract., 21(1), 371-386. https://doi.org/10.1039/c9rp00193j
  • Joo, B. K. B., Bozer, G., & Ready, K. J. (2019). A dimensional analysis of psychological empowerment on engagement. Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 6(3), 186-203. https://doi.org/10.1108/JOEPP-09-2018-0069
  • Kahraman, M. E. (2020). COVID-19 salgınının uygulamalı derslere etkisi ve bu derslerin uzaktan eğitimle yürütülmesi: Temel tasarım dersi örneği. Medeniyet Sanat-İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 6(1), 44-56. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.741737
  • Kan, A. Ü., & Fidan, E. K. (2016). Türk dili dersinin uzaktan eğitimle yürütülmesine ilişkin öğrenci algıları. Turkish Journal of Educational Studies, 3(2), 23-45.
  • Karacaoğlu, M., Karakuş, N., Esendemir, N., & Ucuzsatar, N. (2021). Uzaktan eğitim üzerine bir araştırma: Türkçe öğretmenleriyle mülakatlar. International Journal of Language Academy, 9(1), 124-144. http://dx.doi.org/10.29228/ijla.48641
  • Keenan, M. (2018). The impact of growth mindset on student self-efficacy. Degree of master of education, Goucher College, Baltimore, Maryland.
  • King, R. B. (2020). Mindsets are contagious: The social contagion of implicit theories of intelligence among classmates. British Journal of Educational Psychology, 90(2), 349–363. https://doi.org/10.1111/bjep.12285
  • Malakcıoğlu, C. (2020). COVID-19 pandemisinde öz-güven eksikliği ve öz-güveni geliştirme. Üniversite öğrencilerinin COVID-19 pandemisinin doğru yönetimi konusunda eğitilmesi ve normalleşme sürecine katkısının sağlanması proje kitabı, 8-19 Haziran 2020.
  • Mangels, J. A., Butterfield, B., Lamb, J., Good, C., & Dweck, C. S. (2006). Why do beliefs about intelligence influence learning success? A social cognitive neuroscience model. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 1(2), 75-86. https://doi.org/10.1093/scan/nsl013
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar).
  • Mega, C., Ronconi, L., & De Beni, R. (2014). What makes a good student? How emotions, self-regulated learning, and motivation contribute to academic achievement. Journal of Educational Psychology, 106(1), 121. https://doi.org/10.1037/a0033546
  • Miyazawa, I. (2019). Changing “have to” to “want to” through lifelong learning. Rethinking Adult Learning and Education–Asian Perspectives, 77, 67–76. https://doi.org/10.1080/10408398.2018.1559796
  • Moser, J. S., Schroder, H. S., Heeter, C., Moran, T. P., & Lee, Y. H. (2011). Mind your errors: Evidence for a neural mechanism linking growth mind-set to adaptive post-error adjustments. Psychological Science, 22(12), 1484–1489. https:// doi.org/10.1177/0956797611419520
  • Mursadin, A. (2020). The use of nonparametric statistical inference for studying the effects of construction waste. Modern Environmental Science and Engineering, 6(1), 128–138. https://doi.org/10.15341/mese(2333-2581)/01.06.2020/012
  • Nash, J. (2016). New curriculum design and teaching methods to enhance course performance and increase the motivation of Saudi Arabian College students. Learning and Teaching in Higher Education: Gulf Perspectives, 13(2), 1–17. http://dx.doi.org/10.18538/lthe.v13.n2.235
  • Ng, B. (2018). The neuroscience of growth mindset and intrinsic motivation. Brain Sciences, 8(20), 1–10. https://doi.org/10.3390/brainsci8020020
  • Nissim, Y., Weissblueth, E., Scott-Webber, L., & Amar, S. (2016). The effect of a stimulating learning environment on pre-service teachers’ motivation and 21st century skills. Journal of Education and Learning, 5(3), 29–39. http://dx.doi.org/10.5539/jel.v5n3p29
  • O’Brien, K., & Lomas, T. (2017). Developing a Growth Mindset through outdoor personal development: Can an intervention underpinned by psychology increase the impact of an outdoor learning course for young people? Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 17(2), 133–147. https://doi.org/10.1080/14729679.2016.1232199
  • Okan, N. (2020). Pandemi sürecinde yapılan online derslerin verimliliğinin incelenmesi ve yüz yüze yapılan derslerle karşılaştırmasının yapılması. Uluslararası COVID-19 Kongresi: Eğitimde Yeni Normlar, 23-35.
  • Orhan, B., & Demir, S. (2022). Uzaktan eğitimin öğrencilerin Türkçe derslerine yönelik akademik motivasyonlarına yansımaları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32(3), 933-949. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1129645
  • Orhan, S. İ., & Aydın, A. (2021). Gelişim öz-teorisine göre tasarlanan etkinliklerin 7. sınıf öğrencilerinin gelişime açık düşünce tarzlarına, akademik başarılarına ve motivasyonlarına etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 29-67. https://doi.org/10.17679/inuefd.750513
  • Orhan, S. İ., & Aydın, A. (2022). The effect of activities designed according to the incremental self-theory on students’ self-confidence and their views about their growth mindset in 7th-grade science lessons. Bartın University Journal of Faculty of Education, 11(1), 73-92. https://doi.org/10.14686/buefad.908084
  • Orosz, G., Péter-Szarka, S., Bőthe, B., Tóth-Király, I., & Berger, R. (2017). How not to do a mindset intervention: Learning from a mindset intervention among students with good grades. Frontiers in Psychology, 8, 311. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00311
  • Ortiz-Alvarado, N. B., Rodriguez Ontiveros, M., & Ayala Gaytán, E. A. (2019). Do mindsets shape students’ well-being and performance? The Journal of Psychology, 153(8), 843-859. https://doi.org/10.1080/00223980.2019.1631141
  • Özkan, G. (2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çevrimiçi fizik öğretimi konusundaki görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (53), 685-699. https://doi.org/10.53444/deubefd.1112804
  • Öztürk, H. (2021). Meslek yüksekokulu öğretim elemanlarının uzaktan eğitim sürecinde uyumlarının incelenmesi: Nitel bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (57), 74-97.
  • Özüdoğru, A., Yinanç, S. B., & Özüdoğru, G. (2021). COVID-19 salgını döneminde Fizyoterapi ve Rehabilitasyon eğitiminde uzaktan eğitim ortamı ile yüz yüze eğitim ortamının karşılaştırılması. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4), 787-794.
  • Paşa, S., & Çelik, K. (2022). COVID-19 sürecinde ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersinde kullanılan dijital materyallere ilişkin görüşleri. Türkiye Kimya Derneği Dergisi Kısım C: Kimya Eğitimi, 7(2), 125-152. https://doi.org/10.37995/jotcsc.993004
  • Peker, R. (1992). Geri bildirimin üniversite öğrencilerinin ölçme ve değerlendirme dersindeki başarısına etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 31-39.
  • Pınar, M. A., & Dönel-Akgül, G. (2020). The opinions of secondary school students about giving science courses with distance education during the COVID-19 pandemic. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10(2), 461-486. https://doi.org/10.26579/jocress.377
  • Rhew, E., Piro, J. S., Goolkasian, P., & Cosentino, P. (2018). The effects of a growth mindset on self-efficacy and motivation. Cogent Education, 5(1), 1-16. https://doi.org/10.1080/2331186X.2018.1492337
  • Rissanen, I., Kuusisto, E., Tuominen, M., & Tirri, K. (2019). In search of a growth mindset pedagogy: A case study of one teacher’s classroom practices in a Finnish elementary school. Teaching and Teacher Education, 77, 204-213. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.10.002
  • Robbins, S. B., Allen, J., Casillas, A., Peterson, C. H., & Le, H. (2006). Unraveling the differential effects of motivational and skills, social, and self-management measures from traditional predictors of college outcomes. Journal of Educational Psychology, 98(3), 598. https://doi.org/10.1037/0022-0663.98.3.598
  • Schroder, H. S., Fisher, M. E., Lin, Y., Lo, S. L., Danovitch, J. H., & Moser, J. S. (2017). Neural evidence for enhanced attention to mistakes among school-aged children with a growth mindset. Developmental Cognitive Neuroscience, 24, 42–50. https://doi.org/10.1016/j.dcn.2017.01.004
  • Seals, C. (2018). Teacher Beliefs: Effects of a teacher-based mindset intervention on math student motivation and achievement. Doctoral Dissertation, Michigan State University, USA.
  • Selçuk, Z., Kayılı, H., & Okut, L. (2003). Çoklu zeka uygulamaları. Nobel Yayıncılık.
  • Sheffler, P. C., & Cheung, C. S. (2020). The role of peer mindsets in students’ learning: An experimental study. British Journal of Educational Psychology, 90, 17-34. https://doi.org/10.1111/bjep.12299
  • Snipes, J., & Tran, L. (2017). The growth mindset, performance-avoidance, and academic behaviors in Clark county school district. (REL 2017-226). Washington, DC: U.S. Department of Education, Institute of Education Sciences, National Center for Education Evaluation and Regional Assistance, Regional Educational Laboratory West.
  • Sönmez, V. (1994). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Pegem Yayıncılık.
  • Spatz, V., & Goldhorn, L. (2021). When it’s more difficult, I just cram more! An exploratory interview study on students’ mindsets in physics. European Journal of Science and Mathematics Education, 9(3), 92-109. https://doi.org/10.30935/scimath/10948.
  • Şirin, R., & Tekdal, M. (2015). İngilizce dersinin uzaktan eğitimine yönelik öğrenci görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 323-335.
  • Tutkun, Ö. F. (2010). The philosophic dimensions of the curriculum in the 21st century. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 993-1016.
  • Ural, G., & Bümen, N. (2016). A meta-analysis on ınstructional applications of constructivism in science and technology teaching: A sample of Turkey. Education and Science, 41(185), 51-82. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2016.4289
  • Urdan, T. A., & Weggen, C. C. (2000). Corporate e-learning: Exploring a new frontier, WR Hambrecht & Co./Equity Research. March, 2–17.
  • West, M. R., Kraft, M. A., Finn, A. S., Martin, R. E., Duckworth, A. L., Gabrieli, C. F., & Gabrieli, J. D. (2016). Promise and paradox: Measuring students’ non-cognitive skills and the impact of schooling. Educational Evaluation and Policy Analysis, 38(1), 148-170. https://doi.org/10.3102/0162373715597298
  • Yakışan, O., & Ateş, M. (2022). Ortaokullarda dinleme çalışmalarında yüz yüze eğitim ile uzaktan eğitimin başarı ve kalıcılık yönünden etkisinin karşılaştırılması (Ed.: Hacıgökmen, M. A. ve Akdağ, H.). Eğitim ve Kültürde Akademik Çalışmalar I, 257-266, Tablet Kitabevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S. (2016). Pedogojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 301-329. https://doi.org/10.11616/basbed.vi.455852
  • Yılmaz, H., Sakarya, G., Gayretli, Ş., & Zahal, O. (2021). COVID-19 ve çevrimiçi müzik eğitimi: okul öncesi öğretmen adaylarının görüşleri üzerine nitel bir çalışma. Journal of Qualitative Research in Education, 28, 283-299. https://doi.org/10.14689/enad.28.12
  • Yiğit, T., Aruğaslan, E., Özaydın, B., Tonguç, G., & Özkanan, A. (2012). Geleneksel eğitim ve uzaktan eğitimde öğrenen başarılarının karşılaştırılması: Temel bilgi teknolojileri kullanımı dersi örneği. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 3(3), 1539-1542.

Comparison of Face-to-face and Distance Education Based on Incremental Self-theory in terms of Students’ Academic Achievement, Self-confidence, and Motivation and Teacher Views

Year 2025, , 17 - 34, 28.01.2025
https://doi.org/10.24106/kefdergi.1628225

Abstract

Purpose: This study aimed to compare the effects of implementing activities and materials designed according to incremental self-theory in face-to-face and distance education teaching the cell and divisions unit in the 7th-grade science lesson on students’ academic achievement, self-confidence, and motivation. Another aim is to gather the science teacher’s views about the implementation process.
Design/Methodology/Approach: In the research, a sequential explanatory design, which is a type of mixed research method in which quantitative and qualitative research methods are used together, was used.
Findings: As a result of the research, significant differences were found in favor of the students who received face-to-face education in terms of academic achievement levels, and the students who received distance education in terms of motivation levels. There was no significant difference between the two groups regarding self-confidence levels. The teachers, also, stated that the designed education positively affected students’ morale, and motivation toward the lesson.
Highlights: Within the scope of the research, it may be helpful to integrate the teaching process, which is designed in line with the incremental self-theory and does not interfere with the curriculum of any lesson, into other lessons and subjects where students have learning problems and low motivation.

Ethical Statement

Ethics committee permission for this study was obtained from the Kastamonu University Social and Human Sciences Research and Publication Ethics Committee with the decision dated on October 12, 2020, and numbered 3/14.

References

  • Akın, A. (2007). Öz-güven ölçeği’nin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 167-176.
  • Aronson, J., Fried, C. B., & Good, C. (2002). Reducing the effects of stereotype threat on African American college students by shaping theories of intelligence. Journal of Experimental Social Psychology, 38, 112–125. https://doi.org/10.1006/jesp.2001.1491
  • Avcı, B., & Güven, M. (2021). Öğretmenlerin çevrimiçi eğitime ilişkin hizmet içi eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 345-367. https://doi.org/10.53444/deubefd.882866
  • Aydın, A. (2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının yüz yüze ve uzaktan eğitim uygulamaları hakkındaki görüşleri: Fizik 2 dersi örneği. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(Özel Sayı 1), 3-61. https://doi.org/10.51460/baebd.917561
  • Bakırcı, H., Artun, H., & Şenel, S. (2016). Ortak bilgi yapılandırma modeline dayalı fen öğretiminin ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamalarına etkisi (gök cisimlerini tanıyalım). YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 514-543.
  • Baki, A., & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Balaman, F. (2018). Web tabanlı uzaktan eğitim ile geleneksel eğitimin internet programcılığı 2 dersi kapsamında karşılaştırılması. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 7(2), 1173–1200.
  • Bates, A. W. (2005). Technology, e-learning and distance education (2nd Edition). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203463772
  • Bedford, S. (2017). Growth mindset and motivation: A study into secondary school science learning. Research Papers in Education, 32(4), 424–443. https://doi.org/10.1080/02671522.2017.1318809
  • Bempechat, J., London, P., & Dweck, C. S. (1991). Children’s conceptions of ability in major domains: An interview and experimental study. ChildStudy Journal, 21, 11-36.
  • Berk, D., Durna, Z., & Akın, S. (2020). Kemoterapi uygulanan kanser hastalarında ağız bakımına ilişkin bilgi düzeyleri ve ağız bakım gereksinimlerinin değerlendirilmesi. Sağlık ve Toplum, 20(1), 61-70.
  • Best, J. W., & Kahn, J. V. (2017). Eğitimde araştırma yöntemleri. (Çev.: M. Durmuşçelebi, Ed.: O. Köksal). Konya: Dizgi Ofset.
  • Bircan, H. (2018). Eğitim ve felsefe-eğitimin doğal/insanî, toplumsal ve felsefî temeli. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 40, 157-172.
  • Blackwell, L. S., Trzesniewski, K. H., & Dweck, C. S. (2007). Implicit theories of intelligence predict achievement across an adolescent transition: A longitudinal study and an intervention. Child Development, 78(1), 246-263. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2007.00995.x
  • Boaler, J. (2013). Ability and mathematics: The mindset revolution that is reshaping education. Forum, 55(1), 143–152.
  • Burnette, J. L., Hoyt, C. L., Russell, V. M., Lawson, B., Dweck, C. S., & Finkel, E. (2020). A growth mindset intervention improves interest but not academic performance in computer science. Social Psychological and Personality Science, 11(1), 107–116.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Veri analizi el kitabı. (15. Baskı). Pegem Yayıncılık.
  • Cangür, Ş., Sungur, M. A., & Ankaralı, H. (2018). The methods used in nonparametric covariance analysis. Duzce Medical Journal, 20(1), 1-6. https://doi.org/10.18678/dtfd.424774
  • Chen, P., Powers, J. T., Katragadda, K. R., Cohen, G. L., & Dweck, C. S. (2020). A strategic mindset: An orientation toward strategic behavior during goal pursuit. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(25), 14066-14072.
  • Comba, A. (2018). Ergenlerde zayıflığın yaşam kalitesi üzerine olan etkisi. Çocuk Sağlıgı ve Hastalıkları Dergisi, 61, 5-10.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research, Boston: Pearson Education.
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları tasarımı ve yürütülmesi (Çev.: Dede, Y. ve Demir, S. B.). Anı Yayıncılık.
  • De Melo, R. J., Adams, F. W., & Nunes, S. M. T. (2020). Conceptions of the importance of Science Education in basic education by undergraduates of a Rural Education Degree course. The Brazilian Scientific Journal of Rural Education, 5, 1–20. http://dx.doi.org/10.20873/uft.rbec.e7240
  • Dede, Y., & Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 19-37.
  • Deka, T. S., & McMurry, P. (2006). Student success in face-to-face and distance teleclass environments: A matter of contact? International Review of Research in Open and Distance Learning, 7(1), 1–16. https://doi.org/10.19173/irrodl.v7i1.251
  • Dinger, F. C., & Dickhäuser, O. (2013). Does the implicit theory of intelligence cause achievement goals? Evidence from an experimental study. International Journal of Educational Research, 61, 38-47. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2013.03.008
  • Diseth, Å., Meland, E., & Breidablik, H. J. (2014). Self-beliefs among students: Grade level and gender differences in self-esteem, self-efficacy and implicit theories of intelligence. Learning and Individual Differences, 35, 1–8. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2014.06.003
  • Duman, S. N. (2020). Salgın döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 95-112. https://doi.org/10.37669/milliegitim.768887
  • Dweck, C. (2016). What does having a “growth mindset” actually mean? Harvard Business Review, 13(2), 2–5.
  • Dweck, C. S. (2000). Self theories: Their role in motivation, personality, and development. New York: Taylor & Francis Group.
  • Dweck, C. S. (2006). Aklını en doğru şekilde kullan. (Çev.: Kaya, U.). Yakamoz Yayıncılık.
  • Dweck, C. S., Chiu, C., & Hong, Y. (1995). Implicit theories and their role in judgments and reactions: A world from two perspectives. Psychological Inquiry, 6(4), 267-285. https://doi.org/10.1207/s15327965pli0604_1
  • Engelbrecht, E. (2005). Adapting to changing expectations: Postgraduate students’ experience of an e-learning tax program. Computers & Education, 45(2), 217-229. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2004.08.001
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (Third edit). London and New York: Sage Pub.
  • Good, C., Aronson, J., & Inzlicht, M. (2003). Improving adolescents’ standardized test performance: An intervention to reduce the effects of stereotype threat. Applied Developmental Psychology, 24, 645-662. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2003.09.002
  • Gunawardena, C. N., & McIsaac, M. S. (2013). Distance education. In Handbook of research on educational communications and technology (pp. 361–401). Routledge.
  • Heslin, P. A., & Keating, L. A. (2017). In learning mode? The role of mindsets in derailing and enabling experiential leadership development. The Leadership Quarterly, 28(3), 367–384. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2003.09.002
  • Holmberg, B. (2005). Theory and practice of distance education (2nd Edition). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203973820
  • Hosbein, K. N., & Barbera, J. (2020). Alignment of theoretically grounded constructs for the measurement of science and chemistry identity. Chem. Educ. Res. Pract., 21(1), 371-386. https://doi.org/10.1039/c9rp00193j
  • Joo, B. K. B., Bozer, G., & Ready, K. J. (2019). A dimensional analysis of psychological empowerment on engagement. Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 6(3), 186-203. https://doi.org/10.1108/JOEPP-09-2018-0069
  • Kahraman, M. E. (2020). COVID-19 salgınının uygulamalı derslere etkisi ve bu derslerin uzaktan eğitimle yürütülmesi: Temel tasarım dersi örneği. Medeniyet Sanat-İMÜ Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 6(1), 44-56. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.741737
  • Kan, A. Ü., & Fidan, E. K. (2016). Türk dili dersinin uzaktan eğitimle yürütülmesine ilişkin öğrenci algıları. Turkish Journal of Educational Studies, 3(2), 23-45.
  • Karacaoğlu, M., Karakuş, N., Esendemir, N., & Ucuzsatar, N. (2021). Uzaktan eğitim üzerine bir araştırma: Türkçe öğretmenleriyle mülakatlar. International Journal of Language Academy, 9(1), 124-144. http://dx.doi.org/10.29228/ijla.48641
  • Keenan, M. (2018). The impact of growth mindset on student self-efficacy. Degree of master of education, Goucher College, Baltimore, Maryland.
  • King, R. B. (2020). Mindsets are contagious: The social contagion of implicit theories of intelligence among classmates. British Journal of Educational Psychology, 90(2), 349–363. https://doi.org/10.1111/bjep.12285
  • Malakcıoğlu, C. (2020). COVID-19 pandemisinde öz-güven eksikliği ve öz-güveni geliştirme. Üniversite öğrencilerinin COVID-19 pandemisinin doğru yönetimi konusunda eğitilmesi ve normalleşme sürecine katkısının sağlanması proje kitabı, 8-19 Haziran 2020.
  • Mangels, J. A., Butterfield, B., Lamb, J., Good, C., & Dweck, C. S. (2006). Why do beliefs about intelligence influence learning success? A social cognitive neuroscience model. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 1(2), 75-86. https://doi.org/10.1093/scan/nsl013
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar).
  • Mega, C., Ronconi, L., & De Beni, R. (2014). What makes a good student? How emotions, self-regulated learning, and motivation contribute to academic achievement. Journal of Educational Psychology, 106(1), 121. https://doi.org/10.1037/a0033546
  • Miyazawa, I. (2019). Changing “have to” to “want to” through lifelong learning. Rethinking Adult Learning and Education–Asian Perspectives, 77, 67–76. https://doi.org/10.1080/10408398.2018.1559796
  • Moser, J. S., Schroder, H. S., Heeter, C., Moran, T. P., & Lee, Y. H. (2011). Mind your errors: Evidence for a neural mechanism linking growth mind-set to adaptive post-error adjustments. Psychological Science, 22(12), 1484–1489. https:// doi.org/10.1177/0956797611419520
  • Mursadin, A. (2020). The use of nonparametric statistical inference for studying the effects of construction waste. Modern Environmental Science and Engineering, 6(1), 128–138. https://doi.org/10.15341/mese(2333-2581)/01.06.2020/012
  • Nash, J. (2016). New curriculum design and teaching methods to enhance course performance and increase the motivation of Saudi Arabian College students. Learning and Teaching in Higher Education: Gulf Perspectives, 13(2), 1–17. http://dx.doi.org/10.18538/lthe.v13.n2.235
  • Ng, B. (2018). The neuroscience of growth mindset and intrinsic motivation. Brain Sciences, 8(20), 1–10. https://doi.org/10.3390/brainsci8020020
  • Nissim, Y., Weissblueth, E., Scott-Webber, L., & Amar, S. (2016). The effect of a stimulating learning environment on pre-service teachers’ motivation and 21st century skills. Journal of Education and Learning, 5(3), 29–39. http://dx.doi.org/10.5539/jel.v5n3p29
  • O’Brien, K., & Lomas, T. (2017). Developing a Growth Mindset through outdoor personal development: Can an intervention underpinned by psychology increase the impact of an outdoor learning course for young people? Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 17(2), 133–147. https://doi.org/10.1080/14729679.2016.1232199
  • Okan, N. (2020). Pandemi sürecinde yapılan online derslerin verimliliğinin incelenmesi ve yüz yüze yapılan derslerle karşılaştırmasının yapılması. Uluslararası COVID-19 Kongresi: Eğitimde Yeni Normlar, 23-35.
  • Orhan, B., & Demir, S. (2022). Uzaktan eğitimin öğrencilerin Türkçe derslerine yönelik akademik motivasyonlarına yansımaları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32(3), 933-949. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1129645
  • Orhan, S. İ., & Aydın, A. (2021). Gelişim öz-teorisine göre tasarlanan etkinliklerin 7. sınıf öğrencilerinin gelişime açık düşünce tarzlarına, akademik başarılarına ve motivasyonlarına etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 29-67. https://doi.org/10.17679/inuefd.750513
  • Orhan, S. İ., & Aydın, A. (2022). The effect of activities designed according to the incremental self-theory on students’ self-confidence and their views about their growth mindset in 7th-grade science lessons. Bartın University Journal of Faculty of Education, 11(1), 73-92. https://doi.org/10.14686/buefad.908084
  • Orosz, G., Péter-Szarka, S., Bőthe, B., Tóth-Király, I., & Berger, R. (2017). How not to do a mindset intervention: Learning from a mindset intervention among students with good grades. Frontiers in Psychology, 8, 311. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00311
  • Ortiz-Alvarado, N. B., Rodriguez Ontiveros, M., & Ayala Gaytán, E. A. (2019). Do mindsets shape students’ well-being and performance? The Journal of Psychology, 153(8), 843-859. https://doi.org/10.1080/00223980.2019.1631141
  • Özkan, G. (2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının çevrimiçi fizik öğretimi konusundaki görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (53), 685-699. https://doi.org/10.53444/deubefd.1112804
  • Öztürk, H. (2021). Meslek yüksekokulu öğretim elemanlarının uzaktan eğitim sürecinde uyumlarının incelenmesi: Nitel bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (57), 74-97.
  • Özüdoğru, A., Yinanç, S. B., & Özüdoğru, G. (2021). COVID-19 salgını döneminde Fizyoterapi ve Rehabilitasyon eğitiminde uzaktan eğitim ortamı ile yüz yüze eğitim ortamının karşılaştırılması. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4), 787-794.
  • Paşa, S., & Çelik, K. (2022). COVID-19 sürecinde ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersinde kullanılan dijital materyallere ilişkin görüşleri. Türkiye Kimya Derneği Dergisi Kısım C: Kimya Eğitimi, 7(2), 125-152. https://doi.org/10.37995/jotcsc.993004
  • Peker, R. (1992). Geri bildirimin üniversite öğrencilerinin ölçme ve değerlendirme dersindeki başarısına etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 31-39.
  • Pınar, M. A., & Dönel-Akgül, G. (2020). The opinions of secondary school students about giving science courses with distance education during the COVID-19 pandemic. Journal of Current Researches on Social Sciences, 10(2), 461-486. https://doi.org/10.26579/jocress.377
  • Rhew, E., Piro, J. S., Goolkasian, P., & Cosentino, P. (2018). The effects of a growth mindset on self-efficacy and motivation. Cogent Education, 5(1), 1-16. https://doi.org/10.1080/2331186X.2018.1492337
  • Rissanen, I., Kuusisto, E., Tuominen, M., & Tirri, K. (2019). In search of a growth mindset pedagogy: A case study of one teacher’s classroom practices in a Finnish elementary school. Teaching and Teacher Education, 77, 204-213. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.10.002
  • Robbins, S. B., Allen, J., Casillas, A., Peterson, C. H., & Le, H. (2006). Unraveling the differential effects of motivational and skills, social, and self-management measures from traditional predictors of college outcomes. Journal of Educational Psychology, 98(3), 598. https://doi.org/10.1037/0022-0663.98.3.598
  • Schroder, H. S., Fisher, M. E., Lin, Y., Lo, S. L., Danovitch, J. H., & Moser, J. S. (2017). Neural evidence for enhanced attention to mistakes among school-aged children with a growth mindset. Developmental Cognitive Neuroscience, 24, 42–50. https://doi.org/10.1016/j.dcn.2017.01.004
  • Seals, C. (2018). Teacher Beliefs: Effects of a teacher-based mindset intervention on math student motivation and achievement. Doctoral Dissertation, Michigan State University, USA.
  • Selçuk, Z., Kayılı, H., & Okut, L. (2003). Çoklu zeka uygulamaları. Nobel Yayıncılık.
  • Sheffler, P. C., & Cheung, C. S. (2020). The role of peer mindsets in students’ learning: An experimental study. British Journal of Educational Psychology, 90, 17-34. https://doi.org/10.1111/bjep.12299
  • Snipes, J., & Tran, L. (2017). The growth mindset, performance-avoidance, and academic behaviors in Clark county school district. (REL 2017-226). Washington, DC: U.S. Department of Education, Institute of Education Sciences, National Center for Education Evaluation and Regional Assistance, Regional Educational Laboratory West.
  • Sönmez, V. (1994). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Pegem Yayıncılık.
  • Spatz, V., & Goldhorn, L. (2021). When it’s more difficult, I just cram more! An exploratory interview study on students’ mindsets in physics. European Journal of Science and Mathematics Education, 9(3), 92-109. https://doi.org/10.30935/scimath/10948.
  • Şirin, R., & Tekdal, M. (2015). İngilizce dersinin uzaktan eğitimine yönelik öğrenci görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 323-335.
  • Tutkun, Ö. F. (2010). The philosophic dimensions of the curriculum in the 21st century. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 993-1016.
  • Ural, G., & Bümen, N. (2016). A meta-analysis on ınstructional applications of constructivism in science and technology teaching: A sample of Turkey. Education and Science, 41(185), 51-82. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2016.4289
  • Urdan, T. A., & Weggen, C. C. (2000). Corporate e-learning: Exploring a new frontier, WR Hambrecht & Co./Equity Research. March, 2–17.
  • West, M. R., Kraft, M. A., Finn, A. S., Martin, R. E., Duckworth, A. L., Gabrieli, C. F., & Gabrieli, J. D. (2016). Promise and paradox: Measuring students’ non-cognitive skills and the impact of schooling. Educational Evaluation and Policy Analysis, 38(1), 148-170. https://doi.org/10.3102/0162373715597298
  • Yakışan, O., & Ateş, M. (2022). Ortaokullarda dinleme çalışmalarında yüz yüze eğitim ile uzaktan eğitimin başarı ve kalıcılık yönünden etkisinin karşılaştırılması (Ed.: Hacıgökmen, M. A. ve Akdağ, H.). Eğitim ve Kültürde Akademik Çalışmalar I, 257-266, Tablet Kitabevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S. (2016). Pedogojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 301-329. https://doi.org/10.11616/basbed.vi.455852
  • Yılmaz, H., Sakarya, G., Gayretli, Ş., & Zahal, O. (2021). COVID-19 ve çevrimiçi müzik eğitimi: okul öncesi öğretmen adaylarının görüşleri üzerine nitel bir çalışma. Journal of Qualitative Research in Education, 28, 283-299. https://doi.org/10.14689/enad.28.12
  • Yiğit, T., Aruğaslan, E., Özaydın, B., Tonguç, G., & Özkanan, A. (2012). Geleneksel eğitim ve uzaktan eğitimde öğrenen başarılarının karşılaştırılması: Temel bilgi teknolojileri kullanımı dersi örneği. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 3(3), 1539-1542.
There are 88 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Science Education
Journal Section Research Article
Authors

Sema İrem Orhan 0000-0002-4554-1439

Abdullah Aydın 0000-0003-2805-9314

Publication Date January 28, 2025
Submission Date November 23, 2023
Acceptance Date October 24, 2024
Published in Issue Year 2025

Cite

APA Orhan, S. İ., & Aydın, A. (2025). Comparison of Face-to-face and Distance Education Based on Incremental Self-theory in terms of Students’ Academic Achievement, Self-confidence, and Motivation and Teacher Views. Kastamonu Education Journal, 33(1), 17-34. https://doi.org/10.24106/kefdergi.1628225

10037