This review study aims to examine the development of
comparative education research and to reveal the current nature of the
knowledge area. To achieve this goal, the general characteristics of
comparative research and dimensions which has led to its existence are
discussed and also epistemological foundations of the term 'comparison' in
educational research are addressed. Afterwards, the aims and functions of
comparative education as a discipline have been studied in the context of
historical process. Finally, the concepts which shape contemporary comparative
education research have been examined in relation to each other.
Bu derleme çalışması,
karşılaştırmalı eğitim araştırmalarının gelişimini incelemeyi ve bu
araştırmaların güncel doğasını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu amaca
ulaşmak için öncelikle karşılaştırma araştırmalarının genel özellikleri ve var
oluş sebepleri tartışılmış; eğitim araştırmalarında ‘karşılaştırma’ teriminin
epistemolojik dayanakları ele alınmıştır. Ardından bir disiplin olarak
karşılaştırmalı eğitimin tarihsel süreçte edindiği –etkileri halen sürmekte
olan- amaçları ve işlevleri dönemsel olarak incelenmiştir. Son olarak, güncel
karşılaştırmalı eğitim araştırmalarını şekillendiren kavramlar, birbirleri ile olan ilişkileri
bağlamında değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2018 |
Acceptance Date | December 7, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 |