Although the curriculum is
often renewed in Turkey, researches show that teachers cannot adhere to
curriculum, but why we still design a program with a highly centralized understanding
is worth discussing. The aim of this study is to identify the relationship between curriculum
control, teacher autonomy and curriculum adaptation and to develop suggestions
for the adoption of the curriculum in Turkey by the teachers and the effective
implementation-adaptation of these. When the relevant international and
national studies is evaluated together, success-oriented curriculum have
focused on national exams, in which teachers are expected to fully implement
the programs, their autonomy is highly limited, and as a result, how and why
the curriculum are adapted fade into background. In the study, some suggestions are made to prevent
the frequent renewed curriculum left on paper or implicit adaptations by taking
into account the historical, political and socio-cultural considerations of the
evidence of these relations in Turkey.
Türkiye’de
öğretim programları sıklıkla yenilense de, araştırmalar öğretmenlerin programlara
bağlı kalamadığını gösterdiğinden, neden hâlâ aşırı merkeziyetçi bir anlayışla
program tasarladığımız tartışmaya değer bir konudur. Bu çalışmanın amacı
eğitimde program kontrolü, öğretmen özerkliği ve program uyarlamaları
arasındaki ilişkileri belirleyerek, öğretim programlarının öğretmenler
tarafından benimsenmesi ve etkili bir şekilde uygulanmasını-uyarlanmasını
sağlamaya yönelik öneriler geliştirmektir. İlgili uluslararası ve ulusal
alanyazın birlikte değerlendirildiğinde; merkezi sınavlarda başarıya odaklanan
eğitim programları doğrultusunda öğretmenlerin programları harfiyen
uygulamalarının beklendiği, özerkliklerinin oldukça sınırlandığı ve bunun
sonucunda da programların nasıl ve niçin uyarlandığının arka plana düştüğü
belirlenmiştir. Çalışmada bu ilişkilerin Türkiye’deki durumuna ilişkin
kanıtlar; tarihi, politik ve sosyo-kültürel temelleriyle ele alınarak, sıkça
yenilenen programların kâğıt üstünde kalması ya da örtük uyarlamalar
yapılmasını önlemek üzere bazı öneriler sunulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2019 |
Acceptance Date | March 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |