This study was the continuation of another study which was designed as a long-term, observational and step-by-step field survey during 2010-2011 academic year. The current study aims to demonstrate whether the students, who begin to learn writing by adjacent writing instruction during the primary school and come to the high school 11th grade, has a role in the failure in adjacent writing instruction and to provide their views regrading the situation. When we look at the stakeholders that can influence the success or failure of adjacent writing education, it is possible to classify the related units as Ministry of National Education, Educational Supervisors and School Administrators, the curriculum related to the field of teacher training institutions and instructors teaching texts, classroom and other branch teachers, students and parents of the students. In the study, components other than the students were evaluated. In conclusion, it has been observed that the students, who have practised adjacent writing at the elementary level, change their writing letters to lower case largely because of the influence of their teachers. It has been also seen that they gave up adjacent writing when the students arrived to 11th grade. When compared to adjacent writing samples of students in the 6th grade to 11th grade, the students showed an improvement but it was not acceptable. In terms of accuracy, beauty and legibility criteria, there was no significant difference between 5th and 11th grade students’ adjacent writing.
writing education adjacent writing handwriting primary school writing and reading instruction primary school Turkish lesson teaching program failure in contemporary writing education adjacent writing samples of high school students
2010-2011 Öğretim yılında başlayan, uzun süreli,
gözleme dayalı ve kademeli bir saha araştırması olarak tasarlanan ve ikinci
aşamasını oluşturan bu çalışmanın amacı; İlkokuma-Yazma Öğretimine doğrudan
bitişik yazı ile başlayan ve lise 11. Sınıfa gelen öğrencilerin bitişik yazı
örnekleriyle, bitişik yazı hakkındaki görüşlerinden yola çıkarak, gelinen
düzeyleri ve başarısızlıkta paylarının olup olmadığını ortaya koyabilmektir. Bitişik
yazı eğitiminin başarı ya da başarısızlığına etki edebilecek paydaşlara
bakıldığında bunları; Milli Eğitim Bakanlığının ilgili birimleri, Eğitim
Denetçileri ve Okul Yöneticileri, Öğretmen Yetiştiren Kurumların alanla ilgili
ders programları ile yazı eğitimini veren Öğretim Elemanları, Sınıf ve diğer
Branş Öğretmenleri, Öğrenciler ve Öğrenci Velileri olarak tasnif etmek
mümkündür. Çalışmada öğrenciler dışındaki diğer bileşenlerin genel
değerlendirmesi yapılarak, bitişik yazı eğitimi ile ilgili öğrencilerden elde
edilen veriler değerlendirilmiştir. Sonuçta; İlkokulda bitişik yazıyı öğrenen
öğrencilerin, daha çok öğretmenlerinin etkisiyle 6. Sınıftan itibaren küçük
temel harflerle yazmaya başlayarak yazılarını değiştirdikleri, 11. Sınıfa
geldiklerinde ise bitişik yazıyı tamamen terkettikleri görülmüştür. İlkokuldaki
bitişik yazı örneklerine göre Lise 11. Sınıfta yazdıkları örnekler, süreç
içinde olumlu bir ilerleme göstermesine karşılık, kabul edilebilir bir düzeyde
değildir. Okunaklılık, doğruluk ve güzellik kriterleri açısından 5. Sınıf ve 11.
Sınıflar arasında önemli bir farklılık olmadığı anlaşılmıştır.
yazı eğitimi bitişik yazı el yazısı ilkokuma yazma öğretimi ilköğretim Türkçe dersi öğretim programı bitişik yazı eğitiminde başarısızlık lise öğrencilerinin bitişik yazıları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2019 |
Acceptance Date | June 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |