The aim of this study is to examine the profiles of scientists in textbooks prepared to be taught in high school science courses in Turkey. The sample of this study consists of 33 high school science textbooks prepared by the Ministry of National Education Publishing House for both general high schools and science high schools and by private publishing houses for the textbooks of biology, physics and chemistry courses at high schools in 2018-2019 academic year. Document analysis design, which is one of the qualitative research methods is used in this study. The data of the study are analyzed in terms of gender, nationalities, physical characteristics, the types of scientific study and working environments of the scientists in the textbooks according to class level, science field and the type of publishing house. According to the results of the study, there is no balanced distribution of gender and nationality in textbooks. In addition, it has been found that scientists are represented as stereotypes and the working environments and forms are largely ambiguous. The results of this study indicate that the descriptions of scientists made in secondary school science textbooks should be rearranged in Turkey.
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de ortaöğretim düzeyinde fen bilimleri derslerinde okutulmak üzere hazırlanmış olan ders kitaplarındaki bilim insanı portrelerinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda 2018-2019 döneminde Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Yayınevi’nin liseler, MEB Yayınevi’nin fen liseleri ve özel yayınevlerinin liselere yönelik biyoloji, fizik ve kimya derslerinde okutulmak üzere hazırladıkları toplam 33 ortaöğretim fen bilimleri ders kitabı çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Bu çalışma nitel araştırma desenlerinden doküman incelemesini içermektedir. Çalışmanın verileri, ders kitaplarındaki bilim insanlarının cinsiyetleri, milliyetleri, fiziksel özellikleri, bilimsel çalışma şekilleri ve çalışma ortamları bakımından sınıf düzeyi, fen bilimleri alanı ve yayın evi türüne göre analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre, ders kitaplarında bilim insanlarının cinsiyet ve milliyet olarak eşit dağılmadığı bulunmuştur. Buna ek olarak, bilim insanlarının basmakalıp olarak temsil edildiği ve çalışma çevreleri ile şekillerinin ise belirsiz olduğu bulunmuştur. Bu çalışmanın sonuçları, Türkiye’deki ortaöğretim fen bilimleri ders kitaplarında sunulan bilim insanı tasvirlerinin yeniden düzenlenmesi gerektiğini göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2020 |
Acceptance Date | November 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |