Araştırma ortaokul düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin konuşma kaygı düzeylerinin belirlenmesi ve çeşitli değişkenlere göre farklılaşma durumunun incelenmesi amacıyla yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini Düzce ili Çilimli ilçesinde öğrenim gören 450 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu ve Konuşma Kaygısı Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmada öğrencilerin “genel konuşma kaygı” düzeyi düşük olarak saptanmıştır. Cinsiyeti kız olan, gelir düzeyi düşük olan, sınıf düzeyi daha düşük olan, ebeveyn eğitim seviyesi düşük olan, ayda okuduğu kitap sayısı az olan, ilkokulda daha fazla sayıda sınıf öğretmeni değiştiren, televizyon ve internette günlük daha fazla vakit geçiren ve kardeş sayısı daha fazla olan öğrencilerin konuşma kaygısının yüksek olduğu belirlenmiştir (p<0,05).
The study was performed to determine the speaking anxiety levels of grade students secondary schools and to investigate the differentiation status according to differant variables. The sample of the research is consist of 450 students in Duzce city centrum. The collection of data employed “Personal Information Form" and "The speaking Anxiety Scale”. In the study, it was determined that speaking anxiety levels of the students were weak in general. It was determined that student who read fewer number of books monthly, change fewer teachers in primary school, spend more time daily on television and the internet and having more siblings was higher level of speaking anxiety. In addition, students who girl and whose education level parents' and class level were low, and whose perceived economic status was poor, had higher level of speaking anxiety (p<0,05).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 20, 2020 |
Acceptance Date | February 3, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |