Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Konuşma Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesiDil,

Yıl 2020, , 1345 - 1356, 20.05.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.3956

Öz

Araştırma ortaokul düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin konuşma kaygı düzeylerinin belirlenmesi ve çeşitli değişkenlere göre farklılaşma durumunun incelenmesi amacıyla yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini Düzce ili Çilimli ilçesinde öğrenim gören 450 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu ve Konuşma Kaygısı Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmada öğrencilerin “genel konuşma kaygı” düzeyi düşük olarak saptanmıştır. Cinsiyeti kız olan, gelir düzeyi düşük olan, sınıf düzeyi daha düşük olan, ebeveyn eğitim seviyesi düşük olan, ayda okuduğu kitap sayısı az olan, ilkokulda daha fazla sayıda sınıf öğretmeni değiştiren, televizyon ve internette günlük daha fazla vakit geçiren ve kardeş sayısı daha fazla olan öğrencilerin konuşma kaygısının yüksek olduğu belirlenmiştir (p<0,05).

Kaynakça

  • Abuzahra, N. (2010). The effect of anxiety on the oral performance of palestinian students of english from the perspectives of teachers and students, Master Thesis, Hebron University.
  • Aghajani, M.& Amanzadeh, H. (2017). The Effect of Anxiety on Speaking Ability: An Experimental Study on EFL Learners, Journal of Applied Linguistics and Language Research, 4(7), 154-164.
  • Akkaya, A. (2012). Öğretmen adaylarının konuşma sorunlarına ilişkin görüşleri, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 405-420.
  • Akoğlu, G., Ergül, C. ve Duman Y. (2014). Etkileşimli kitap okuma: korunmaya muhtaç çocukların alıcı ve ifade edici dil becerilerine etkileri, İlköğretim Online,13(2), 622-639.
  • Aksoy, T. (2017). Okuma alışkanlığının temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) sınavına etkisi, Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4), 571-588.
  • Andrade, Melvin & Wıllıams, Kenneth (2009). Foreign language learning anxiety in japanese efl university classes: physical, emotional, expressive, and verbal reactions, Sophia Junior College Faculty Journal, 29, 1-24.
  • Arslan, A. (2012). Üniversite öğrencilerinin topluluk karşısında konuşma ile ilgili çeşitli görüşleri (Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi örneği), Turkish Studies, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(3), 221-231.
  • Arslan, A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin konuşma kaygıları ve akademik öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, International E-Journal of Educational Studies, 2(3), 26-43.
  • Azizifar, A. & Fariadian, E. (2015). The effect of anxiety on ıranıan efl learners speaking skill, International Journal of English Language and Linguistics Research, 3(7), 19-30.
  • Baki, Y. ve Kahveci G. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygılarının etkili konuşma becerileri üzerindeki etkisi: Bir yapısal eşitlik modellemesi, Turkish Studies, 12(4), 47-70.
  • Batur, Z., Gülveren, H. ve Bek, H. (2010). Öğretmen adaylarının okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma: uşak eğitim fakültesi örneği, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,3(1), 32-49.
  • Biçer, N., & Alan, Y. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının kitap okuma alışkanlıklarının genel öz yeterlikleri üzerindeki etkisi, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 100-116.
  • Bozkurt, N. (2004). Bir grup üniversite öğrencisinin depresyon ve kaygı düzeyleri ile çeşitli değişkenler arasındaki ilişkiler, Eğitim ve Bilim, 29(133), 52-59.
  • Breakey, L. K. (2005). “Fear of public speaking- the rrole of the slp”, Seminars İn Speech And Language, 26, 107-111.
  • Burkovik, Y. (2009). Kaygılanacak Ne Var! İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Condrill, J. & Bough, B. (2000). 101 İletişim Yolu. (Çev. Aslı Şahin). İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Coşkun, İ. (2006). İlköğretim 5.sınıf öğrencilerinin kompozisyon yazma becerileri üzerine bir araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Çakmak, Ö., ve Hevedanlı, M. (2004). Biyoloji öğretmen adaylarının kaygılarını etkileyen etmenler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, (6-9 Temmuz), İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Demir, T., & Melanlıoğlu, D. (2014). Speaking anxiety scale for secondary school education students: validity and reliability study, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(1), 103-124.
  • Deringöl, Y. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının konuşma kaygıları, MCBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 16(3), 23-36.
  • Erdem, İ. ve Deniz, K. (2008). Güzel konuşma kurslarında verimliliği artırmaya yönelik bir alan araştırması, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 75-90.
  • Gaibani, A., & Elmenfi, F. (2014). The role of gender in influencing public speaking anxiety, British Journal of English Linguistics, 2(3), 7-13.
  • Gedik, M. (2015) Siirt örnekleminde ortaöğretim öğrencilerinin konuşma kaygılarının incelenmesi, Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(3), 77-93.
  • Gölpınar, Ş., Hamzadayı, E., & Bayat, N. (2018). Konuşma kaygı düzeyi ile konuşma başarımı arasındaki ilişki, Dil Eğitimi Ve Araştırmaları Dergisi, 4(2), 75-85.
  • Kara, Ö.T. (2009). İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersinde konuşma becerisinin geliştirilmesinde dramanın kullanılması ve bir uygulama örneği, Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 151-163.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Katrancı, M. (2014). Öğretmen adaylarının konuşma becerisine yönelik öz yeterlik algıları, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 174-195.
  • Katrancı, M. ve Kuşdemir, Y. (2015). Öğretmen adaylarının konuşma kaygılarının incelenmesi: sözlü anlatım dersine yönelik bir uygulama. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (24), 415-445.
  • Kavruk, H., & Deniz, E. (2015). Ortaokul öğrencilerinin konuşma kaygıları (Samsun ili Örneği), Journal of Language and Literature, 3(15), 63-89.
  • Khatoon, T., & Mahmood, S. (2010). Mathematics anxiety among secondary school students in ındia and its relantionship to achievement in mathematics, European Journal of Social Sciences, 16 (1), 75-86.
  • Koyuncu, A. (2012). Sosyal Fobiklerde Dikkat Sorunları ve Hiperaktivite. İstanbul: Liman Yayınları.
  • Kumar, P., Kaur, J. & Thakur, N. (2017). Public speaking anxiety in relation to different demographic factors, International Journal of Indian Psychology, 4(4).
  • Kuru, O. (2018). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin konuşma kaygılarının incelenmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (4), 2193-2206.
  • Kurudayıoğlu, M. (2003). Konuşma Eğitimi ve Konuşma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler. TÜBAR, XIII.
  • MEB. (2015). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
  • Nalıncı, A. N. (2000). Avrupa Birliğine Tam Üyelik Yolunda Başarının Anahtarı: Yeniden Yapılanma. Ankara: Ümit Yayıncılık.
  • Ollendick, T, H., Yang, B., Dong, Q., Xia Y. & Lin, L. (1995). Perceptions of fear in other children and adolescent-the role of gender and friendship status, Journal of Abnormal Child Psychology, 23(4), 439-452.
  • Özbay, M. (2005). Ana dili eğitiminde konuşma becerisini geliştirme teknikleri, Journal of Qafqaz University, 16, 177-184.
  • Özkan, E., & Kınay, İ.(2015). Öğretmen adaylarının konuşma kaygılarının incelenmesi (Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Örneği), Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(3), 1290-1301.
  • Rawson, H, E., Blomer, K., & Kendall, A. (1994). Stress, anxietyi depression, and physical ilness in college-students, Journal of Genetic Psychology, 155(3), 321-330.
  • Rosenthal, B. S., & Schreiner, A, C. (2000). Prevalence of psychological symptoms among undergraduate students in an ethnically diverse urban public college, Journal of American College Health, 49(1), 12-18.
  • Sevim, O., & Gedik, M. (2014) Ortaöğretim öğrencilerinin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi [TAED], 52, 379-393.
  • Sevim, O. (2012). Öğretmen adaylarına yönelik konuşma kaygısı ölçeği: Bir Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Turkish Studies, 7(2), 927-937.
  • Surtees, P. G., Wainwright, NWJ., & Pharoah, PDP. (2002). Psychosocial factors and sex differences in high academic attainment at cambirdge university, Oxford Review of Education, 28(1), 21-38.
  • Tanju, H. (2010). Çocuklarda kitap okuma alışkanlığına genel bir bakış, Aile ve Toplum, 6(22), 30-39.
  • Temizyürek, F., Erdem, İ., & Temizkan, M. (2007). Konuşma Eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Ünal, F. T., & Degeç, H. (2012). Öğretmen görüşlerine göre konuşma eğitiminde karşılaşılan sorunlar, The Journal of Academic Social Science Studies, 5(7), 735-750.
  • Yelok, V. S., & Sallabaş, M. E. (2009). Öğretmen adaylarının sözlü anlatım dersine ve sözlü anlatıma yönelik tutumlarının değerlendirilmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), 581- 606.
  • Yıldırım, G. (2015). Ortaokul öğrencilerinin konuşma kaygıları, Yüksek Lisans Tezi. Uşak Üniversitesi, Uşak.

Investigation of Speaking Anxiety Levels of Secondary School Students in terms of Various Variables

Yıl 2020, , 1345 - 1356, 20.05.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.3956

Öz

The study was performed to determine the speaking anxiety levels of grade students secondary schools and to investigate the differentiation status according to differant variables. The sample of the research is consist of 450 students in Duzce city centrum. The collection of data employed “Personal Information Form" and "The speaking Anxiety Scale”. In the study, it was determined that speaking anxiety levels of the students were weak in general. It was determined that student who read fewer number of books monthly, change fewer teachers in primary school, spend more time daily on television and the internet and having more siblings was higher level of speaking anxiety. In addition, students who girl and whose education level parents' and class level were low, and whose perceived economic status was poor, had higher level of speaking anxiety (p<0,05).

Kaynakça

  • Abuzahra, N. (2010). The effect of anxiety on the oral performance of palestinian students of english from the perspectives of teachers and students, Master Thesis, Hebron University.
  • Aghajani, M.& Amanzadeh, H. (2017). The Effect of Anxiety on Speaking Ability: An Experimental Study on EFL Learners, Journal of Applied Linguistics and Language Research, 4(7), 154-164.
  • Akkaya, A. (2012). Öğretmen adaylarının konuşma sorunlarına ilişkin görüşleri, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 405-420.
  • Akoğlu, G., Ergül, C. ve Duman Y. (2014). Etkileşimli kitap okuma: korunmaya muhtaç çocukların alıcı ve ifade edici dil becerilerine etkileri, İlköğretim Online,13(2), 622-639.
  • Aksoy, T. (2017). Okuma alışkanlığının temel eğitimden ortaöğretime geçiş (TEOG) sınavına etkisi, Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4), 571-588.
  • Andrade, Melvin & Wıllıams, Kenneth (2009). Foreign language learning anxiety in japanese efl university classes: physical, emotional, expressive, and verbal reactions, Sophia Junior College Faculty Journal, 29, 1-24.
  • Arslan, A. (2012). Üniversite öğrencilerinin topluluk karşısında konuşma ile ilgili çeşitli görüşleri (Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi örneği), Turkish Studies, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(3), 221-231.
  • Arslan, A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin konuşma kaygıları ve akademik öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, International E-Journal of Educational Studies, 2(3), 26-43.
  • Azizifar, A. & Fariadian, E. (2015). The effect of anxiety on ıranıan efl learners speaking skill, International Journal of English Language and Linguistics Research, 3(7), 19-30.
  • Baki, Y. ve Kahveci G. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygılarının etkili konuşma becerileri üzerindeki etkisi: Bir yapısal eşitlik modellemesi, Turkish Studies, 12(4), 47-70.
  • Batur, Z., Gülveren, H. ve Bek, H. (2010). Öğretmen adaylarının okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma: uşak eğitim fakültesi örneği, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,3(1), 32-49.
  • Biçer, N., & Alan, Y. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının kitap okuma alışkanlıklarının genel öz yeterlikleri üzerindeki etkisi, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 100-116.
  • Bozkurt, N. (2004). Bir grup üniversite öğrencisinin depresyon ve kaygı düzeyleri ile çeşitli değişkenler arasındaki ilişkiler, Eğitim ve Bilim, 29(133), 52-59.
  • Breakey, L. K. (2005). “Fear of public speaking- the rrole of the slp”, Seminars İn Speech And Language, 26, 107-111.
  • Burkovik, Y. (2009). Kaygılanacak Ne Var! İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Condrill, J. & Bough, B. (2000). 101 İletişim Yolu. (Çev. Aslı Şahin). İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Coşkun, İ. (2006). İlköğretim 5.sınıf öğrencilerinin kompozisyon yazma becerileri üzerine bir araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Çakmak, Ö., ve Hevedanlı, M. (2004). Biyoloji öğretmen adaylarının kaygılarını etkileyen etmenler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, (6-9 Temmuz), İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Demir, T., & Melanlıoğlu, D. (2014). Speaking anxiety scale for secondary school education students: validity and reliability study, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(1), 103-124.
  • Deringöl, Y. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının konuşma kaygıları, MCBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 16(3), 23-36.
  • Erdem, İ. ve Deniz, K. (2008). Güzel konuşma kurslarında verimliliği artırmaya yönelik bir alan araştırması, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 75-90.
  • Gaibani, A., & Elmenfi, F. (2014). The role of gender in influencing public speaking anxiety, British Journal of English Linguistics, 2(3), 7-13.
  • Gedik, M. (2015) Siirt örnekleminde ortaöğretim öğrencilerinin konuşma kaygılarının incelenmesi, Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(3), 77-93.
  • Gölpınar, Ş., Hamzadayı, E., & Bayat, N. (2018). Konuşma kaygı düzeyi ile konuşma başarımı arasındaki ilişki, Dil Eğitimi Ve Araştırmaları Dergisi, 4(2), 75-85.
  • Kara, Ö.T. (2009). İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersinde konuşma becerisinin geliştirilmesinde dramanın kullanılması ve bir uygulama örneği, Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 151-163.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Katrancı, M. (2014). Öğretmen adaylarının konuşma becerisine yönelik öz yeterlik algıları, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 174-195.
  • Katrancı, M. ve Kuşdemir, Y. (2015). Öğretmen adaylarının konuşma kaygılarının incelenmesi: sözlü anlatım dersine yönelik bir uygulama. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (24), 415-445.
  • Kavruk, H., & Deniz, E. (2015). Ortaokul öğrencilerinin konuşma kaygıları (Samsun ili Örneği), Journal of Language and Literature, 3(15), 63-89.
  • Khatoon, T., & Mahmood, S. (2010). Mathematics anxiety among secondary school students in ındia and its relantionship to achievement in mathematics, European Journal of Social Sciences, 16 (1), 75-86.
  • Koyuncu, A. (2012). Sosyal Fobiklerde Dikkat Sorunları ve Hiperaktivite. İstanbul: Liman Yayınları.
  • Kumar, P., Kaur, J. & Thakur, N. (2017). Public speaking anxiety in relation to different demographic factors, International Journal of Indian Psychology, 4(4).
  • Kuru, O. (2018). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin konuşma kaygılarının incelenmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (4), 2193-2206.
  • Kurudayıoğlu, M. (2003). Konuşma Eğitimi ve Konuşma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler. TÜBAR, XIII.
  • MEB. (2015). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
  • Nalıncı, A. N. (2000). Avrupa Birliğine Tam Üyelik Yolunda Başarının Anahtarı: Yeniden Yapılanma. Ankara: Ümit Yayıncılık.
  • Ollendick, T, H., Yang, B., Dong, Q., Xia Y. & Lin, L. (1995). Perceptions of fear in other children and adolescent-the role of gender and friendship status, Journal of Abnormal Child Psychology, 23(4), 439-452.
  • Özbay, M. (2005). Ana dili eğitiminde konuşma becerisini geliştirme teknikleri, Journal of Qafqaz University, 16, 177-184.
  • Özkan, E., & Kınay, İ.(2015). Öğretmen adaylarının konuşma kaygılarının incelenmesi (Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Örneği), Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(3), 1290-1301.
  • Rawson, H, E., Blomer, K., & Kendall, A. (1994). Stress, anxietyi depression, and physical ilness in college-students, Journal of Genetic Psychology, 155(3), 321-330.
  • Rosenthal, B. S., & Schreiner, A, C. (2000). Prevalence of psychological symptoms among undergraduate students in an ethnically diverse urban public college, Journal of American College Health, 49(1), 12-18.
  • Sevim, O., & Gedik, M. (2014) Ortaöğretim öğrencilerinin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi [TAED], 52, 379-393.
  • Sevim, O. (2012). Öğretmen adaylarına yönelik konuşma kaygısı ölçeği: Bir Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Turkish Studies, 7(2), 927-937.
  • Surtees, P. G., Wainwright, NWJ., & Pharoah, PDP. (2002). Psychosocial factors and sex differences in high academic attainment at cambirdge university, Oxford Review of Education, 28(1), 21-38.
  • Tanju, H. (2010). Çocuklarda kitap okuma alışkanlığına genel bir bakış, Aile ve Toplum, 6(22), 30-39.
  • Temizyürek, F., Erdem, İ., & Temizkan, M. (2007). Konuşma Eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Ünal, F. T., & Degeç, H. (2012). Öğretmen görüşlerine göre konuşma eğitiminde karşılaşılan sorunlar, The Journal of Academic Social Science Studies, 5(7), 735-750.
  • Yelok, V. S., & Sallabaş, M. E. (2009). Öğretmen adaylarının sözlü anlatım dersine ve sözlü anlatıma yönelik tutumlarının değerlendirilmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), 581- 606.
  • Yıldırım, G. (2015). Ortaokul öğrencilerinin konuşma kaygıları, Yüksek Lisans Tezi. Uşak Üniversitesi, Uşak.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Samet Akalın Bu kişi benim

Abdullah Adıgüzel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 3 Şubat 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Akalın, S., & Adıgüzel, A. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Konuşma Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesiDil,. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1345-1356. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3956