In this study were examined the effect of argumentation applications on the “Matter and Exchange” unit achievement of secondary school fifth grade students and the changes occurred in the student at the end of this process. The re-search model consists of a quasi-experimental design with pre-test and post-test with control groups. The study was conducted with two different fifth grade students of a second-ary school in the 2016-2017 academic year. One of the classes was determined randomly before the study as the experi-mental group and the other as the control group. In the con-trol group, science lessons were carried out by using with frequently methods such as direct instruction, question-answer and display experiments. In the experiment group, lessons were conducted based on with research and inquiry argumentation activities. The application lasted total of five weeks. As data collection tool in the study, unit-based achievement test consisting of multiple choice and open ended questions and semi-structured interview questions were used. Success test were applied to the students after the completion of the applications, interviews were conducted with a total of 12 students, six from the experimental and control groups. The quantitative data were analyzed by using independent samples t-test and one way ANCOVA analysis while qualita-tive data were evaluated by thematic analysis. As a result, it was determined that differ significantly in favor of the exper-imental group students participating in the argumentation activities the multiple choice, open-ended questions and test total scores in the test. In addition, the students in the exper-imental group stated learned better at the end of the process that the information they learned was permanent, they liked science lesson and their self-confidence increased.
Çalışmada argümantasyon uygulamalarının ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin “Madde ve Değişim” ünitesi başarılarına etkisi ve bu süreç sonunda öğrencide meydana gelen değişimler incelenmiştir. Araştırmanın modelini deneysel araştırma modellerinden ön test - son test kontrol gruplu yarı deneysel desen oluşturmaktadır. Çalışma 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Türkiye’nin Kuzeybatısında bulunan bir ortaokulun iki farklı beşinci sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Sınıflar-dan biri deney grubu diğeri ise kontrol grubu olarak çalışma öncesinde rastgele belirlenmiştir. Kontrol grubunda Fen Bilimleri dersleri düz anlatım, soru cevap, gösteri deneyleri gibi sıklıkla kullanılan öğretim yöntemleriyle gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda ise dersler araştırma-sorgulamayı temel alan argümantasyon etkinlikleri ile yürütülmüştür. Uygulama, toplamda beş hafta sürmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak çoktan seçmeli ve açık uçlu sorulardan oluşan ünite tabanlı başarı testi ve yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Uygulamaların tamamlanmasının ardından öğrencilere başarı testi uygulanmış, deney ve kontrol gruplarından altışar olmak üzere toplam 12 öğrenci ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen nicel verilere ilişkisiz örneklemler t-testi ve tek faktörlü ANCOVA analizleri uygulanırken nitel veriler tematik analiz ile değerlendirilmiş-tir. Sonuç olarak testte yer alan çoktan seçmeli, açık uçlu sorular ve test toplam puanlarının argümantasyon etkinliklerine katılan deney grubu öğrencileri lehine anlamlı bir şekilde farklılaştığı belirlenmiştir. Ayrıca deney grubundaki öğrenciler süreç sonunda daha iyi öğrendiklerini, öğrendikleri bilgilerin kalıcı olduğunu, fen bilimleri dersini sevdiklerini ve öz güvenlerinin arttığını belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 20, 2020 |
Acceptance Date | March 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |