The aim of this study was to investigate the relationship between gender, age, different dimensions of perfectionism (positive perfectionism, negative perfectionism, order), and self-sabotage in university students. For this purpose, the participants of the study consisted of 598 students selected through proportional cluster sampling. The participants answered the Personal Information Form, Positive-Negative Perfectionism Scale and Self-Sabotage Scale. As a result of the study, the positive and the order subscale scores of perfectionism and age predicted negatively self-sabotage while, negative perfectionism predicted self-sabotage positively. However, the results revealed that sex was not a significant predictor of self-sabotage. In future studies, it can be investigated which variables act as mediators in the relationship between different dimensions of perfectionism and self-sabotage.
Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinde cinsiyet, yaş ve mükemmeliyetçiliğin farklı boyutlarının (olumlu mükemmeliyetçilik, olumsuz mükemmeliyetçilik, düzen) kendini sabotajla ilişkisinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, araştırmanın katılımcılarını oranlı küme örnekleme yoluyla seçilen 598 öğrenci oluşturmuştur. Katılımcılar, Kişisel Bilgi Formu, Olumlu-Olumsuz Mükemmeliyetçilik Ölçeği ve Kendini Sabotaj Ölçeğini cevaplamıştır. Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerinin olumlu mükemmeliyetçilik düzeyinin, mükemmeliyetçiliğin düzen boyutunun ve yaşın kendini sabotajı negatif yönde; olumsuz mükemmeliyetçilik düzeyinin ise kendini sabotajı pozitif yönde anlamlı bir şekilde yordadığı bulunmuştur. Ancak, cinsiyetin kendini sabotajın anlamlı bir yordayıcısı olmadığı ortaya çıkmıştır. İlerleyen çalışmalarda kendini sabotaj ve mükemmeliyetçiliğin farklı boyutları arasındaki ilişkide hangi değişkenlerin aracı rolü olduğu araştırılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 20, 2020 |
Acceptance Date | April 12, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |