When first aid applications are applied on time, they are practical applications that save lives, and first aid intervention is frequently seen in young people with high activity and curiosity. Given the fact that today there is not yet an active health unit and staff in every educational institution, teachers are among the first to be involved in first aid interventions. In this respect, it is aimed to determine the first aid information levels of pre-service teacher who will be teachers of the future in this study and who are studying at Kastamonu University, Faculty of Education and to reveal descriptive conclusions about the situation in the obtained information light. 2038 pre-service teachers participated in the study and a 30-item questionnaire was used to collect data. According to the questionnaire obtained, 96% of the pre-service teachers stated that first aid training is necessary. 57% of the pre-service teacher had already received first aid training, 69% of them said that this training was given as a course and 31% of them had received first aid training in the driver's license course. It is recommended that first aid education is compulsory for all teaching programs in education faculties.
İlk yardım uygulamaları zamanında tatbik edildiğinde hayat kurtaran pratik uygulamalar olup, ilk yardım müdahalesi gerektiren vakalar yüksek aktivite ve merak duygusuna sahip küçük yaşlardaki bireylerde sıklıkla görülmektedir. Günümüzde henüz her eğitim kurumunda aktif bir sağlık birimi ve görevlisi bulunmadığı gerçeği de göz önünde bulundurulduğunda, öğretmenler söz konusu ilk yardım müdahalelerini yapacak kişiler arasında ilk sırada yer almaktadırlar. Bu doğrultuda araştırmanın amacı, geleceğin öğretmenleri olacak olan ve Kastamonu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören öğretmen adaylarının, ilk yardım bilgi düzeylerinin belirlenmesi ve elde edilen bilgiler ışığında durum hakkında betimleyici çıkarımların ortaya konulmasıdır. Araştırmaya 2038 öğretmen adayı katılmış ve veri toplamak için 30 soruluk bir anket uygulanmıştır. Anketten elde edilen verilere göre öğretmen adaylarının %96’sı ilk yardım eğitiminin gerekli olduğunu ifade etmişlerdir. Öğretmen adaylarının %57’si daha önce ilk yardım eğitimi aldığını, bu eğitimi alanların %69’u ilk yardım eğitimini ders olarak, %31’i ise ehliyet kursunda aldıklarını ifade etmişlerdir. İlk yardım eğitiminin eğitim fakültelerindeki tüm öğretmenlik programları için zorunlu olması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 20, 2020 |
Acceptance Date | April 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |