BibTex RIS Cite

Okul Müdürlerinin ve Fizik Öğretmenlerinin Laboratuvar Uygulamalarına ve Yeni Fizik Öğretim Programı İçerisindeki Laboratuvar Uygulamalarının Kullanımına Yönelik Görüşleri

Year 2016, Volume: 24 Issue: 2, 585 - 602, 15.07.2016

Abstract

Bu araştırmada, laboratuvar uygulamaları üzerinde etkili olduğu düşünülen ve aynı okullarda görev yapan okul müdürlerinin ve fizik öğretmenlerinin, laboratuvar uygulamalarına ve yeni fizik öğretim programı içerisindeki laboratuvar uygulamalarının kullanımına yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, 2013-2014 öğretim yılı güz döneminde Ankara’da bulunan Anadolu liselerinde görev yapmakta olan 20 lise okul müdürü ve 30 fizik öğretmeni ile nitel araştırma yöntemlerinden yararlanılarak gerçekleştirilmiştir. Okul müdürleri ve fizik öğretmenleri ile yüz yüze ve bireysel olarak gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen veriler betimsel istatistik yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir ve araştırmanın bulguları elde edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, lise okul müdürlerinin ve öğretmenlerin laboratuvarların öğretim sürecinde kesinlikle kullanılması gerektiğini ve laboratuvarda yapılan öğretimin öğrencilerin başarılarına, konuları daha anlamlı öğrenmelerine ve derslere karşı ilgi ve tutumlarına olumlu etkisinin olduğunu düşündükleri belirlenmiştir. Yeni fizik öğretim programı içerisindeki laboratuvar uygulamalarının kullanımına yönelik alınan görüşler doğrultusunda ise, okul müdürlerinin altı(%30)’sının ve öğretmenlerin 22(%73,33)’sinin öğretim programının laboratuvar uygulamalarına uygun olmadığını düşündükleri tespit edilmiştir. Yeni fizik öğretim programı içerisindeki laboratuvar uygulamalarının, ders saatlerinin uygulamalar için yetersiz olmasından ve öğretim programı ile üniversiteye giriş sınavının yine uyumlu olmamasından dolayı kullanılamadığı ortaya çıkmıştır.

References

  • Akdeniz, A. R., Çepni, S., & Azar, A. (1999, Eylül). Fizik öğretmen adaylarının laboratuar kulanım becerilerini geliştirmek için bir yaklaşım. III.Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Bildi- riler Kitabı, 118-125.
  • Akdeniz, R. A., & Karamustafaoğlu, O. (2003). Fizik öğretimi uygulamalarında karşılaşılan güçlükler. Türkiye Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 193-203.
  • Alpaut, O. (1993, Haziran). Fen eğitiminin verimli ve işlevsel hale getirilmesi. Ortaöğretim kurum- larında fen öğretimi ve sorunları sempozyumu, TED, Ankara.
  • Altunoğlu, B., & Atav, E. (2005). Daha etkili bir biyoloji öğretimi için öğretmen beklentileri [Teach- er expectations for a more efficient biology instruction]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakülte- si Dergisi, 28, 19-28.
  • Armstrong, H. E. (1973). “How science must be studied to be useful”, G. Van Praagh (cd) The Technical World: H. E. Armstrong and Science Education. London: Jhon Murray.
  • Ayas, A., Çepni, S., & Akdeniz, A. R. (1994). Fen bilimleri eğitiminde laboratuarın yeri ve önemi I: Tarihsel bir bakış. Çağdaş Eğitim Dergisi, 204, 21-25.
  • Bates, G. (1978). The role of the laboratory in science teaching. (In M.B. Rowe (Ed.) What research says to science teacher, 1, Washington. DC: National Science Teachers Association.
  • Beasley, W. (1985). Improving student laboratory performance: How much practice makes perfect?. Science Education, 69, 567-576.
  • Bozkurt, E., & Sarıkoç, A. (2008). Fizik eğitiminde sanal laboratuar, geleneksel laboratuarın yerini tutabilir mi? [Can the virtual laboratory replace the traditional laboratory in physics education?]. S.Ü. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 89-100.
  • Böyük, U., Demir, S., & Erol, M. (2010). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin laboratuvar çalışmalarına yönelik yeterlik görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi [Analyzing the proficiency views of science and technology teachers on laboratory studies in terms of different varriables]. Tubav Bilim Dergisi, 3(4), 342-349.
  • Canbazoğlu, S., Eroğlu, B., & Demirelli, H. (2010). Okul müdürlerinin fen ve teknoloji dersine ilişkin çalışmalarının değerlendirilmesi. [The evaluation of school principals’ efforts related to science and technology courses]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 759-774.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1994). Research methods in education (4. ed.). London: Routlenge.
  • Çepni, S., Akdeniz, A. R., & Ayas, A. (1994). Fen bilimleri eğitiminde laboratuarların yeri ve önemi (III): Ülkemizde laboratuvarın kullanımı ve bazı öneriler, Çağdaş Eğitim Dergisi, 206, 24-28.
  • Ekici, F., Ekici, E., & Taşkın, S. (2002, Eylül). Fen laboratuvarlarının içinde bulunduğu durum. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • Gallagher, J. J. (2000). Teaching for understanding and application of science knowledge. School Science and Mathematics, 100(9), 310-319.
  • Güneş, H., Güneş, O., & Hoplan, M. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen bilgisi laboratuvar uygulamaları I-II dersine yönelik görüşleri. Journal of educational and instructional studies in the world, 2(1), 2146-7463.
  • Güneş, H. M., Şener, N., Germi, T. N., & Can, N. (2013). Fen ve teknoloji dersinde laboratuvar kullanımına yönelik öğretmen ve öğrenci değerlendirmeleri [Teacher and student assessments regarding to use of science and technology]. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 1-11.
  • Hodson, D. (1990). A critical look at practical work in school science. School Science Review, 71, 33-40.
  • Hofstein, A., & Lunetta, V. (1982). The role of the laboratory in science teaching: Neglected aspects of research. Review of Educational Research, 52, 201-217.
  • Hoy, W. K., & Miskel, G. C. (1996). Educational administration: theory, research and practice. New York: Random House, Inc.
  • Karaca, A., Uluçınar, Ş., & Cansaran, A. (2006). Fen bilgisi eğitiminde laboratuvarda karşılaşılan güçlüklerin saptanması. Milli Eğitim Dergisi, 170, 250-259.
  • Kimpston, R. D. (1985). Curriculum fidelity and the implementation tasks employed by teachers: a research study. Journal of Curriculum Studies, 17(2), 185-195.
  • Koçak, F., & Helvacı, A. M. (2011). Okul yöneticilerinin etkililiği (Uşak ili örneği) [The effective- ness of schools principals (Uşak case)]. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1(1), 33-55.
  • Küçük, A. Z., & Polat, S. (2013). İlköğretim okul yöneticilerinin eğitime ve eğitimin amaçlarına ilişkin görüşleri [Primary school administrators’ opinions regarding education and the purposes of education]. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-17.
  • Lawson, A. E. (1995). Science teaching and the development of thinking. Wadsworth Pres., California.
  • Meriç, G., & Nakiboğlu C. (2000). Genel kimya laboratuarlarında v-diyagramı kullanımı ve uygu- lamaları. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 2, 158-76.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013, September 25). Laboratuvarları sınıf olan okulun müdürüne soruştur- ma. Hürriyet Gazetesi. Retrieved from http://www.hurriyet.com.tr/egitim/24784283.asp#
  • Mitchener, C. P., & Anderson, R. D. (1989). Teachers’ perspective: developing and implementing an STS curriculum. Journal of Research in Science Teaching, 26(4), 351-369.
  • Morrison, H. (2007). Promising leadership practices, Ed. (Tirozzi, G. N.) Changing role of the mid- dle level and high school leader: Learning from the past-preraring for the future. National Association of secondary school principals, 19-30.
  • Özmen, H., & Ayas, A. (2001). Kimya öğretmenliği öğrencilerinin laboratuvar uygulamalarında karşılaştıkları güçlüklerin tespiti. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(21), 1-7.
  • Patton, M. (2002). Qualitative evaluation and research methods, 3rd ed. Thousand Oaks, CA:Sage Publications.
  • Sarı, M. (2013). Fizik konularının öğretiminde deneysel çalışmanın öğrenci başarısına etkisi ve öğretmenlerin karşılaştıkları zorlukların belirlenmesi [The effect of experimental teaching of physics topics in the study of student success and challenges of teachers]. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 143-147.
  • Singer, S., Hilton, M., & Schweingruber, H. (2005). Needing a new approach to science labs.The Science Teacher, 72(7), 10.
  • Şişman, M. (2002). Eğitim kurumları yönetici kursları ders notları. Eskişehir.
  • Tereci, H., & Karamustafaoğlu, O. (2013). Gazlarda genleşme kavramı üzerine yapılandırmacı bir deney etkinliği. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(2), 122-132.
  • Tobin, K. (1987). Forces which shape the implemented curriculum in high school science and math- ematics. Teaching and Teacher education, 3(4), 287-298.
  • Turgut, M. F., Baker, D., Cunnigham, R., & Piburn, M. (1997). İlköğretim fen öğretimi. YÖK/Dün- ya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi.
  • Ünal, S., Çoştu, B., & Karataş, Ö. F. (2004). Türkiye’de fen bilimleri eğitimi alanındaki program geliştirme çalışmalarına genel bir bakış [A general look at the science curriculum development studies in Turkey]. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 183-202.
  • Van Voorhis, F., & Sheldon, S. (2004). Principals’ roles in the development of US programs of school, family and community partnership. International Journal of Educational Research, 41, 55-70.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.

Opinions of School Principals and Physics Teachers on Laboratory Practices and Use of Laboratory Practices Within The New Physics Curriculum

Year 2016, Volume: 24 Issue: 2, 585 - 602, 15.07.2016

Abstract

In this study, it is aimed to identify the opinions of the high school principals and physics teachers working at the same schools regarding laboratory practices and the use of these practices within new physics curriculum. The study was carried out in the fall semester of 2013-2014 with 20 high school principals and 30 physics teachers working in Anatolian High Schools in Ankara via qualitative research techniques. The data obtained from the semi-structured interviews carried out face to face and individually with the school principals and Physics teachers were analyzed by using descriptive statistics method and the study findings were obtained. As a result of the study, high school principals and teachers have been identified to think that laboratories should certainly be used within the education process and the education in laboratories has a positive effect on the students' achievement, better understanding of the subjects as well as their attention and approaching to the lessons. In accordance with the opinions received with respect to the use of laboratory applications in the new Physics curriculum, six (30%) of the principals and 22 (73,33%) of the teachers have been found to believe that the curriculum is not suitable for laboratory applications. It was found out that the laboratory practices in the new Physics curriculum were impractical due to the inadequate number of course hours for the applications and the nonconformity of the curriculum with the university placement exam.

References

  • Akdeniz, A. R., Çepni, S., & Azar, A. (1999, Eylül). Fizik öğretmen adaylarının laboratuar kulanım becerilerini geliştirmek için bir yaklaşım. III.Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Bildi- riler Kitabı, 118-125.
  • Akdeniz, R. A., & Karamustafaoğlu, O. (2003). Fizik öğretimi uygulamalarında karşılaşılan güçlükler. Türkiye Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 193-203.
  • Alpaut, O. (1993, Haziran). Fen eğitiminin verimli ve işlevsel hale getirilmesi. Ortaöğretim kurum- larında fen öğretimi ve sorunları sempozyumu, TED, Ankara.
  • Altunoğlu, B., & Atav, E. (2005). Daha etkili bir biyoloji öğretimi için öğretmen beklentileri [Teach- er expectations for a more efficient biology instruction]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakülte- si Dergisi, 28, 19-28.
  • Armstrong, H. E. (1973). “How science must be studied to be useful”, G. Van Praagh (cd) The Technical World: H. E. Armstrong and Science Education. London: Jhon Murray.
  • Ayas, A., Çepni, S., & Akdeniz, A. R. (1994). Fen bilimleri eğitiminde laboratuarın yeri ve önemi I: Tarihsel bir bakış. Çağdaş Eğitim Dergisi, 204, 21-25.
  • Bates, G. (1978). The role of the laboratory in science teaching. (In M.B. Rowe (Ed.) What research says to science teacher, 1, Washington. DC: National Science Teachers Association.
  • Beasley, W. (1985). Improving student laboratory performance: How much practice makes perfect?. Science Education, 69, 567-576.
  • Bozkurt, E., & Sarıkoç, A. (2008). Fizik eğitiminde sanal laboratuar, geleneksel laboratuarın yerini tutabilir mi? [Can the virtual laboratory replace the traditional laboratory in physics education?]. S.Ü. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 89-100.
  • Böyük, U., Demir, S., & Erol, M. (2010). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin laboratuvar çalışmalarına yönelik yeterlik görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi [Analyzing the proficiency views of science and technology teachers on laboratory studies in terms of different varriables]. Tubav Bilim Dergisi, 3(4), 342-349.
  • Canbazoğlu, S., Eroğlu, B., & Demirelli, H. (2010). Okul müdürlerinin fen ve teknoloji dersine ilişkin çalışmalarının değerlendirilmesi. [The evaluation of school principals’ efforts related to science and technology courses]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 759-774.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1994). Research methods in education (4. ed.). London: Routlenge.
  • Çepni, S., Akdeniz, A. R., & Ayas, A. (1994). Fen bilimleri eğitiminde laboratuarların yeri ve önemi (III): Ülkemizde laboratuvarın kullanımı ve bazı öneriler, Çağdaş Eğitim Dergisi, 206, 24-28.
  • Ekici, F., Ekici, E., & Taşkın, S. (2002, Eylül). Fen laboratuvarlarının içinde bulunduğu durum. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • Gallagher, J. J. (2000). Teaching for understanding and application of science knowledge. School Science and Mathematics, 100(9), 310-319.
  • Güneş, H., Güneş, O., & Hoplan, M. (2012). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen bilgisi laboratuvar uygulamaları I-II dersine yönelik görüşleri. Journal of educational and instructional studies in the world, 2(1), 2146-7463.
  • Güneş, H. M., Şener, N., Germi, T. N., & Can, N. (2013). Fen ve teknoloji dersinde laboratuvar kullanımına yönelik öğretmen ve öğrenci değerlendirmeleri [Teacher and student assessments regarding to use of science and technology]. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 1-11.
  • Hodson, D. (1990). A critical look at practical work in school science. School Science Review, 71, 33-40.
  • Hofstein, A., & Lunetta, V. (1982). The role of the laboratory in science teaching: Neglected aspects of research. Review of Educational Research, 52, 201-217.
  • Hoy, W. K., & Miskel, G. C. (1996). Educational administration: theory, research and practice. New York: Random House, Inc.
  • Karaca, A., Uluçınar, Ş., & Cansaran, A. (2006). Fen bilgisi eğitiminde laboratuvarda karşılaşılan güçlüklerin saptanması. Milli Eğitim Dergisi, 170, 250-259.
  • Kimpston, R. D. (1985). Curriculum fidelity and the implementation tasks employed by teachers: a research study. Journal of Curriculum Studies, 17(2), 185-195.
  • Koçak, F., & Helvacı, A. M. (2011). Okul yöneticilerinin etkililiği (Uşak ili örneği) [The effective- ness of schools principals (Uşak case)]. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1(1), 33-55.
  • Küçük, A. Z., & Polat, S. (2013). İlköğretim okul yöneticilerinin eğitime ve eğitimin amaçlarına ilişkin görüşleri [Primary school administrators’ opinions regarding education and the purposes of education]. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-17.
  • Lawson, A. E. (1995). Science teaching and the development of thinking. Wadsworth Pres., California.
  • Meriç, G., & Nakiboğlu C. (2000). Genel kimya laboratuarlarında v-diyagramı kullanımı ve uygu- lamaları. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 2, 158-76.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013, September 25). Laboratuvarları sınıf olan okulun müdürüne soruştur- ma. Hürriyet Gazetesi. Retrieved from http://www.hurriyet.com.tr/egitim/24784283.asp#
  • Mitchener, C. P., & Anderson, R. D. (1989). Teachers’ perspective: developing and implementing an STS curriculum. Journal of Research in Science Teaching, 26(4), 351-369.
  • Morrison, H. (2007). Promising leadership practices, Ed. (Tirozzi, G. N.) Changing role of the mid- dle level and high school leader: Learning from the past-preraring for the future. National Association of secondary school principals, 19-30.
  • Özmen, H., & Ayas, A. (2001). Kimya öğretmenliği öğrencilerinin laboratuvar uygulamalarında karşılaştıkları güçlüklerin tespiti. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(21), 1-7.
  • Patton, M. (2002). Qualitative evaluation and research methods, 3rd ed. Thousand Oaks, CA:Sage Publications.
  • Sarı, M. (2013). Fizik konularının öğretiminde deneysel çalışmanın öğrenci başarısına etkisi ve öğretmenlerin karşılaştıkları zorlukların belirlenmesi [The effect of experimental teaching of physics topics in the study of student success and challenges of teachers]. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 143-147.
  • Singer, S., Hilton, M., & Schweingruber, H. (2005). Needing a new approach to science labs.The Science Teacher, 72(7), 10.
  • Şişman, M. (2002). Eğitim kurumları yönetici kursları ders notları. Eskişehir.
  • Tereci, H., & Karamustafaoğlu, O. (2013). Gazlarda genleşme kavramı üzerine yapılandırmacı bir deney etkinliği. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(2), 122-132.
  • Tobin, K. (1987). Forces which shape the implemented curriculum in high school science and math- ematics. Teaching and Teacher education, 3(4), 287-298.
  • Turgut, M. F., Baker, D., Cunnigham, R., & Piburn, M. (1997). İlköğretim fen öğretimi. YÖK/Dün- ya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi.
  • Ünal, S., Çoştu, B., & Karataş, Ö. F. (2004). Türkiye’de fen bilimleri eğitimi alanındaki program geliştirme çalışmalarına genel bir bakış [A general look at the science curriculum development studies in Turkey]. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 183-202.
  • Van Voorhis, F., & Sheldon, S. (2004). Principals’ roles in the development of US programs of school, family and community partnership. International Journal of Educational Research, 41, 55-70.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
There are 40 citations in total.

Details

Other ID JA42PV54BE
Journal Section Review Article
Authors

İşıl Aykutlu This is me

Sevim Bezen This is me

Celal Bayrak This is me

Publication Date July 15, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 24 Issue: 2

Cite

APA Aykutlu, İ., Bezen, S., & Bayrak, C. (2016). Opinions of School Principals and Physics Teachers on Laboratory Practices and Use of Laboratory Practices Within The New Physics Curriculum. Kastamonu Education Journal, 24(2), 585-602.

10037