Bu araştırmada öğrenme öğretme sürecine Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) entegrasyon yaklaşımlarını belirlemeye yönelik ölçek geliştirmek amaçlanmıştır. Ölçek, geleneksel entegrasyon (GE), bilişsel yapılandırmacılık (BY) ve Sosyo-kültürel (SK) entegrasyon olmak üzere üç farklı yaklaşımı içeren 5’li likert türündedir. 24 madde olarak hazırlanan ölçeğin kapsam geçerliğini belirlemek için 18 uzman görüşü alınmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğinin belirlenmesi için 625 öğretmene uygulama yapılmıştır. En çok olabilirlik metodu ile açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Bu analiz sonucunda öz değeri düşük, binişiklik gösteren ve birden fazla faktör altında yer alan 3 ve hiçbir faktör altında yer almayan 1 madde ölçekten çıkarılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi ile belirlenen 3 farklı entegrasyon yaklaşımına dayalı 20 maddelik ölçek yapısının uygunluğu doğrulayıcı faktör analizi ile test edilmiştir. Analiz sonuçları uyum indekslerinin kabul edilebilir düzeyde olduğunu göstermiştir. Analiz sonuçları üç farklı entegrasyon yaklaşımını içeren ölçeğin güvenirlik düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir.
Bilgi ve İletişim teknolojileri(BİT) BİT Entegrasyon Yaklaşımları Öğretmen Eğitimi Ölçek Geliştirme
The purpose of this study is to develop a survey in order to identify teachers’ beliefs about ICT integration in the learning and teaching process. The 24-item survey based on 5 point Likert scale includes three approaches: Traditional Integration (TI), Cognitive Constructivist Integration (CCI) and Socio-Cultural Integration (SCI). 18 experts were asked to revise the survey for content and face validity. The survey was conducted on 625 teachers and exploratory factor analysis with maximum likelihood method was used to provide the construct validity. Considering the results of the analyses four items excluded from survey. Three of the eliminated items had low consistency and related to more than one factor and one of the deleted item didn’t reveal any correlation with the all factors. The remaining 20-item survey which is based on three different integration approaches was exposed to confirmatory factor analysis to test the construct validity. The analyses results indicated that the goodness of fit statistics for data shows acceptable model fit. Also this survey that includes three integration approaches has a high reliability based on Cronbach alpha values.
Information and Communication Technologies (ICT) ICT Integration Approaches Teacher Education Scale Development
Other ID | JA42SR43FA |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 2 |