Bu çalışmada altı farklı Bilim ve Sanat Merkezine eden 10-12 yaş grubundaki üstün zekalı öğrencilerin deyim algısının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışamının ilk aşamasında öğrencilerden Türk Dil Kurumu Atasözleri ve Deyimler Sözlüğündeki kendi istedikleri bir deyimi seçmeleri istenmiştir. Öğrencilerden seçtikleri deyimi kendi anladıkları anlama göre resmetmeleri beklenmiştir. Elde edilen resimler bir araya getirilmiş, öğrencilerin deyimleri gerçek anlamına göre mi yoksa mecaz anlamına göre mi resmettikleri tespit edilmiştir. Sonuç olarak, öğrencilerden 3’ünün deyimleri soyut olarak, 46’sının somut olarak, 22’sinin ise hem soyut hem de somut olarak resimlerde ifade ettiği görülmüştür. Yapılan gözlemler sonucu öğrencilerin %30.9 ’u deyimleri hem gerçek hem mecaz anlamı ile yansıtmış, %4.3 ’ü mecaz anlamına uygun, %64.8 ’i ise gerçek anlamı ile ifade etmiştir.
The aim of this study is to determine the phrase peceptions of 10-12 years old gifted children studying in Science and Arts Centers. Students are asked to select phrases from Turkish Language Association Proverbs and Phrases Dictionary, and draw these phrases according to their understanding . After students draw their phrases, all pictures are collected and exaimed whether they draw the phrases according to their true meaning or metaphor. Acording to results of the study, 3 of the students draw the pictures using the abstract meaning of the phrases, 46 of them draw using the concrete meaning and 22 of them draw both abstract and concrete meanings of the phrases. Finally, 30.9% of the students illustrate both real and metaphor meaning of the phrases, 4.3% of them illustrate only metaphor meanings, and 64.8% of them illustrate only real meainins of the phrases.
Other ID | JA42SJ34GC |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 2 |