It is aimed to determine the point of views of teachers about the functions of teaching technology and materials in teaching-learning process. The method of the research is a descriptive survey which is based on scanning. The study group of the research is generated by totally 1029 teachers who work in formal and informal education institutions in central province of Çankırı (Central Township). Under the study group, data is collected from totally 512 teachers who are half of the sub groups. According to the findings of the research, it is seen that teachers use course books and written documents and boards as teaching materials, and according to the teachers the teaching materials attract attention, embody the information and motivate the students. As a consequence, there is not a significant difference between using frequency of teachers of teaching materials and their point of views related to teaching materials in terms of gender and working years.
Bu araştırmanın temel amacı öğretim teknolojilerinin ve materyallerinin öğrenme-öğretme sürecindeki işlevine ilişkin öğretmen görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmanın yöntemi taramaya dayalı betimsel bir surveydir. Araştırmanın çalışma grubunu Çankırı il merkezindeki (merkez ilçe) örgün ve yaygın eğitim kurumlarında görevli toplam 1029 öğretmen oluşturmuştur. Çalışma grubu kapsamında tüm alt grupların yaklaşık yarısını oluşturan toplam 512 öğretmenden veri toplanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre öğretmenler öğretim materyali olarak en çok ders kitabı ve yazılı doküman ile yazı tahtasını kullandıkları, yine öğretmenler öğretim materyallerinin en çok ilgi ve dikkat çeker, bilgiyi somutlaştırır ve öğrenciyi güdüler işlevine katıldıkları sonucuna varılmıştır. Öğretmenlerin öğretim materyali kullanma sıklığı ve öğretim materyallerinin işlevlerine ilişkin görüşleri arasında cinsiyet ve hizmet yılı yönünden anlamlı bir fark bulunmadığı buna karşın görev yeri ve branş yönünden anlamlı bir fark olduğu sonucu ortaya çıkmıştır.
Other ID | JA42ZG92VK |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 23 Issue: 3 |