Bu araştırma informal grupların, sınıf öğretmenlerinin örgütsel sosyalleşme sürecine olan etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın verileri 2012/2013 öğretim yılında Aksaray ilinde görev yapmakta olan 61 sınıf öğretmeninden elde edilmiştir. Bu çalışmanın amacına ulaşılmasında, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ve ses kayıt cihazı kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sürecinde görüşme sorularıyla elde edilen nitel verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, öğretmenlerin okuldaki ilk günlerinden itibaren dahil oldukları informal gruplardaki meslektaşlarından yardım aldığı belirlenmiştir.
The aim of this study is to determine the influence of informal groups on organizational socialization process of primary school teachers. The sampling of the study in this research consisted of 61 primary school teachers in the city centre of Aksaray, in 2012-2013 academic year. For the effectiveness of this study, the design of case study method which is one of the qualitative research methods is used. The data were collected through semi-structured interview form and the interviews were recorded with a voice recorder. Descriptive analysis method was used for the analysis of qualitative data obtained through interviews. According to the results obtained, from the first day at school, teachers have got help from colleagues in informal groups.
Other ID | JA42ND95SS |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 3 |