Eğitimde yabancılaşma; bireylerin bilgiden, öğrenmeden, öğrenmeye ilişkin süreçlerden
uzaklaşması, bu süreçlerin artan bir biçimde bireylere anlamsız hale gelmesi, öğrenme
sürecine olan ilginin azalması ve bu sürecin giderek sıkıcı ve zevksiz bir hale dönüşmesini
ifade etmektedir (Sidorkin, 2004). Duyarlılık, öğrenilebilen duyuşsal bir özeliktir; meslekî
duyarlılık ise mesleğe yatkınlıktır (Uygun, 2008). Öğretmen yeterlik kavramı, alanda
öğrenimini tamamlamış bir öğretmen adayının becerilerini açıkça ortaya koyması açısından
çoğu eğitimci tarafından benimsenen bir kavramdır (Kuran, 2002). Bu araştırmada, eğitim
fakültesi öğrencilerinin yabancılaşma düzeyleri ile öğretmenlik mesleğine yönelik duyarlılık
düzeyleri ve yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma sonucunda
öğretmen adaylarının yabancılaşma düzeylerinin orta düzeyde, mesleki duyarlılıklarının ve özyeterliklerinin
yüksek olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının, yabancılaşma düzeyleri ile
mesleki duyarlılık düzeyleri ve yabancılaşma düzeyleri ile öz-yeterlik algısı düzeyleri arasında
negatif yönde, öz-yeterlik algıları ile mesleki duyarlılık düzeyleri arasından pozitif yönde bir
korelasyon olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Alienation in education means individuals’ moving away from knowledge, learning, and
process of learning; perceiving these process as meaningless; decreasing the attention towards learning period and these processes becoming more boring and unappealing (Sidorkin, 2004).
Sensation is an affective aspect that can be learned. However, professional sensation is the
tendency to the profession (Uygun, 2008). Teacher competency concept is an adopted concept
by most of the educationists in terms of presenting a prospective teacher’s skills who completed
one’s education in the field (Kuran, 2002). In this study, it was aimed to examining the relation
between the faculty of education students’ alienation levels and sensation levels and competency
towards teaching profession. As a result of the study, it was revealed that prospective teachers’
alienation levels were moderate, and professional sensations and self-efficacy were high. It was
found that there was a negative correlation between prospective teachers’ alienation levels and
professional sensations level and alienation levels and self-efficacy perception levels; there
was a positive correlation between self-efficacy perceptions and professional sensation levels.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2016 |
Acceptance Date | August 31, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 4 |