The aim of this study was to define the relations between Distributed Leadership (DL)
and Five Factor Personality Traits (5FPT) with the school principals’ opinions. Research
was designed in a relational and causal comparative design. The study group was consisted
of maximum variation sampling from 110 principals. Data were collected by Distributed
Leadership and Five Factor Personality Inventories. They adapted to Turkish Language and
Culture. Data were analyzed with Arithmetic Mean, Pearson Moment Correlation and Structural
Equation Model. Findings showed that principals had evaluated their colleagues at the good
level in terms of DL and 5FPT. There were [r=.36 ve .51] positive relations between sub scales
of two structures. Path Analysis results showed that a model when two structures approached as a whole was confirmed by SEM while a theoretical model at the level of sub dimensions were
not been confirmed. Findings were discussed on the base upon relevant literature.
Bu çalışmada, okul müdürlerinin dağıtımcı liderlik davranışları (DL) ve beş faktör
kişilik özellikleri (5FKÖ) arasındaki ilişkiler ele alınmıştır. Araştırma ilişkisel ve nedensel
karşılaştırmalı desene uygun kurgulanmıştır. Çalışma grubu, maksimum çeşitlilik özelliği
gösteren 110 okul müdüründen oluşturulmuştur. Veriler dil ve kültür adaptasyonları yapılmış
olan Dağıtımcı Liderlik ve Beş Faktör Kişilik Envanterleri yardımıyla toplanmıştır. Çözümleme
aritmetik ortalama, Pearson Korelâsyonu ve Path Analizi teknikleri yardımıyla yapılmıştır.
Bulgulara göre okul müdürleri meslektaşlarını DL ve 5FKÖ bakımından genel olarak iyi
düzeyde değerlendirmektedirler. Dağıtımcı Liderlik ve Beş Faktör Kişilik Özellikleri arasında
pozitif yönlü korelâsyonel ilişkiler [r=.36 ve .51] bulunmaktadır. Yapısal Eşitlik Modeli sonuçları
DL ve 5FKÖ arasında alt boyutlar düzeyinde oluşturulan teorik modelin doğrulanamadığını,
fakat liderlik ve kişilik yapısının birer bütün olarak ele alındığı teorik modelin doğruladığını
göstermektedir. Araştırma sonuçları ilgili literatür temelinde tartışılmakta, bulgulara dayalı
olarak geliştirilen öneriler sunulmaktadır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 4 |