In this study, the senior students’ views on parenting were studied as a part of the required
Parent Education course offered in the last year of a preschool education undergrad program
in Malatya, Turkey. The participants were 70 senior students receiving the course and they
completed the assignments by answering questions related with parenting. The data were
analyzed with the qualitative techniques. As a result, the general description of parenting, the
ideal and expected parent portraits described by the participants revolved around the change in
parenting and the students showed a strong belief about the effectiveness of parent education and
involvement in preschool education. This study helped the participants to improve their insights
by making connections between theory and practice about parenting in preschool period and
significant results and implications were revealed for the researchers and practitioners.
Bu çalışmada, Malatya, Türkiye’de okul öncesi eğitim lisans programına devam
eden son sınıf öğrencilerinin ebeveynlik hakkındaki görüşleri, Anne Baba Eğitimi dersi
kapsamında çalışılmıştır. Katılımcılar derse kayıtlı 70 son sınıf öğrencisidir ve dersin bir
bölümünde ebeveynlik ile ilgili soruları cevaplamışlardır. Toplanan veri niteliksel yöntemlerle
çözümlenmiştir. Sonuç olarak, katılımcılar tarafından betimlenen ebeveynlik tanımları,
ideal ve beklenen ebeveyn portreleri, ebeveynlikte bir değişimi vurgulamıştır ve katılımcılar
ebeveyn eğitiminin etkililiği ve okul öncesi eğitimde ebeveyn katılımı konularında güçlü bir
inanç ortaya koymuşlardır. Bu çalışma katılımcıların okul öncesi eğitim alanında kuram ve
uygulama arasında köprü kurmasını sağlayarak, katılımcıların iç görülerini geliştirmiş ve hem
araştırmacılar hem de uygulamacılar için önemli sonuçlar ve çıkarımlar ortaya koymuştur.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2016 |
Acceptance Date | October 14, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 4 |