Bu araştırmanın amacı, fen öğretmenleri içi düzenlenen hizmet içi eğitim kursuna katılan
öğretmenlerin kursun feni öğrenme ve fen öğretimiyle ilgili bilgilerine etkilerini belirlemek ve
fen öğretim yöntemlerinin uygulanması sırasında karşılaşacakları sorunlarla ilgili görüşlerini
sergilemektir. Çalışmaya 16 öğretmen katılmıştır. Çalışmada öğretmenlerin günlükleri veri
toplama aracı olarak kullanılmıştır. Süre olarak kısa sürdüğü için öğretmenler üzerindeki
etkileri sınırlı olmasına rağmen, kurs öğretmenlerin feni öğrenme fen öğretimiyle ilgili
görüşlerine olumlu etkiler yapmıştır. Öğretmenlerin karşılaştıkları içeriği yetiştirme, yetersiz
malzeme, kalabalık sınıflar ve sınıf yönetimi gibi sorunlar, kursta bu yöntemlerle öğrendikleri ilgili bilgilerini kullanmalarına engel olabilmektedir.
The aim of this study is to present teachers’ opinions on the effects of the course teachers’
knowledge related to science learning and teaching methods, and their opinions’ on the
difficulties related with science teaching methods. The participants included 16 science
teachers. The reflective journal was used as a database for the study. Despite the limitations of
short-term effect to teachers, the course contributed to positive changes in teachers’ opinions
about science learning and knowledge of science teaching methods. The improvement observed
in teachers’ knowledge may trigger them to use the methods they learned in the course when
they face with difficulties such as covering the content, insufficient science equipment, crowded
classes, and classroom management problems.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2016 |
Acceptance Date | October 20, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 4 |