This study investigated the perceptions of students, about the use distance education method
in graphic design education at universities. Student perceptions are investigated in terms of
three factors on Technology Acceptance Model: effects of the use of this technology on their
motivation, the perceived usefulness and the perceived ease of use of this technology. In this study,
Adobe Connect virtual classroom tool was used to create a synchronous virtual classroom. 65
students got involved in lessons offered via Adobe Connect. In these lessons, students attended
lessons 2-hour a week in four weeks period. 51 students attended the questionnaire. In this study, quantitative research methodology is used for data collection and analysis. Quantitative
data was gathered by using questionnaire that was developed by Turşak. The findings of the
study showed that students stated that synchronous virtual classroom environment is useful and
easy to use since it provides learning anywhere and anytime with low cost, increases motivation
and allows using multimedia learning materials. As a result, it is though that using distance
education methods in graphic design departments will be effective in terms of improving of
traditional education and making widespread of synchronous technologies. In this context,
suggestions are proposed for further researches and practitioners.
Adobe Connect Distance Education Synchronous Virtual Classroom Technology Acceptance Model Graphic Design Lesson.
Bu çalışmada, uzaktan eğitim yönteminin grafik tasarım derslerinde kullanımı ile ilgili
olarak öğrenci algıları araştırılmıştır. Öğrenci algıları Teknoloji Kabul Modelinde yer alan
üç farklı değişkene göre araştırılmıştır: Teknolojinin motivasyona olan etkisi, algılanan fayda
ve algılanan kullanım kolaylığı. Uzaktan eğitim süresince Adobe Connect sanal sınıf aracı
kullanılmıştır. 65 üniversite öğrencisi dört hafta boyunca haftada iki ders saati olmak üzere
Adobe Connect aracılığıyla ders almışlardır. 51 öğrenci ankete katılmıştır. Çalışmada nicel
araştırma yöntemi kullanılmıştır. Nicel veriler Turşak tarafından geliştirilen anket kullanılarak
toplanmıştır. Bulgulara göre; Adobe Connect platformunun grafik tasarım derslerinde
kullanılması yönünde öğrencilerin olumlu algıya sahip oldukları görülmüştür. Adobe Connect
platformu, öğrencilerin motivasyonlarını olumlu yönde etkilemiştir. Ayrıca öğrencilerin bu
platformu faydalı ve kolay kullanılabilir buldukları görülmüştür. Sonuç olarak grafik tasarım
bölümlerinde uzaktan eğitim yönteminin kullanılmasının; geleneksel eğitimin iyileştirilmesi
ve eş zamanlı teknolojilerin yaygınlaştırılması açısından etkili olacağı düşünülmektedir. Bu
bağlamda gelecekte yapılacak araştırmalara ve uygulayıcılara öneriler geliştirilmiştir.
Adobe Connect uzaktan eğitim eş zamanlı sanal sınıf Teknoloji Kabul Modeli grafik tasarım dersi.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2016 |
Acceptance Date | November 17, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 4 |