This study is an attempt to analyze the relationship between pre-school teachers’ beliefs
of High/Scope and self-efficacy. Another purpose of the study is to provide a source for High/
Scope approach which is not a common research area in Turkey, and to raise an awareness in
teachers regarding High/Scope approach to make them adopt this approach for their systems
and make use of it. The method of the research is relational screening model. The sample
of the study includes 346 pre-school teachers working in independent and private pre-school
education institutions in 8 central districts of Ankara province. The participants were willing to participate in the study. At the end of the study, it was seen that there is a positive and weak
relationship between pre-school teachers’ beliefs of High/Scope approach and learning-teaching
process and communication skills that are the sub-dimensions of self-efficacy beliefs (r= .200,
r= .212; p<0.01). In addition, a medium level positive relationship was detected between their
beliefs of High/Scope approach and parental involvement, planning, organization of learning
environments, and classroom management (r=.332, r=.348, r=.349, r=.309; p<0.01).
Bu araştırma; okul öncesi öğretmenlerinin High/Scope yaklaşımına olan inançları ile öz
yeterlik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın
bir diğer amacı Türkiye’de çok fazla çalışmaya yer verilmemiş olan High/Scope yaklaşımına bir
kaynak oluşturmak ve öğretmenlere High/Scope yaklaşımları hakkında farkındalık sağlayarak,
kendi sistemlerine bu yaklaşımı uyarlayarak faydalanmalarını sağlamaktır. Araştırmanın
yöntemi ilişkisel tarama modelidir. Araştırmanın örneklemini Ankara’nın 8 merkez ilçesinde
MEB’e bağlı bağımsız ve özel anaokullarında görev yapan gönüllü 346 okul öncesi öğretmeni
oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin High/Scope yaklaşımı
inançları ile öz yeterlik inançlarının alt boyutları olan öğrenme öğretme süreci ve iletişim
becerileri arasında pozitif yönlü zayıf bir ilişki bulunurken (r= ,200, r= ,212; p<0,01) aile
katılımı, planlama, öğrenme ortamların düzenlenmesi ve sınıf yönetimi arasında pozitif yönlü
orta kuvvetli ilişki (r=,332, r=,348, r=,349, r=,309; p<0,01) bulunmaktadır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Acceptance Date | December 14, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 5 |