A sufficient early childhood education and compulsory education is seen as prerequisite for sustainable national development and constitution of sustainable competitive capacity.
Based on this idea, a non-profit organization Bolu Bağışçılar Foundation initiated Preschool
Education Support Project in partnership with the Abant Izzet Baysal University and Ministry
of Education on 17th of January 2010. Within this project which aims to popularize and gear
up pre-school education in Bolu,
Abant Izzet Baysal University Preschool Applications and Research Center was established.
Abant Izzet Baysal University Preschool Applications and Research Center aims to share its
expertise support and new information and experience that obtained from conducted research
with;
• undergraduate and graduate students in the pre-school education field
• Pre-school education teachers and administrators,
• Pre-school aged children in Bolu and their families,
•And with all the adults who need support in pre-school education in Bolu.
In accordance with this purposes, Bağışçılar Foundation Daycare and Pre-school Center
that established within the Center aims to serve 0-36 /36-72 months aged children. Bolu
Bağışçılar Foundation Daycare and Pre-school Center was built on the total of 2840 square
meter area which consist of 1540 square meters of confined space (For pre-school 935 and for
the daycare 605) and 1300 square meters of open area. With construction and equipment cost
of 1.503.902.46 Turkish Liras, Bolu Bağışçılar Foundation Daycare and Pre-school Center it
constitutes an important model since it gathers 0-36/36-72 months old children together. In our
country Preschool Education Support Project leads partnership of private sector, non-profit
foundation, university and Ministry of Education. In this study our aim was to determine local
and national effects of all the conducted studies within the project on the pre-school education.
Also, in accordance with this main purpose, the project aimed to set an example for similar
alliances in different regions.
Nitelikli bir erken çocukluk eğitimi ve zorunlu eğitim, sürdürülebilir bir ulusal kalkınmanın
ve uluslararası alanda sürdürülebilir rekabet gücü oluşturmanın ön koşulu olarak görülmektedir.
Bu düşünceden yola çıkan ve bir sivil toplum kuruluşu olan Bolu Bağışçılar Vakfı, Abant İzzet
Baysal Üniversitesi ve Milli Eğitim Bakanlığı ortaklığı ile Okul Öncesi Eğitime Destek Projesini
17 Ocak 2010 tarihinde başlatmıştır. Bolu’da okul öncesi eğitimin yaygınlaştırılmasını ve
niteliğinin arttırılmasını amaçlamayan bu proje kapsamında; Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Okul Öncesi Uygulama ve Araştırma Merkezi kurulmuştur.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Okul Öncesi Uygulama ve Araştırma Merkezi, uzman
desteğini ve yaptığı araştırmalarla elde ettiği yeni bilgi, beceri ve deneyimlerini;
• Okul öncesi eğitimi alanında lisans ve yüksek lisans eğitimi alan öğrencileri,
• Okul öncesi eğitimi öğretmenleri ve yöneticileri,
• Bolu’da yaşayan okul öncesi çağındaki çocuklar ve aileleri,
•Bolu’da çocuk gelişimi ve eğitimi konusunda desteğe ihtiyacı olan tüm yetişkinlerle
paylaşmayı amaçlamaktadır.
Bu amaçlar doğrultusunda, Merkez bünyesinde kurulan Bağışçılar Vakfı Kreş ve Anaokulu
0-36 ay/36-72 aylık çocuklara hizmet vermeyi hedeflemiştir. Bolu Bağışçılar Vakfı Kreş ve
Anaokulu, 1540 lik kapalı alan (Anaokulu için 935, kreş için 605 ) ve 1300 bahçe alanı ile
toplam 2840 lik bir alana inşa edilmiştir. Yapım ve donatımıyla birlikte 1.503.902.46 liraya
mal olan Bolu Bağışçılar Vakfı Kreş ve Anaokulu 0-36 ay/36-72 aylık çocukları tek bir çatı
altında toplaması nedeniyle önemli bir model oluşturmaktadır. Okul Öncesi Eğitime Destek
Projesi, ülkemizde özel sektör, sivil toplum kuruluşu, üniversite ve Milli Eğitim Bakanlığı
işbirliğine öncülük etmektedir. Bu çalışmada, proje sürecinde gerçekleştirilen tüm çalışmaların
okul öncesi eğitime yerel ve ulusal etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca bu temel
amaç doğrultusunda projenin farklı bölgelerdeki benzer işbirliklerine örnek teşkil etmesi
hedeflenmektedir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 5 |