In this study, the effectiveness of analytic and holistic rubrics were investigated in order to
discover the communication skills of preschool students. In order to accomplish this task two
different rubrics, analytic and holistic, were developed by the researchers. These instruments
were given to preschool teachers working in Bartin to evaluate their students, and it was
administered in two weeks intervals. To test the differences between analytic and holistic rubrics,
Wilcoxon test was used, and it was found that there was no differences between mean scores.
Additionally, Fisher’s z was utilized to test the significance of correlation coefficients. The study results revealed that analytic rubrics yielded more reliable results than holistic rubrics.
Eldeki araştırmada, okul öncesi dönemdeki çocukların iletişim becerilerinin ortaya
çıkarılmasında analitik ve bütüncül dereceli puanlama anahtarlarının etkililiği incelenmiştir.
Bu amaçla, araştırmacı tarafından iletişim becerisini ortaya koyan ölçütler ve puanlama
sistemi oluşturularak; analitik ve bütüncül olmak üzere iki farklı dereceli puanlama anahtarı
geliştirilmiştir. Hazırlanan ölçme araçları, Bartın ili merkezde yer alan bir anaokulunda
görev yapan üç okul öncesi öğretmeni tarafından kendi öğrencilerini değerlendirmek üzere
uygulanmıştır. Analitik ve bütüncül dereceleme puanlarının farklılığını test etmek için Wilcoxon
testine başvurulmuştur ve puan ortalamaları arasında anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür.
Analitik ve bütüncül dereceli puanlama anahtarlarının test-tekrar teste dayalı güvenirlikleri
hesaplanmıştır. Bu amaçla hazırlanan ölçme araçları iki hafta arayla aynı öğretmenler
üzerinde uygulanmıştır. Hesaplanana korelasyon katsayılarının anlamlılığını test etmek için
Fisher’in z testi kullanılmıştır. Analiz sonucunda analitik bütüncül puanlama anahtarının
bütüncül dereceli puanlama anahtarından daha güvenilir olduğu bulunmuştur.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2016 |
Acceptance Date | December 23, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 5 |