The purpose of the study to develop a scale to determine 36-71 months of preschool children’s
play behaviors. In the process of development scale, children’s play behaviors were recorded by
observation method, an item pool was constituted based on the related literature and other play
behaviors scale which is used, and then determining the validity of scale, content and construct
validity were used. Exploratory factor analysis for 220, confirmatory factor analysis of data for
224 data and total of 444 children’s data have been used during the development of the scale.
Content validity of the scale was provided via expert judgment, exploratory and confirmatory
factor analysis was done for construct validity. Moreover, Cronbach’s alpha coefficient was
used for reliability of scale. The analysis results showed that there were five factors with 21
items in the scale. As a result, Play Behavior Scale for 36-71 months preschool children is a
reliable and valid instrument to assess play behaviors.
Bu çalışmanın amacı 36-71 aylık çocukların oyun davranışlarını değerlendirmek amacıyla
bir ölçek geliştirmektir. Ölçek geliştirme sürecinde çocukların oyun davranışları gözlem yöntemi
ile kayıt altına alınmış, ilgili alan yazını ve alanda kullanılan ölçme araçları incelenerek
madde havuzu oluşturulmuş ve daha sonra geçerlik ve güvenirlik çalışmalarına yer verilmiştir.
Ölçeğin geliştirilmesi aşamasında açımlayıcı faktör analizi için 220, doğrulayıcı faktör analizi
için 224 olmak üzere toplam 444 çocuktan alınan veriler kullanılmıştır. Geçerlik çalışmasına
ilişkin kapsam geçerliği ve yapı geçerliğinden yararlanılmıştır. Kapsam geçerliğini belirlemek
amacıyla uzman görüşüne başvurulmuş, yapı geçerliğini sınamak amacıyla ise açımlayıcı ve
doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Güvenirlik çalışması kapsamında ise Cronbach Alpha
değerleri incelenmiştir. Gerçekleştirilen geçerlik ve güvenirlik çalışmaları sonucunda, ölçeğin
5 boyut altında toplam 21 maddeden oluştuğu belirlenmiştir. 36-71 aylık çocuklar için oyun
davranışları ölçeğinin bu yaş grubundaki çocukların oyun davranışlarının tespit edilmesinde
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu tespit edilmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2017 |
Acceptance Date | October 9, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 3 |