The aim of the study is, through examining the studies published in Curriculum Inquiry
Journal between 2002-2015, to determine the tendency of Curriculum Inquiry Journal and
curriculum studies in specified period of time. In the study in which qualitative research method
was utilized 334 articles were analyzed within the scope of content analysis by examining
them in terms of some dimensions. The obtained results indicated that majority of studies
on the journal were conducted in the subjects of the structure of curriculum, their elements
and developmental process, education in the context of different disciplines, the structure of
multicultural society, curriculum and their practices. Further, it is determined that the tendency
of the journal regarding research methodology is towards theoretical and qualitative studies. It
is found out that collected data is generally obtained from related literature within the scope of
investigated documents and analyzed through using content analysis methodology.
Bu çalışmanın amacı, 2002-2015 yılları arasında Curriculum Inquiry Dergisi’nde
yayımlanmış olan çalışmaları inceleyerek derginin ve program çalışmalarının belirtilen zaman
dilimindeki eğilimini belirlemektir. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmada içerik
analizi yaklaşımı kapsamında 334 makale bazı boyutlar açısından incelenerek analiz edilmiştir.
Elde edilen bulgular dergideki çalışmaların çoğunluğunun eğitim programlarının yapısı,
öğeleri ve gelişim süreci, farklı disiplinler bağlamında eğitim-öğretim, çok kültürlü toplum
yapısı, eğitim programları ve uygulamaları konularında yapıldığını göstermiştir. Derginin
araştırma yöntemleri konusundaki eğiliminin ise kuramsal ve nitel türde çalışmalara yönelik
olduğu belirlenmiştir. Toplanan verilerin genellikle incelenen dokümanlar kapsamında ilgili
alan yazından elde edildiği ve içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edildiği sonucuna
ulaşılmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2017 |
Acceptance Date | November 29, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 3 |