In this study, it is aimed to determine certain variables that are thought to affect the
happiness and humility levels of the university students and to analyze the relationship between
happiness and humility. The research population is comprised of the students studying in
Çankırı Karatekin University, the Department of Health College. The data of the study are
collected through “Personal Data Form”, “Happiness Scale (Doğan and Sapmaz, 2012)” and
“Humility Scale (Sarıçam, Akın, Gediksiz and Akın 2012)”. In the analysis of the data, t-test,
analysis of variance and Pearson correlation coefficient are used. As a result of the conducted
analyses, it is determined that the point average of the happiness level of the senior students
staying at home with their friends and the humility level of the students spending the majority
of their time in a village are high (p<0,05), and that there is no significant relation between the
happiness and humility levels of the students (p>0,01).
Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin mutluluk ve alçakgönüllülük düzeylerini etkilediği
düşünülen bazı değişkenlerin belirlenmesi ile mutluluk ve alçakgönüllülük arasındaki ilişkinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Çankırı Karatekin Üniversitesi Sağlık
Yüksekokulu’nda öğrenim gören öğrenciler oluşturmuştur. Araştırmanın verileri “Kişisel Bilgi
Formu”, “Mutluluk Ölçeği (Doğan ve Sapmaz, 2012)” ve “Alçakgönüllülük Ölçeği(Sarıçam,
Akın, Gediksiz ve Akın 2012) ” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde t-testi, varyans analizi ve
pearson korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, 4. sınıfta öğrenim
gören ve arkadaşlarıyla birlikte evde kalan öğrencilerin mutluluk düzeyi, yaşamının büyük bir
çoğunluğu köyde geçen öğrencilerin ise alçakgönüllülük düzeyi puan ortalamalarının yüksek
olduğu (p<0,05), öğrencilerin mutluluk ve alçakgönüllülük düzeyleri arasında ise anlamlı bir
ilişki olmadığı saptanmıştır (p>0,01).
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2017 |
Acceptance Date | June 13, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 3 |