The study was performed with 3rd year university students receiving the science teaching
laboratory applications I and II courses given by the same instructor during 2014-2015
academic year. The participants were included in the study on a voluntary basis. Semi-structured
interviews were held with 24 students who had participated in argumentation applications in
both semesters. The students were asked questions regarding benefits and harms of working in
small groups, duties of the teacher and students in this process, reasons behind their willingness
or unwillingness to use this method in future. The data were encoded and themes were created
after transcribing the interviews. As a result of the assessment, the students expressed that
small group discussions had more advantages than disadvantages. They also stated that
these applications positively affected their improvement. Considering that changes which the
students observed in themselves were learning more easily, being able to cooperate, having
improved communication skill, a critical perspective and awareness, it can be said that small
group discussions contribute to the goal of raising science literate individuals.
Bu çalışma, 2014-2015 eğitim öğretim yılında fen öğretimi laboratuvar uygulamaları-I ve II
derslerini aynı öğretmenin yürüttüğü üniversite üçüncü sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir.
Bu çalışmada gönüllülük esas alınmıştır. Her iki dönemde argümantasyon uygulamalarına
katılan 24 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Öğrencilere
küçük gruplarda çalışmanın fayda ve zararları, bu sürecin kendilerine neler kattıkları, bu
süreçte öğretmen ve öğrenci görevlerinin neler oldukları, gelecekte bu yöntemi uygulama
isteği/istememe nedenlerini gerekçelendirerek belirtmeleri istenilen sorular yöneltilmiştir.
Görüşmeler deşifre edilerek yazılı doküman haline getirilmiş, veriler kodlanmış ve temalar
oluşturulmuştur. Değerlendirme sonunda öğrenciler küçük grup tartışmalarının faydalarının
çok fazla olduğunu çoğunlukla belirtmişlerdir. Ayrıca bu uygulamaların kendi gelişimlerini
olumlu etkilediklerini ifade etmişlerdir. Bu değişimlerin özellikle öğrenmeyi sağlama, işbirliği
yapabilme, iletişim becerisi kazanma, eleştirel bakış açısı kazanma ve farkındalık sağladığı
göz önüne alınırsa, bu küçük grup tartışmaların bilim okuryazar düzeyde bireyler yetiştirmeyi
desteklediği düşüncesini gündeme getirmektedir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2017 |
Acceptance Date | May 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 5 |