This study aims to
examine the reasons of absence with regard to certain variables like sex, grade
and faculty and to test the prediction between these variables. The model the
research is relational scanning model. The relational model which will be used
in this research is logistic regression. The study group of the research
consists of Cumhuriyet University included 548 undergraduates. “Absence Trend
Scale” (ATS) has been used as data collection tool in the research. According
to findings, the grade point average, weekly periods, weekly absence levels of
the undergraduates are significant for their absence trend. While the grade
point averages of the undergraduates decrease their absence trends, higher
grade point averages refers to higher attraction to the courses of
undergraduates. One unit increase in weekly period of the undergraduates leads
to an increase in absence trend. It has been seen that one unit increase in
weekly period of the students provides that students go on their courses more
frequently by decreasing their absence trend.
Bu araştırmanın amacı; devamsızlığa ilişkin nedenleri
cinsiyet, sınıf düzeyi, fakülte gibi değişkenler açısından irdelemek ve
aralarındaki yordayıcılığı test etmektir. Araştırmanın modeli ilişkisel tarama modelindedir. Bu
çalışmada kullanılacak ilişkisel model lojistik regrasyondur. Araştırmanın çalışma grubu Cumhuriyet Üniversitesi’nde
öğrenim gören 548 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama
aracı olarak “Devamsızlık Eğilimi Ölçeği” (DEÖ) kullanılmıştır. Bulgulara göre öğrencilerin genel not ortalaması,
haftalık ders saatleri, haftalık devamsızlık saatleri düzeyleri devamsızlık
eğilimleri üzerinde manidar olduğu ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin genel ortalamaları
devamsızlık eğilimlerini düşürürken not ortalamalarının yükselmesi öğrencilerin
derslerine olan ilgilerinin arttığını göstermektedir. Öğrencilerin bir haftalık
ders saatindeki bir birimlik artış devama ilişkin eğilimlerini de
artırmaktadır. Öğrencilerin okuldaki
haftalık ders saatlerinin artması devamsızlık davranışlarını azaltarak
öğrencilerin derslere daha fazla devam etmelerini sağladığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2018 |
Acceptance Date | July 7, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 2 |