In this study, the
relationship between teacher leadership and school effectiveness was examined
according to the teacher perceptions. 546 teachers in total working at primary,
secondary and high schools in Üsküdar district of Istanbul participated in the
study. The “Teacher Leadership Scale” and “Effective School Scale” were used to collect the data in the study. The arithmetic mean, Pearson Product-Moment Correlation
Coefficient and Multiple Linear Regression analysis were used in the analysis
of the data. The results of the study indicated that school program and
educational process were the most effective dimension and the student dimension
was the least effective dimension among the school effectiveness
dimensions. The level of exhibiting
teacher leadership behaviors was found to be above the medium level. It was
also found out that all dimensions of teacher leadership had positive and
significant relationships with all dimensions of school effectiveness. On the
other hand, the results of the study indicated that institutional development
was the significant and the only common predictor of all dimensions of school
effectiveness among the teacher leadership dimensions. The results of the study
were discussed with regard to the related literature,
and some suggestions were presented.
Bu
araştırmada öğretmen algılarına göre öğretmen liderliği ile okul etkililiği
arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmaya İstanbul’un Üsküdar ilçesindeki
ilkokul, ortaokul ve liselerinde görev yapan toplam 546 öğretmen katılmıştır.
Araştırma verilerinin toplanmasında “Öğretmen Liderliği Ölçeği” ve “Etkili Okul
Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, Pearson
Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ve Çoklu Doğrusal Regresyon analizi
kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları okul etkililiği boyutlarından okul
programı ve eğitim öğretim sürecinin en etkili boyut olduğunu, öğrenci
boyutunun ise en az etkili boyut olduğunu göstermiştir. Öğretmen liderliği
davranışlarının sergilenme düzeyi orta derecenin üzerinde bulunmuştur. Aynı
zamanda öğretmen liderliğinin tüm boyutlarının okul etkililiğinin tüm
boyutlarıyla pozitif yönde ve anlamlı ilişkileri olduğu bulunmuştur. Diğer
yandan araştırma sonuçları öğretmen liderliği boyutlarından kurumsal gelişmenin
okul etkililiğinin tüm boyutlarının anlamlı ve tek ortak yordayıcısı olduğunu
ortaya koymuştur. Araştırma sonuçları ilgili alan yazınla ilişkili bir biçimde
tartışılmış ve bazı öneriler sunulmuştur.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Other ID | 2073 |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2018 |
Acceptance Date | August 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 3 |